به گزارش ایرانگرد نیوز، در این کنسرت که شب گذشته پنجشنبه 21 شهریور ماه برگزار شد، دوازده تصنیف به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان، اجرای ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس به خوانندگی همایون شجریان اجرا شد.
همه می نشینند. آرام، منتظر و آماده برای رقم خوردن یک خاطرهبازی ناب در شبی که ارکستر مجلسی تهران آمده تا با تصانیف افسونگرانه و دلبرانه دو آلبوم موسیقی “نسیم وصل” و “هوای گریه” آنها را مهمان یک شب آرام دیگر با موسیقی ایرانی کند.
نور می رود و حالا این اعضای ارکستر مجلسی تهران هستند که با هدایت پدرام فریوسفی، کنسرت مایستر این برنامه به صورت گروهی وارد صحنه اجرا می شود. هنوز از بردیا کیارس و همایون شجریان خبری نیست اما همه می دانند که روال معمول چنین برنامه هایی، در ابتدا حضور اعضای ارکستر و بعد وارد شدن رهبر ارکستر و خواننده است.
حسین علیزاده، سهراب پورناظری و طهمورث پورناظری هم از مهمانان ویژه بخش دوم کنسرت همایون شجریان هستند.
همه منتظرند تا همایون شجریان این بار در قالب یک ارکستر موسیقایی که تا به حال کمتر حضور در آن را تجربه کرده است، یک شب خاطرهانگیز را برای آنها رقم بزند. حالا بردیا کیارس و همایون شجریان وارد می شوند و این بار ارکستر مجلسی تهران که رفته رفته در روزگار آشوب ارکسترها خودی نشان داده، آماده برای اجراست.
همایون هم می آید و تشویق تماشاگران است که او را همراهی می کند تا هوای گریه و با ستارهها را بخواند. او در ابتدای برنامه از حضور حسین علیزاده در این کنسرت تشکر می کند و می گوید: حضور استاد حسین علیزاده در این کنسرت برای من و اعضای ارکستر مجلسی تهران افتخار بسیار بزرگی است و من امیدوارم در کنار شما و این هنرمند ارجمند، شب خاطره انگیزی را برایتان رقم بزنیم.
تصنیف “تو کیستی” با ترانه فریدون مشیری اولین قطعه این کنسرت بود که با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد و به آنها وعده داد که در شبی هستند که تصنیف ها دل را می ربایند.
“خانه سودا” ی مولانا هم دومین قطعه اجرا شده کنسرت همایون شجریان بود که به دلیل تغییراتی که در تنظیمات برای ارکستر این قطعه انجام شده بود توانست رضایت مخاطبان را فراهم کند اگرچه در حین اجرای این تصنیف به یکباره خیل عظیمی از تماشاگران وارد سالن شدند و این امر تمرکز بخشی از اجرا را بهم ریخت.
راستی دلت “هوای گریه ” می خواهد یا نه؟ دلت می خواهد سیمین بهبهانی با کلام گویای خود گریههایت را هوایی کند آن هم با صدای همایون؟ تماشاگران حتما این را می خواهند. این خواستن هم آنچنان قدرتمند به همایون القا می شود که گویی گریه درمان آرامی در روزگار پر از تب و تاب امروزی است.
بعد از اجرای تصنیف “هوای گریه” که به شدت با استقبال تماشاگران روبرو شد، تصنیف های “افسونگر” با کلام فریدون مشیری، “غریبانه” با کلام هوشنگ ابتهاج و “عشق از کجا” با کلام مولانا برای مخاطبان اجرا شد و این جا بود که افسونگری موسیقی ایرانی در شبی که هوای گریه داشت با زخمه های تار تو را به جهانی از خاطره برد، جهانی که ساز و آواز میزبان شایستهای برای مخاطبان بود.
به دست و پاهای تماشاگران نگاهی می کنم. یا گردنشان به این سوی و آن سوی تکان می خورد و یا پاهایشان با ریتم با ملودی های اجرا شده به زمین کوبیده می شود، آخر مگر می شود تصنیف های ” با ستاره ها” ی حسین منزوی و ” حاصل عمر” رهی معیری و ” دفتر دل” و ” سکوت” فریدون مشیری را شنید و بی تفاوت از آن عبور کرد. مگر می توان در مهمانی سازهای جهانی رخ نمایی کرشمه ها و زخمه های تار سازهای ایرانی را نشنید و بی تفاوت از آن عبور کرد؟ همه این ها یک دل سیر روح را می نوازند تا بدانی که سحر جادوی موسیقی ایرانی را.
” نسیم وصل” آخرین تصنیفی است که توسط همایون شجریان در بخش پایانی این کنسرت برای مخاطبان اجرا می شود و او بعد از این قطعه است که در میان تشویق بی پایان مخاطبان دوباره در آغوش حسین علیزاده جای می گیرد و از او به خاطر حضور در کنسرت تشکری دوباره می کند، اما این پایان راه نیست.
تماشاگران در این شب خاطره بازی “مرغ سحر” را از همایون می خواهند، گویی همایون می دانسته که آنها این را از او می خواهند. بردیا کیارس در میان تشویق های بیش از حد تماشاگران با دست به آنها اشاره می کند که صبر کنید. آنها صبر می کنند و سالن در سکوت مطلق منتظر شنیدن قطعه پایانی هستند، حالا یک شب ناب رقم خورد و مرغ سحر ناله خود را سر کرد.
کنسرت همایون شجریان توسط موسسه فرهنگی – هنری ققنوس به تهیه کنندگی محمد حسین توتونچیان 22، 23، 28 و 29 شهریور ماه ساعت های 18 و 21:30 در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.