پرتاب چاقو به بهنوش طباطبایی در زیر آب/ تیزر “سیندرلا” را با صدای ناصر طهماسب ببینید


مجید برزگر مستندساز، نویسنده و کارگردان سینما درباره ساخت تیزر نمایش “سیندرلا ” به کارگردانی جلال تهرانی که به تازگی اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: جلال تهرانی کارگردان و نویسنده موفقی در تئاتر ایران است که به شکل متفاوتی در این حوزه کار می‌کند و من نیز برای او احترام و ارزش زیادی قائلم. معتقدم که تهرانی در جریان تئاتر امروز ایران از جمله افراد قابل اعتنا است.


وی افزود: طی صحبت‌هایی که با تهرانی داشتم وی از من خواست تا تیزر تبلیغاتی نمایش “سیندرلا ” را بسازم که من هم پذیرفتم. رویکردهایی که تهرانی در تئاتر دنبال می کند برای من کاملا شناخته‌شده هستند. تهرانی تئاترهایش را به شیوه تجربی اجرا می کند بنابراین من نیز تصمیم گرفتم در ساخت این تیزر تبلیغاتی رویکردی متفاوت از سایر تیزرها و آنونس هایی که معمولا برای تئاتر ساخته می شود در پیش بگیرم. معمولا آنونس‌هایی که برای نمایش های روی صحنه ساخته می شود ساختاری یکسان دارند و بازیگران کار در دکور نمایش درباره اثر صحبت می کنند.


برزگر با اشاره به اینکه جلال تهرانی برای ساخت این تیزر به او آزادی عمل داده است، بیان کرد: او توصیه خاصی نکرد اما عنوان کرد که مایل است حال و هوایی از نمایش در این تیزر مد نظر قرار گیرد بنابراین در ساخت این تیزر ترجیح دادم مفهوم کلی نمایش را در نظر بگیرم اما اجرای این تیزر از اثر تئاتری مجزاست و خودش به ذات می تواند یه عنوان یک اثر 70 ثانیه‌ای جذاب و برای بیننده کنجکاوی برانگیز باشد. تهرانی در آثارش شاخص های تئاتر تجربی را دارد من نیز تلاش کردم این تیزر را بازیگوشانه بسازم اما از خود نمایش تاثیر نگرفتم.


این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به نحوه تولید این تیزر گفت: احساس کردم که اگر کل این تیزر زیر آب تصویربرداری و از چند عنصر اصلی نمایش استفاده شود هم مفهوم مد نظر تهرانی به تماشاگر القا می شود و هم کار متفاوتی از آب درخواهد آمد بنابراین از بهنوش طباطبایی که نقش سیندرلا را در نمایش بر عهده دارد خواهش کردم که در یک صحنه از او زیر آب تصویر بگیریم.


به گفته وی، مفهوم اصلی نمایش “سیندرلا “درباره شایعه است و اینکه شایعه چقدر می تواند در قضاوت آدم ها نسبت به یکدیگر تاثیر بگذارد. بنابراین از تعدادی چاقو که مثل شایعه تکثیر شده و اطراف سیندرلا را گرفته‌اند برای بیان مفهوم مورد نظر استفاده شده است.


کارگردان” پرویز” متذکر شد: این صحنه فضای هول‌انگیزی را به وجود می آورد که متناسب با حال و هوای نمایش است. نریشن تیزر را هم ناصر طهماسب گوینده و دوبلور باسابقه سینما می گوید. امیدوارم این تیزر امکان پخش در تلویزیون را داشته باشد تا تماشاگران برای دیدن این کار ترغیب و یا حداقل کنجکاو شوند. متاسفانه ساخت تیزر برای تئاتر زیاد در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود و یا معمولا با در کنار هم قرار دادن عکس های یک نمایش، تیزر آن را می سازند در صورتی که این اتفاق می تواند کمک شایانی به جذب مخاطب بکند.



وی ادامه داد: ساخت این تیزر نیاز به پروداکشن و تجهیزات ویژه ای داشت بنابراین من از دوستم بهزاد ترکی زاده که متخصص غواصی و فیلمبرداری زیر آب است خواهش کردم که در ساخت این کار به من کمک کند. کل کار در یک روز ساخته شد چون با توجه به بضاعتی که تئاتر ما دارد ترجیح می دادم این تیزر با حداقل هزینه ساخته شود. قرار است این تیزر در مکان های عمومی مثل خانه هنرمندان و همچنین سایت های مختلف نیز منتشر شود.


برزگر در پایان صحبتهایش درباره تلاش برای اکران فیلم نیز “پرویز” گفت: همچنان پیگیر اکران ” پرویز” هستم. البته باید دید تیم حجت الله ایوبی و مثلا اعضا شورای پروانه ساخت و نمایش چه کسانی خواهند بود. اما امیدوارم امکان نمایش برای این فیلم فراهم شود. در همه جای دنیا وقتی سینمایی خارج از جریان عادی و همیشگی سینمای رسمی کشور در حال فعالیت است از طرف دولت مورد حمایت قرار می گیرد. در ایران هم باید از سینمای مستقل که خلاف جریان رایج است حمایت شود و یا حداقل سنگهای بزرگ جلو پایشان قرار ندهند.


نمایشنامه “سیندرلا” بخشی از یک تریلوژی است که به ترتیب از نمایشنامه‌های “مکبث 2001۱”، “سیندرلا” و “دراکولا” تشکیل شده است. نمایشنامه ” مکبث 2001″در زمان گذشته و نمایشنامه ” دراکولا” در زمان آینده و “سیندرلا”  به نوعی در زمان حال روایت می شوند.


“سیندرلا”، قصه یک زن بسیار ساده و معمولی است که بر اثر شایعه سازی به سیندرلا تبدیل شده است. این نمایش با بازی  گلاب آدینه، مجید آقا کریمی، بهنوش طباطبایی و بهزاد عبدی هر شب به جز شنبه ها ساعت 20 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می رود.


“به صدای زمین گوش کن”، “مخزن”، “هی مرد گنده گریه نکن” و “تک سلولی‌ها” عنوان آثاری اند که پیش از این جلال تهرانی روی صحنه برده است.


تیزر نمایش”سیندرلا” را اینجا ببینید.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …