بهنام صبوحی آهنگساز فیلم سینمایی “اختاپوس” به کارگردانی سید جواد هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته کارهای خوبی در حوزه سینمای کودک تولید شده است، گفت: سازندگان این نوع از فیلمها به ترانه کودکانه و آهنگسازی توجه خاصی نشان داده بودند اما این روند خوب به دلیل مشکلات مالی ادامه پیدا نکرد و امروز سینمای کودک هم مانند دیگر ژانرهای سینمایی، به ویژه از این بابت حال و روز خوبی ندارد.
وی درباره تاثیر جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بر رفع نواقص موجود در سینمای کودک توضیح داد: جشنواره کودک را سالهاست دنبال می کنم و در چند دوره آن حضور داشته ام. به نظر من برگزاری این جشنواره به خودی خود لازم و ضروری است و برگزاری آن در شهری مانند اصفهان رونق آن را چند برابر کرده است.
صبوحی که سه دهه فعالیت در حوزه آهنگسازی برای کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، گفت: این جشنواره فضای خوبی برای حضور و فعالیت کودکان و نوجوانان فراهم می کند و جذابیت های توریستی اصفهان، کارگردانان خارجی بیشتری را به حضور در این جشنواره ترغیب می کند.
آهنگساز فیلمهای سینمایی کودکانه مثل “اختاپوس”، “بچههای نفت”، “مینا و غنچه”، محمدرضا علیقلی و ناصر چشمآذر را بهترینهای عرصه ساخت موسیقی متن در فیلمهای کودکانه دانست و ادامه داد: در بین کارهای تلویزیونی که سالها همه ترانه های کودکانه آن را زمزمه می کردند، موسیقی “علی کوچولو” کار مرحوم بابک بیات همچنان دوست داشتنی و خاطرانگیز است. بهترین موسیقی فیلم کودک که در خاطرم مانده، به آثار دهه 60 مربوط میشود و از میان آثار آن دهه “مدرسه موشها” ساخته محمد علی طالبی و مرضیه برومند و “گلنار” به کارگردانی کامبوزیا پرتوی هنوز برای من جذابیت بسیاری دارند که موسیقی هر دو فیلم کار محمدرضا علیقلی بوده است.
وی ادامه داد: در سینمای کودک و نوجوان موسیقی و ترانه فیلم “گربه آوازخوان” به کارگردانی کامبوزیا پرتوی ساخته فریبرز لاچینی و در تلویزیون موسیقی و ترانه “خونه مادربزرگه” ساخته مرضیه برومند ساخته بهرام دهقان یار را هیچگاه فراموش نخواهم کرد ضمن آن که “خواهران غریب” به کارگردانی کیومرث پوراحمد که موسیقی آن را ناصر چشمآذر ساخت، نیز از کارهای برجسته دهه هفتاد است.
این آهنگساز سینما بیان کرد: “کلاه قرمزی” نزدیک به سه دهه است که شخصیت دوست داشتنی سینمای کودک است و این شخصیت کودک برای من هم همچنان محبوبترین است اما معتقدم موسیقی مجموعه آثار “کلاهقرمزی” خیلی خاص نیست و آنچه که این اثر را جذاب میکند شخصیتهای عروسکی هستند. در واقع برخی فیلمها با داستان و کاراکترهای جذاب خود برای همیشه ماندگار میشوند و در مقابل نیز برخی دیگر با موسیقی در خاطرهها میمانند.
صبوحی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک تعداد آثار بیشتری در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان تولید شود و سازندگان این آثار به موسیقی کودک توجه بیشتری داشته باشند.