حاصل 30 سال حکاکی روی فلز در 100 تابلو به نمایش درمی‌آید


احمد وکیلی، هنرمند نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بیشتر مخاطبانم تاکنون آثار من را روی کاغذ یا بوم دیده‌اند اما این بار قصد دارم که حکاکی روی فلز را که در طول 30 سال گذشته انجام داده‌ام به نمایش بگذارم.


وی افزود: 18 مهرماه امسال قصد دارم که این نمایشگاه را در گالری اثر همزمان با رونمایی از کتاب بیوگرافی خودم به نمایش بگذارم.


وکیلی در مورد آثاری که در این نمایشگاه به نمایش خواهد گذاشت، توضیح داد: ما سه نوع کار بر روی فلز داریم. نوع اول کالکوگرافی است که با ایجاد گودی در فلز تولید می‌شود. نوع دوم زیروگرافی است که با نقش برجسته بر روی فلز درست می‌شود و لیتوگرافی که چاپ بر روی ورق مسطح است.


وی ادامه داد: من از سی سال پیش تاکنون به کالکوگرافی پرداخته‌ام و فلز مورد استفاده من روی، آلومینیوم و مس است که در این نمایشگاه قوانین تکثیر از روی کار تا اندازه محدود (نهایتا دو اثر) را کامل رعایت خواهیم کرد.


این هنرمند نقاش تعداد آثاری را که به گالری اثر خواهد برد 100 تابلو اعلام کرد و گفت: 100 اثر در اندازه‌های کوچک هستند و فقط یک تابلو 50 * 70 و یک تابلوی 60 * 80 خواهیم داشت.


وکیلی در مورد کتاب خود توضیح داد: قصدم دارم همزمان با برپایی این نمایشگاه یک کتاب در مورد زندگی و کارهای خودم رونمایی کنم که در این کتاب به سی سال حکاکی‌هایم نیز اشاره کرده‌ام.


وی با نام بردن از نشر تندیس به عنوان ناشر این کتاب در پایان گفت: این کتاب علاوه بر اینکه بیوگرافی من است جنبه آموزشی هم در زمینه حکاکی بر روی فلز دارد. در این کتاب به بیانی روایی و خاطره‌گونه درباره اتفاقات و مراحلی که هنر حکاکی طی کرده است، سخن به میان آورده‌ام.


احمد وکیلی متولد سال 1340 است. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی در مقطع فوق‌لیسانس است. وکیلی در 1364 اولین نمایشگاه انفرادیش را برگزار کرد و طی سالهای فعالیت خود نمایشگاه‌های متعدد دیگری را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.


در کارنامه هنری احمد وکیلی علاوه بر تدریس در دانشگاه جوایز بسیاری هم به چشم می‌خورد. وکیلی در سال 1991میلادی، در اینوال بلانیاجزو به عنوان بهترین تصویرگرسال انتخاب شده و اثرش در ایتالیا و توکیو به نمایش در آمده است.


آثار وکیلی همچنین در سال های 1370 و 1372 برگزیده نمایشگاه آسیایی ودر سال 1372برگزیده نمایشگاه بین الملی تهران شده‌اند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …