مسئولان میراث فرهنگی باید پاسخگوی عملکرد ضعیفشان باشند

0-1

نماینده مردم بم با انتقاد از بی برنامگی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، معتقد است «مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید پاسخگوی عملکرد ضعیفشان باشند.

موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس نهم، شهرستان های شرقی استان کرمان را دارای آثار و ابنیه فرهنگی فراوان می داند و از ارگ قدیم بم به عنوان شاخص ترین این آثار باستانی یاد می کند. به گفته او در هیچ کجای دنیا بنای تاریخی با ارزش و قدمت ارگ بم وجود ندارد.
او با اشاره به تاثیرات مخرب زلزله چند سال پیش بر ارگ قدیم بم، می گوید: حدود 2500 سال از بنای ارگ بم گذرد تا بنای تاریخی تا دوران معاصر سرپا بود است. البته زلزله قسمت های بسیاری از این بنای تاریخی را ویران کرده، اما هنوز زیبایی و شکوه ارگ بم باقی مانده است.
غضنفرآبادی با اشاره به ظرفیت های تاریخی استان کرمان و شهرستان بم، از رسیدگی مسئولان میراث فرهنگی به این آثار تاریخی انتقاد می کند و می گوید: ما انتظار بیشتری از مسئولان میراث فرهنگی داریم. کار مسئولان میراث فرهنگی ضعیف است و خودشان باید پاسخگوی مشکلات باشند.
نماینده مردم بم می گوید مردم حوزه انتخابیه متبوعش و همچنین مردم کرمان انتظار دارند از پتانسیل های استان کرمان استفاده بیشتری کرد و تصریح می کند: ارگ بم یکی از بی بدیل ترین مجموعه های خشت و گلی در دنیاست، چرا مسئولان از این مجبومه باستانی برای درآمد زایی استفاده نمی کنند؟ در شرایطی که می توانیم از بحث توریسم استفاده های خوبی کنیم، چرا مسئولان از پتانسیل های موجود استفاده نمی کنند؟ چرا تبلیغات کافی صورت نمی گیرد و شرایطی فراهم نمی شود که گردشگران خارجی و داخلی به این منطقه بیایند و از ارگ بم دیدن کنند.
او با تاکید بر این که بارها موضوع رسیدگی به وضعیت گردشگری استان کرمان را پیگیری کرده ایم، تصریح می کند: مسئولان مربوطه نمی دانند باید چه کار کنند و هیچ برنامه ای ندارند. آیا این موضوع نقص نیست؟ مجموعه ای با این عظمت وجود دارد باید تلاش بکنند و عیب و نقص ها را در بیاورند و راه را برای ورود گردشگران تسهیل کنند. این ظرفیت تنها برای شهرستان بم نیست. برای کل استان کرمان این ظرفیت وجود دارد. برای کل کشور ظرفیت وجود دارد. اما این ظرفیت رها شده است. پس کشور چگونه قرار است وابستگی به نفت را کاهش دهد یا قطع کند؟
نماینده مردم معتقد است اگر مجموعه ای همچون ارگ بم در کشور دیگری بود، انواع امکانات را برای پذیرایی از گردشگران فراهم می کردند تا گردشگران جذب شوند. او به برخی از سفرهایش به کشورهای دیگر اشاره می کند و می گوید: ما دیده ایم که در کشورهای دیگر چگونه از میراث فرهنگی حفاظت و بهره برداری می شود. اما چه زمانی قرار است مسئولان از ظرفیت های کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بهره برداری کنند؟
غضنفرآبادی درباره تاثیر مسائل سیاسی بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی می گوید: به عقیده من موضوع سازمان میراث فرهنگی، سیاسی نیست. در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی منسجمی وجود ندارد. باید وقت گذاشته شود و برنامه ریزی انجام شود. باید برای پتانسیل های گردشگری هر استان برنامه ریزی انجام شود تا بتوانیم گردشگران را جذب کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …