شادمانی همایون از یک اجرای نوستالژیک/ “هوای گریه” رنگ موسیقی گرفت

ایرانگرد نیوز: هنوز تاریخ دقیقش را زیاد نمی‌دانم اما می دانم یکی از روزهای بارانی سال 1382 بود. هوا هم ابری بود. این بار باز هم نمی دانم ازکجا دلم پر بود که در خیابان ها قدم می زدم. ناراحت بودم. می دانم روز سختی را داشتم ولی خب همین هوای بارانی حالم را خوب کرده بود. داشتم همچنان به قدم زدن ادامه می دادم. دلم موسیقی می خواست. آن روزها مانند این دوران هنوز از ابزار و ادوات پیشرفته ضبط صدا آنچنان خبری نبود و اگر هم بود لااقل من نداشتم. فقط یک واکمن درشت و بی‌قواره ای بود که در تمام برنامه‌های خبری همراه خودم می بردم و گهگاهی هم اگر فرصتی بود با گذاشتن همان کاست‌های قدیمی آهنگی را به اقتضا گوش می کردم.

 

بگذریم. می‌رویم به همان خیابان که اسم آن را هم یادم نیست. فقط می دانم این خیابان خاطره ای شد برای من. عصر بود غم داشتم و دلم بازهم موسیقی می خواست از یکی از فروشگاهای مجاز عرضه محصولات فرهنگی که در آن روزها کم کم مشغول جمع آوری کاست های خود بود عبور کردم . پوستر سبز رنگی توجهم را جلب کرد. روی آن نوشته شده بود: ” نسیم وصل”. آهنگساز محمدجواد ضرابیان، خواننده: همایون شجریان.

 

 

تعجب کردم چراکه او را تا آن روز بیشتر به عنوان نوازنده تمبک می شناختم تا خواننده. البته که این گمان را داشتم که او در محضر پدرش نمی توانسته از هنر آواز به راحتی عبور کند. بلافاصله به مغازه رفتم و آلبوم را خریداری کردم. همان لحظه  آلبوم را در همان واکمن قدیمی گذاشتم. قبل از آن فرض کردم که این آلبوم هم مانند آلبوم های بی رمق آن روزها حال و هوایی برای اندیشیدن ندارد. اما داشت. خوب هم داشت. هم هوای فکر داشت. هم خاطره داشت و هم “هوای گریه”. آن قدر داشت که یادم می آید تا نیمه های شب هم بارها آن را گوش دادم و گوش دادم و گوش دادم و شاید هم گریستم.

 

بعد از آن روزگار همچنان آن آلبوم در کنج کمد خانه‌هایمان خاک می خورد گرچه لوح فشرده آن همچنان در بازار موسیقی جزو پرفروش هاست. آلبومی که به همراه آلبوم “با ستاره ها” در ردیف تجربه های تکرار نشدنی همایون شجریان قرار گرفت و هیچ وقت هم تکرار نشد و حالا این خواننده جوان موسیقی ایرانی تصمیم گرفته در قالب ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس، ملودی های خاطره انگیز محمدجواد ضرابیان را در کنسرت “هوای گریه” به مخاطبان موسیقی ایرانی ارائه دهد؛ کنسرتی که خاطره‌بازی بدون تردید یکی از زیبایی های آن است.

 

به تالار رودکی برج میلاد می‌روم. جایی که این روزها محل تمرین جوانان هنرمند ارکستر تازه تاسیس مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس برای برگزاری کنسرت “هوای گریه” به خوانندگی همایون شجریان است. از بدو ورود محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده و برگزارکننده کنسرت را می بینم که در کنار لپ تاپ همیشگی خود مشغول رسیدگی به نحوه فروش بلیت کنسرت و کارهای دیگر گروه است. او مثل همیشه کارش را خوب می داند، حتی در برخورد با رسانه ها که کمتر تهیه کننده ای رفتار با آنها را می داند.

 

 

یک اتفاق کم نظیر در موسیقی ایرانی

 

این تهیه‌کننده جوان حوزه موسیقی که خود دستی هم بر نوازندگی دارد درباره نحوه برگزاری کنسرت می‌گوید: قرار است كه همايون شجريان به همراهي اركستر مجلسي تهران به رهبري برديا كيارس قطعات آلبوم “نسيم وصل” و “با ستاره‌ها” را از 21 تا 23 شهريور در برج ميلاد تهران اجرا كند. البته به دلیل استقبال بیش از حد مخاطبان 28 شهریور هم کنسرتی را برگزار می کنیم که بلیت این برنامه هم تا ظهر دوشنبه به اتمام رسیده است.

 

به گفته مديرعامل شركت فرهنگي هنري ققنوس طرح همراهي همايون شجريان با اين اركستر به دليل پاسخ به نياز مخاطبان علاقه‌مند به اجراي اين دو آلبوم خصوصا قطعه “هواي گريه” با اجراي اركسترال بوده‌است. وی تاکید می‌کند که شنيدن اين كارها به همراهي اركستر بزرگ، آرزوی بسياري از علاقه‌مندان است كه خاطره‌انگيزترين و رويايي ترين آثار همايون شجريان را با همان كيفيت شنیده شده در آلبوم، در اجراي زنده شاهد باشند.

 

توتونچيان  به اجرای موفق ارکستر مجلسی تهران در کنسرت “پردیس” حمید متبسم و سالار عقیلی  هم اشاره می کند و می گوید: سال گذشته با آقای متبسم براي اجراي پروژه “پرديس” نیاز تاسيس اركستري با ابعاد استاندارد و نوازنده‌هاي حرفه‌اي را احساس کردیم. بعد از به وجود آمدن اين اركستر و قطعی شدن تاریخ اجرا در روزهاي 7 و 8 شهريور به اين فكر افتادم حيف است كه اين اركستر با این کیفیت، بعد از این تاریخ نيمه کاره رها شود. البته سالن تمرين، قراردادهاي نوازنده‌ها و هماهنگي‌ها بخشي از دشواري‌هاي تشكيل اركستر مجلسي تهران بوده است.

 

وی می‌افزاید: در حال حاضر اين اركستر آماده به كار و هماهنگ است و اين توانايي را دارد كه كارهاي ارزشمند و بيشتري را به مرحله اجرا برساند به همين دليل به همايون شجريان پيشنهاد دادم كه ‌آلبوم‌هاي “نسيم وصل” و “با ستاره‌ها” به آهنگسازي محمدجواد ضرابيان را كه تا به حال با هيچ اركستر بزرگی اجرا نشده‌ است روي صحنه ببريم. البته تمرين هاي اركستر با حمایت مدیریت و کارکنان شرکت برج میلاد تهران در همان محل آغاز شده و تا روز قبل از کنسرت ادامه دارد.

 

 

این تهیه کننده معتقد است اجرای کنسرت آلبوم “با ستاره ها” و “هوای گریه” یکی از خاطره انگیزترین، پرطرفدارترین و پرفروش ترین آلبوم های موسیقی ایرانی است که علاقه مندان موسیقی پاپ هم به آنها علاقه داشتند و خاطرات نوستالژیکی را با آنها تجربه کرده اند. وی ادامه می‌دهد: البته چون تا به امروز اجرای زنده ای از این دو آلبوم نداشتیم پیش بینی می کردیم که تماشاگران این چنین از کنسرت استقبال کنند. این در حالی است بلیت های شش سانس روزهای کنسرت به طور کلی تمام شد و از 10 هزار بلیتی که برای کنسرت در نظر گرفتیم یک عدد هم باقی نمانده است.

 

توتونچیان می گوید: در همه جای دنیا به موسیقی پاپ به دلیل چارچوب موسیقایی که دارد توجه بیشتری می شود اما آنچه در جوامع بین المللی مورد توجه مسوولان و هنرمندان موسیقی است توجه به موسیقی اندیشه‌ساز در کنار گونه موسیقی سرگرمی‌ساز است. دیدگاهی که در جوامع پیشرفته به آن اهمیت زیادی می دهند و برای رشد آن فعالیتهایی هم انجام می دهند. ما هم در موسسه ققنوس به سهم خود تلاش داریم تا با معرفی موسیقی خوب در گسترش فرهنگ و ارتقای اندیشه جامعه ای که در آن زندگی می کنیم به دور از شعار کارهایی را انجام دهیم که برگزاری این کنسرت موسیقی هم بخشی از این فعالیتهاست.

 

 

توتونچیان بعد از این گپ و گفت کوتاه دوباره مشغول بررسی کارهای مقدماتی کنسرت با دستیاران خود می شود. از سوی دیگر این بردیا کیارس است که با گروه خود با جدیت و هیجان زیاد مشغول تمرین قطعه های “افسونگر” و “هوای گریه” ، “ستاره ها” است که در طول اجرا بارها برای تذکر به نوازندگان، اجرا را قطع می کند. ریزبینی و تذکرات پی در پی کیارس به نوازندگان و صحبت با مایسترها نویدبخش اجرای با کیفیتی است که همه از این رهبر موفق و جوان ارکستر مجلسی توقع دارند.

 

بعد از تمرین این قطعه، کیارس به گروه وقت 20 دقیقه ای استراحت می دهد و این بهترین فرصت برای ما است که به سراغ تعدادی از مایسترهای کنسرت برویم که بیشتر آنها از نوازندگان نام آشنای ارکسترهای برتر موسیقی ایرانی طی سالهای گذشته هستند؛ ارکسترهایی که تعطیلی حاشیه همیشگی آنها بوده و آنطور که به نظر آمد این هنرمندان هم تمایل چندانی برای توضیح ندارند.

 

 

تجربه همایون شجریان با ارکستر سازهای زهی

 

علی جعفری پویان نوازنده ویولون و مایستر ویولون دوم ارکستر مجلسی تهران با خوشحالی از موفقیت ماه‌های اخیر ارکستر مجلسی تهران و حضورش در این کنسرت می گوید: ارکستر مجلسی تهران مدتی است که با حضور بردیا کیارس، سهراب برهمندی، پدرام فریوسفی، کاوه کاتب فعالیتهای خود را آغاز کرده است و در آینده هم تصمیم دارد در اجرای قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی و غربی کارهایی را انجام دهد که لزوما خواننده‌محور هم نیست ولی همین که در این مدت با دو خواننده برجسته موسیقی ایرانی همکاری داشتیم تجربه بسیار خوبی است که آن را فراموش نمی کنیم. امیدواریم مخاطبان در این کنسرت نوستالژیک هم بتوانند از اجرای ما رضایت داشته باشند.

 

به گفته جعفری پویان این اولین بار است که همایون شجریان با ارکستر سازهای زهی کار می کند و معتقدست این تجربه متفاوتی برای گروه و این خواننده موسیقی ایرانی خواهد بود. وی می‌افزاید: ما در این کنسرت تمام تلاش خود را انجام دادیم که به موسیقی استاندارد مورد نظر خود دست پیدا کنیم گرچه کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در کشورمان بسیار کمتر از حد تصور است اما وقت آن رسیده که با تمام مشکلات برای ارتقای موسیقی کشورمان تلاش کنیم و موسیقی را از این خمودگی نجات دهیم.

 

پدرام فریوسفی کنسرت مایستر این برنامه هم با ابراز خرسندی از حضور برجسته ارکستر مجلسی تهران در کنسرت های موسیقی گفت: به نظرم دلیل موفقیت ارکستر مجلسی تهران در ماههای اخیر حضور نسل جوان هنرمندی است به کار خود به عنوان یک شغل نگاه نمی کنند. ما افرادی هستیم که یکدلی و هماهنگی عنصر مهم فعالیت ماست و همین نکته مهم است که در این سه ماه توانسته جریان رو به رشدی داشته باشد و ما را به جامعه موسیقی معرفی کند. این در حالی است که موسیقی کشورمان سالها بود که کمبود یک گروه جوان، یکدست و صمیمی موسیقی را احساس می کرد و فکر می کنم تاسیس ارکستر مجلسی تهران اتفاقات خوبی را برای موسیقی رقم بزند.

 

 

سالها بود آرزوی اجرای این کسنرت را داشتم

 

بردیا کیارس به دلیل سنگین بود قطعات تمرین، به گروه اعلام می کند که تمرین امروز زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد. بعد از اعلام وی دستیار گروه به نوازندگان توضیحاتی را برای نحوه پوشش و طراحی لباس در نظر گرفته شده می دهد که نسبت به کنسرت های دیگر تفاوت های چشمگیری دارد.

 

همایون شجریان هم بعد از گپ و گفتی که با توتونچیان و کیارس دارد از گروه خداحافظی می کند. قبل از رفتن همایون شجریان  از او می خواهیم تا توضیحاتی درباره برگزاری این کنسرت نوستالژیک و تغییرات صورت گرفته در آن بدهد.

 

وی که کمتر علاقه ای به گفتگو با رسانه ها دارد، می‌گوید: سالها بود که دلم می خواست این دو آلبوم را به صورت زنده اجرا کنم اما متاسفانه این فرصت دست نمی داد و هر بار به دلایل مختلف نتوانستیم میزبان مخاطبان خود باشیم اما امروز بسیار خوشحالم که می توانم کارهایی را برای مخاطبان اجرا کنم که همه با آنها خاطره دارند و این تجربه برای من لذت زیادی دارد که علاوه بر اجرای قطعات نوستالژیک با یک ارکستر بزرگ و با کیفیت کار را انجام می دهد. البته ممکن است به دلیل این ساختار ارکسترال کمتر از آواز استفاده کنم و بیشتر به اجرای تصانیف بپردازم اما حتم دارم برای من تجربه بسیار خوبی خواهد بود.

 

 

شجریان خاطرنشان می‌کند: این اولین تجربه من با بردیا کیارس به عنوان رهبر ارکستر است که در ارکستر مجلسی تهران نوازنده های بسیار خوبی هم دارد و من او را به عنوان یک رهبر توانمند ارکستر می شناسم به همین دلیل خیلی خوشحالم که در این کنسرت می توانم بار دیگر در خدمت دوستداران موسیقی باشم.

 

بردیا کیارس آخرین نفری است که سالن تمرین را همراه با توتونچیان ترک می کند. او با اینکه رمقی برای مصاحبه ندارد فقط به ذکر این نکته اکتفا می کند که کنسرت “هوای گریه” شامل 10 قطعه موسیقایی است که ترکیب نوازندگان آن نسبت به کنسرت “پردیس” تغییراتی داشته است. البته بکارگیری بیشتر از سازهای ایرانی نسبت به برنامه قبلی وجه تمایزی است که می توان به آن اشاره کرد.

 

کیارس به همکاری خود با همایون شجریان هم اشاره کرده و می‌گوید: آلبوم های نسیم وصل و هوای گریه دو اثر ماندگار همایون شجریان است که محمدجواد ضرابیان ملودی های زیبایی برای آن نوشته است و همایون هم به صورت کاملا حرفه ای آن را اجرا کرد. من بسیار خوشحالم که با همایون شجریان برای اولین بار کنسرتی را برگزار می کنم. البته دوستی من با این خواننده به 15 سال پیش باز می گردد که در این مدت توفیق همکاری با وی را نداشتم اما همین که با او و دیگر دوستان و هم دوره ای های خودم جمع شدیم و در قالب ارکستر مجلسی تهران کنسرتی را برگزار می کنم جای خوشحالی دارد.

 

 

همایون شجریان 21 تا 23  و 28 شهریور ماه امسال در برج میلاد میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی با اجرای قطعاتی از آلبوم‌های “نسیم وصل” و “با ستاره ها” خواهد بود.

 

در این کنسرت موسیقی که طی روزهای یاد شده ساعت 18 و 21:30 در مرکز همایش های برج میلاد به رهبری بردیا کیارس برگزار می شود منتخبی از قطعات دفتر دل، سکوت، افسونگر، تو کیستی از اشعار فریدون مشیری، هوای گریه، فریاد غم از اشعار سیمین بهبهانی، غمگسار، غریبانه از اشعار هوشنگ ابتهاج، سنگ دل از اشعار احمد سهیلی، با ستاره ها، دشت بی حاصل از اشعار حسین منزوی، نسیم وصل از اشعار رهی معیری، عشق از کجا، خانه سودا از اشعار مولانا و نسیم سحر با شعری از سعدی برای علاقه مندان موسیقی اجرا می شود.

 

پدرام فريوسفي کنسرت مايستر، تينا جامه گرمي، امين غفاري، مهوش عسگري، سروين حزين، امير عظيمي (ویولون اول)، علي جعفري پويان مايستر ويولن دوم، شاهرخ قائم مقام، پريسا پيرزاده، آرش اسدنژاد، فرمهر بيگلو، آوا شادماني (ویولون دوم)، سهراب برهمندي مايستر آلتو، پژمان اختياري، دانيال جورابچي، کيميا حسابي (آلتو)، مجيد اسماعيلي مايستر ويولن سل، آتنا اشتياقي، نگار نوراد، ماکان خوي نژاد (ویلون سل)، پورنگ پورشيرازي/مايستر کنترباس ، پروانه انارکي، انوشا مصطفايي (کنترباس)، شهرام رکوعی (فلوت)، آرین قیطاسی (ابوا)، سایوری شفیعی (کلارینت)، سینا جهان آبادی (کمانچه)، پاشا هنجنی و وفا مصباحی (نی)، آزاد میرزا پور(تار)، پریچهر خواجه (قانون)، همایون نصیری (سازهای کوبه ای)، آیین مشکاتیان (تمبک)، حسین رضایی نیا (دف) به عنوان گروه نوازنده در این کنسرت موسیقی حضور دارند.

 

گزارش از علیرضا سعیدی

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …