برنامه‌ریزی برای ورود عروسک “سنجد خبرنگار” به بازار


مهدی کریمی مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه دو سیما با اشاره به پروژه هایی که قرارست این شبکه درباره نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی کار کند به خبرنگار مهر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را در سال 79 تصویب کرد که در آن بر همکاری نهادهای مختلف برای ترویج علایم و نشانه های ایرانی- اسلامی لوازم‌التحریر و البسه تاکید شده بود.


وی افزود: با این حال از سال 79 تاکنون چندان این مساله پیگیری نشد و با وجود تلاش های شورای عالی انقلاب فرهنگی که این کار در اولویت نهادها قرار بگیرد، باز هم به آن عمل نشد تا اینکه امسال به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. البته سبک زندگی اسلامی – ایرانی بحثی است که توسط رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر آن شده و یکی از شاخصه های آن همین توجه به محصولات فرهنگی است.


مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه دو درباره فعالیت‌های صداوسیما در این زمینه بیان کرد: رسانه ملی در این زمینه نیز در میان نهادها مظلوم است چون همه از این سازمان انتظار توجه و پیگیری دارند درحالیكه در تمام مقولات فرهنگی نهادهای مختلف باید دست به دست هم دهند تا كار به نتیجه لازم برسد و رسانه ملی هم اگر چه نهاد مهم و تأثیرگذاری است اما تنها یكی از این نهادهای مسئول است.


گفتمان غالب شبكه دو تا مهرماه توجه به نوشت افزار ایرانی اسلامی است


کریمی اضافه کرد: در بخش ترویج نوشت افزار ایرانی- اسلامی با توجه به كم كاری نهادهای مرتبط، تلویزیون برای پرداخت و پیگیری این حوزه پیش‌قدم شده است و شبکه دو سیما که شبکه ای با اولویت های کودک و خانواده است به شکل ویژه به این بحث ورود پیدا کرده است. این موضوع و چگونگی پرداخت به آن در اتاقهای فكر و شوراهای شبكه مطرح و حتی در یكی از نشست‌های شورای راهبردی شبكه كه با حضور صاحب‌نظران برگزار شد به شكل ویژه به این حوزه پرداخت پرداختیم. هم اکنون هم گفتمان غالب شبكه دو تا مهرماه توجه و پرداخت مناسب به نوشت افزار ایرانی اسلامی است.


مسئول دبیرخانه شوراهای عالی هماهنگی كودك‌ و نوجوان و خانواده سیما ادامه داد: کار ستادی ما با توجه به اینکه شبکه دو مسئولیت شوراهای عالی “کودک و نوجوان” و “خانواده” سیما را برعهده دارد این است كه با حضور اعضای این شوراها كه مدیران گروه‌های “كودك و نوجوان” و “خانواده” و برخی از صاحبنظران این دو حوزه، چیستی و چرایی نوشت افزارهای ایرانی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آیین نامه‌ مربوطه ابلاغ شود تا همه شبکه‌های سیما به صورت هنرمندانه و هماهنگ و هم‌افزا و در قالب برنامه های میزگرد، ترکیبی ، گزارش و … به این مقوله بپردازند.


كاراكترهایی چون سنجد خبرنگار به بازار می آیند


کریمی به اهمیت این بحث با توجه به وجود حدود 18 میلیون دانش آموز و دانشجو اشاره و اظهار کرد: حوزه نوشت افزار كه همگانی ترین كالایی است كه جنبه فرهنگی نیز دارد (از دفتر و دفترچه و كیف و جامدادی گرفته تا دیگر لوازم التحریر که در حدود 20 قلم جنس می‌شود) اما با وجود این تقاضای زیاد برای این اقلام فرهنگی، محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ما نمی شود. البته به تدریج برندهای خوبی در این زمینه ها وارد بازار شده و حتی سازمان صداوسیما نیز در این زمینه ورود پیدا كرده كه نمونه آن کاراکترهایی است که بر اساس شکرستان بوجود آمده اند و حتی در نظر داریم درباره سایر كاراكترها نیز نظیر سنجد خبرنگار این اتفاق بیفتد. با این حال هنوز هم این حوزه خلا بسیاری برای کاراکترسازی و برندسازی داریم.


وی همچنین با بیان این نكته كه هدف ما این است که این حرکت هنرمندانه و اصولی باشد و از کارهای مقطعی که به نوعی به پس زدگی و دلزدگی منجر می‌شود جلوگیری کنیم، گفت: البته ما در این حوزه علاوه بر كارهای كوتاه مدت كه گفته شد، برنامه‌های میان مدت و بلند مدت نیز در دستور كار داریم كه یكی از آنها ایجاد فرایند شخصیت سازی و نماد سازی است زیرا صداوسیما از یک طرف از نهادهای مرجع در حوزه برندسازی است و کاراکترهای برنامه های تلویزیون همیشه مورد توجه قرار می گیرد و از طرف دیگر برای تبدیل یك كاراكتر به نماد و شخصیت كه به اصطلاح یك كار میان خطی است باید پروسه‌ آن و مراحل آن طی شود.


این مدیر رسانه ملی درباره این روند توضیح داد: این روند شامل ایده پردازی (براساس نیازهای جامعه هدف)، طراحی، ساخت و تولید انواع محصولات برای اقشار مختلف، برنامه ریزی و اجرای حرفه ای رسانه ای و تبلیغی، توزیع و عرضه گسترده و تسخیر بازارخرید با کمترین ریسک، تهیه رمان، پویانمایی، فیلم و بازی های رایانه ای از شخصیت های داستانی و اسطوره ای و در نهایت تبدیل شدن شخصیت ها و مضامین به عروسک، اسباب بازی و نوشت افزار. مشخص است كه این فرایند یك فرایند چندوجهی و سیستماتیك است كه رسانه ملی فقط بخشی از آن را می‌تواند پیگیری كند.  


مسئول دبیرخانه شوراهای عالی هماهنگی كودك‌ونوجوان و خانواده سیما در پایان از انجام اقدامات اولیه رسانه ملی در این حوزه خبر داد و گفت: اما باید توجه كرد كه رسانه در این زمینه كه یك كار ملی و فرابخشی است، تنها بخشی از كار را می‌تواند انجام دهد و نهادهای مختلف فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی باید به كمك رسانه بیایند تا انشاءالله رسانه ملی در این حوزه نیز موفق شود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …