موزه‌های اصفهان در تعطیلات

موزه اصفهان

گفته می‌شود در تعطیلات چند روزه خردادماه، گردشگران نتوانستند از تعداد اندک موزه‌های اصفهان دیدن کنند. ” موزه هنرهای تزئینی ایران” واقع در دولتخانه صفوی اصفهان نمونه‌ای بارز به‌شمار می‌رود که در آن  به‌بهانه سمپاشی به‌روی گردشگران بسته شد.

 «شاهین سپنتا» فعال میراث‌فرهنگی در اینباره به CHN می‌گوید: گردشگرانی که در تعطیلات چند روز خردادماه به دیدن موزه هنرهای تزئینی ایران رفتند با درهای بسته و کارمندان بلاتکلیف روبرو شدند. این در حالی است که معمولا کار ساماندهی موزه‌ها و تعطیلی آن‌ها در روزهای کم تردد سال انجام می‌شود نه زمانی‌که با حضور انبوه گردشگر مواجه هستیم.
وی می‌افزاید: گردشگران در  تعطیلات چند روزه خردادماه نتوانستند از دیدن معدود موزه‌‌های این شهر بهره ببرند. موزه هنرهای تزئینی ایران در دولتخانه صفوی اصفهان یکی از این موزه‌ها بود که به بهانه‌ سمپاشی در آن به روی گردشگران بسته بود. محدود بودن ساعت کار این موزه از 9 صبح تا یک بعدازظهر امکان بازدید را از گردشگران گرفته بود.
این درحالی‌است که به‌گفته سپنتا، تعطیلی نابهنگام موزه‌های اصفهان بیانگر بخشی از ناکارآمدی مدیریت موزه‌ها است. در این میان باغ موزه چهلستون یکی از موزه‌هایی است که به‌دلیل مدیریت ناکارآمد آسیب‌های جدی را متحمل شده است. برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در محوطه آن از جمله بی‌برنامگی‌های متولیان به‌شمار می‌رود.
ریسباف،موزه‌ای که در حد اسم باقی ماند!
 
 یکی از بناهای تاریخی اصفهان که قرار بود تبدیل به  موزه‌ شود اما درحال‌حاضر تنها  نام موزه را یدک می‌کشد، بنای تاریخی ـ صنعتی ریسباف است که به شماره 6018 و به تاریخ 8/5/81 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. پیش از این، بنای ریسباف طبق مصوبه دولت قرار بود برای تبدیل به موزه منطقه‌ای، به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود.
اما بانک ملی به‌عنوان مالک دولتی، درخواست لغو این مصوبه را به هیات دولت فرستاد اما به‌دنبال کمیسیون مستند سازی هیات وزیران با ریاست وزیردادگستری مستندات بررسی و سرانجام درخواست ابطال این مصوبه رد شد. سپنتا می‌گوید: براساس مستندات موجود اعلام شده، کارخانه ریسباف متعلق به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی نیست و این ملک جزء دارایی‌های بانک ملی و در نهایت دولت است.
با این وجود، بعد از گذشت چند سال، هنوز این مصوبه با وجود پشتوانه‌های قانونی اجرا نشده و بانک ملی همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و بنای تاریخی ـ‌ صنعتی ریسباف را متعلق به کانون بازنشستگان بانک ملی و خود را فاقد قدرت واگذاری بنا به سازمان میراث فرهنگی می‌داند.
به‌اعتقاد این فعال میراث‌فرهنگی، درحال‌حاضر بنای تاریخی ریسبافت نه تنها تبدیل به موزه منطقه‌ای نشده که بیم آن می‌رود به‌زودی قربانی طرح‌های توسعه‌ای خیابان‌های همجوار شود و در سکوت مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی و بانک ملی بخش‌هایی از آن فرو ریزد و جای خود را به ساخت و سازهای جدید دهد. اتفاقی که هم‌اکنون برای بسیاری از بناهای تاریخی کشور افتاده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …