شب آرام شاعران سپید در ضیافت موسیقی “هنوازان حصار” رقم خورد

به گزارش ایرانگرد نیوز،  گروه موسیقی “همنوازان حصار” در تازه ترین کنسرت موسیقایی خود که توسط موسسه هامین گستر آریا جمعه 15 شهریور ماه در تالار وحدت با حضور پر تعداد مخاطبان موسیقی برگزارشد، این بار بدون حضور همایون شجریان در مقام خواننده با ترکیبی جدید و با همخوانی چهار خواننده زن شکل گرفت و 8 قطعه موسیقایی را برای مخاطبان اجرا کرد.

 

علی قمصری در ابتدای برنامه ضمن تقدیر از استقبال قابل توجه تماشاگران از این برنامه گفت: امیدوار هستم من و گروه “همنوازان حصار” امشب شب خوبی را در کنار شما داشته باشیم و اجرای خوبی را تجربه کنیم.

 

“سکوت” اولین قطعه اجرا شده این کنسرت بود که در ابتدا با همخوانی خوانندگان آغاز و در ادامه با همراهی سازهای ایرانی برای مخاطبان اجرا شد. البته بعد از اجراي “سكوت” علي قمصري كه در جايگاه خواننده نشسته بود با چهار خواننده زن به همراهي پرداخت و قطعات “تنگنا ” با شعری از احمد شاملو و “تنهایی ما” با شعری از هوشنگ ابتهاج را همراه با گروه اجرا کرد.

 

نکته جالب توجه در اجرای این قطعات نمایش دوباره ساز جدید بم تار به نوازندگی مصباح قمصری بود که به دلیل تفاوت های شنیداری و ساختاری که ساز نسبت به دیگر سازهای معمول اجراهای زنده موسیقی ایرانی داشت مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. البته دراین میان اجرای ماهرانه و نمایشی علی قمصری در نوازندگی تار را نمی توان نادیده گرفت. ضمن اینکه سازهاي كوبه اي نيز در اين ميان جايي براي خود باز كرده بودند تا به يمن حضور همايون نصيري و حسین رضایی‌نیا صدايي زيباتر از گروه “همنوازان حصار” بشنويم و همين مساله موجبات تشويق تماشاگران را بيشتر فراهم كند.

 

قطعه بی‌کلام “باران”، قطعه “نقش او” یا شعری از محمد علی بهمنی، قطعه “چهار مضراب ابوعطا” و قطعه “بی قرار” با شعری از هوشنگ ابتهاج آثار دیگری بودند که در دومین شب از کنسرت گروه همنوازان حصار اجرا شد که قطعه “بی قرار” به دلیل اجرای انرژیک گروه با استقبال بیشتری از سوی تماشاگران مواجه شد.

 

اگر چه پيش از اين علي قمصري در نشست خبری خود مدعي شده بود كه كنسرت جديدش مملو از تفاوتها ي بسياري خواهد بود اما اين كنسرت به جز همخواني هايي كه او در اين قطعات با چهار زن خواننده داشت، در شکل و شمایل آثار قبل این هنرمندن به مخطابان ارائه شد. البته عمده ويژگي اين اجرا حضور سازهاي كوبه اي و از جمله نوازندگي همايون نصيري بود كه در كنار ديگر سازها و تعلق خاطر نداشتن آهنگساز به فضاهاي كلاسيك سنتي و استفاده او از قالب هاي جديد موسيقي سنتي فضای جدیدی از موسیقی ایرانی را برای مخاطب ارائه کرد.

 

اجراي گروه “همنوازان حصار” از معدود اجراهايي بود كه طي سالهای اخير از اشعار شاعران معاصر استفاده کرد، شیوه ای که طی ماههای اخیر هم توانسته رضایت نسبی مخاطبان را فراهم کند و رویکردی جدید در برگزاری کنسرت های موسیقی ایرانی را برای علاقه مندان موسیقی ایرانی معرفی کند.

 

هاله سیفی زاده، سحر محمدی، بهرخ شورورزی، مژده بهرامی (خواننده)، مصباح قمصری نوازنده بم تار، سیاوش روشن نوازنده عود، حسین رضایی نیا نوازنده دف، همایون نصیری نوازنده پرکاشن و علی قصمری نوازنده تار و خواننده گروه اجرایی کنسرت همنوازان حصار را تشکیل می دادند.

 

 

 

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …