اداره آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو هیات امنایی می‌شود

اداره آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو هیات امنایی می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تشکل های مردم نهاد و سمن ها نقش بسیار مهمی در توسعه بخش های مختلف کشور دارند گفت: به طور حتم بدون مشارکت و فعالیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر عصر امروز در نشست سالانه سمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سالن آمفی تاتر ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد افزود: از اینکه فرصتی پیش آمده تا با سمن ها و تشکل های مردم نهاد صحبت و درد دل کنم خوشحالم و مطمئن هستم که همفکری با سمن ها می تواند در موفقیت های این سازمان موثر باشد.

وی با بیان اینکه خوشحالم که  با روي كار آمدن دولت تدبیر و امید فضایی در كشور پیش آمده که افراد و تشکل های خصوصی می توانند به راحتی حرف ها و دغدغه های خود را بیان کنند یادآورشد: جنس حرف های من نیز در این جلسه از جنس سخنرانی نیست و قصد دارم بیشتر با شما درد دل کنم.

وی با اشاره به حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: همدلی دولت، مجلس و بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد می تواند در دستیابی به موفقیت های کشور در بخش های مختلف موثر باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به نقش تشکل های خصوصی و سمن ها در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: اعتقاد من بر این است که بدون حضور سمن ها بسیاری از کارها در سازمان میراث فرهنگی راه به جایی نخواهد برد و در این خصوص نیازمند همکاری با سمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم.

سلطانی فر در تشریح اهمیت حضور و فعالیت سمن ها در حوزه ماموریت های سه گانه سازمان متبوع خود افزود: با اتکا به روش و مدل مدیریت دولتی و نیز بودجه های دولتی نمی توان کاری انجام داد چراکه به عنوان مثال از سال 1309 یعنی از زمان  تصویب نخستین قانون سازمان میراث فرهنگی  تا کنون با گذشت 83 سال و با وجود بیش از یک میلیون بنای تاریخی کمتر از 32 هزار بنا ثبت و شناسایی شده و کمتر از این تعداد، مرمت شده است.

وی خاطر نشان کرد: می توان گفت در 83 سال گذشته فقط 3 درصد از مجموع اماکن تاریخی کشور شناسنامه دار شده و هزاران بنا و اثر تاریخی دیگر در کشور هنوز بدون ثبت باقی مانده که باید برای آن ها فکر اساسی کرد.

سلطانی فر یادآورشد: با بودجه دولتی و مدل مدیریتی 83 سال گذشته نمی توان به حفظ و احیای بیش از یک میلیون اثر تاریخی موجود در کشور امیدوار بود از این رو امیدواری نسبت به سمن ها باید افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور هم چنین به دیگر برنامه ها و سیاست های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 16 بنای فاخر در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده که قصد داریم این بناها را به صورت هیات امنایی اداره کنیم. بر همین اساس تا نیمه اول سال 93 هیات امنای 16 بنای فاخر ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو تعیین خواهد شد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه نیازمند افزایش همکاری ها با تشکل های خصوصی هستیم گفت: اتاق فکری متشکل از افراد نخبه و کارشناسان زبده در هر سه حوزه ماموریت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زودی تشکیل و این اتاق فکر از سال آينده به صورت ماهیانه جلساتی را در دفتر من برگزار و در این جلسات به تبیین و بررسی مهمترین موضوعات مرتبط با ماموریت های سازمان و نقش مردم و تشکل های مردم نهاد  در این خصوص خواهیم پرداخت.

معاون رئیس جمهورهمچنين با اشاره به  دیدار صبح امروز مسئولان نظام با مقام معظم رهبری   خاطر نشان کرد:  در اين دیدار مقام معظم رهبری  در تبیین مولفه های اقتصاد مقاومتی بر مردمي بودن اقتصاد مقاومتی تاکید بسیاري داشتند.

سلطانی فر یاد آورشد موضوع استفاده از ظرفیت های تشکل های مردم نهاد را به معاونین، مدیران ستادی و مدیران استانی ابلاغ کرده و یکی از موئلفه های ارزیابی مدیران ستادی و استانی میراث استفاده آن ها از ظرفیت های مردمی و تشکل های مردم نهاد است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …