پایان بازنویسی فیلمنامه “مزار شریف”/ روایت ترور دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان


منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که فیلم سینمایی “مزار شریف” ماجرای دیپلمات‌های ایرانی قربانی تروریست در افغانستان است، گفت: در تلاش هستیم فیلم سینمایی “مزار شریف” به کارگردانی حسن برزیده را اواسط مهر ماه جلوی دوربین ببریم.


وی در پاسخ به این که برای نگارش این فیلمنامه از چه مستندات و منابعی استفاده شده است، بیان کرد: برای نگارش فیلمنامه “مزار شریف” از مجموعه مطالب مکتوب در خصوص این حادثه، مصاحبه با کارشناسان و افرادی که به طور غیرمستقیم درگیر این اتفاق بودند، استفاده شده است. متاسفانه تا امروز هیچگونه تصاویری از محل رخداد حادثه در دست نیست و با توجه به اینکه شهر مزارشریف آخرین شهری بود که طالبان در افغانستان آن را تصرف کرد، هیچگونه پرونده مستندات پلیسی به دلیل وجود جنگ و نبود پلیس و نیروی امنیتی در کشور وجود ندارد.


تهیه‌کننده فیلم سینمایی “یک گزارش واقعی” توضیح داد: تا امروز تحقیقات مورد نیاز برای نگارش متن فیلمنامه به پایان رسیده و بازنویسی هم به سرانجام رسیده است، تنها تحقیقاتی که باقی مانده درباره چگونگی اجرای این فیلم سینمایی و انتخاب منطقه جغرافیایی مناسب برای آغاز فیلمبرداری است. البته تا امروز تصمیم قطعی برای فیلمبرداری “مزار شریف” در افغانستان گرفته نشده است، اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بخش هایی از این فیلم سینمایی را در افغانستان فیلمبرداری کنیم.


شاهسواری گفت: با توجه به اینکه داستان گروگانگیری دیپلمات های ایرانی در افغانستان خود یک مسئله بسیار پیچیده است، تصمیم گرفته ایم این پیچدگی را هم در فیلمنامه داشته باشیم، اما نباید فراموش کرد که این فیلم سینمایی درباره طالبان نیست بلکه روایتگر کارکنان کنسولگری ایران در افغانستان که  قربانی تروریست شدند، است. در واقع این افراد ترجیح دادند که در محیط پر خطر  افغانستان باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دهند و این پایداری آنها اسباب شهادتشان را فراهم کرد.


تهیه کننده “مخمصه” در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه از عنصر درام در نگارش فیلمنامه استفاده شده است، توضیح داد: ما به دنبال ساخت یک فیلم مستند در خصوص این ماجرای غم‌انگیز نیستیم، به همین دلیل تمام تلاش خود را کردیم تا ساخت این فیلم تبدیل به یک اثر جذاب و درام شود، اگر نتیجه تولید فیلم سینمایی “مزار شریف” یک اثر درام و تاثیرگذار نشود، نشان خواهد داد که ما راه را اشتباه رفته ایم. در واقع باید بگویم که بیان داستانی جذاب و درام در این فیلم سینمایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.


شاهسواری در پایان گفت: با توجه به نوع داستان بی شک از بازیگران حرفه ای سینمای ایران برای بازی در این فیلم سینمایی استفاده خواهیم کرد. در تلاش هستیم تا “مزار شریف” را نیمه دوم مهر ماه جلوی دوربین ببریم، البته هماهنگی های لازم انجام شده و گروه تولید کار خود را به خوبی انجام می دهند اما برای ادامه کار نیازمند حمایت و همکاری وزارت امور خارجه هستیم که امیدوارم هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد.


کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری افغانستان روز ۸ آگوست ۱۹۹۸  مصادف با 17 مرداد 1377 در کنسولگری ایران در مزار شریف به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد. مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه نگار دیگر نیز تایید شد. این کشتار توسط نیروهای سپاه صحابه انجام شد، البته تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …