“هفت” و “ققنوس” به سینمای دفاع مقدس می پردازند/ توجه “رادیو 7” و “دستان” به موسیقی جنگ

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری معرفی  ویژه برنامه های سینما در هفته دفاع مقدس با حضور علی طلوعی مدیر شبکه جام جم با اجرای الهام صفری زاده با 40 دقیقه تاخیر در ساختمان تولید سیما برگزار شد.

 

طلوعی مدیر شورای هماهنگی برگزاری هفته دفاع مقدس در این نشست با اشاره به سنت حسنه ای که در چند سال اخیر برای مدیریت پیام در حوزه مناسبت ها ایجاد شده اظهار کرد: با حضور دارابی به عنوان معاون سیما سه سالی می شود که در مناسبت هایی چون نوروز، محرم، رمضان، صفر، دهه فجر و … به صورت فعال عمل می کنیم در حالی که پیش از این معاونت سیما منفعل بود.

 

وی افزود: اکنون برای هر مناسبتی مدیر پروژه معرفی می شود، ما نیز اولین نشست های خود را اواخر سال 91 برای هفته دفاع مقدس سال 92 برگزار کردیم و جمعاً 25 جلسه داشتیم که در آنها با حوزه هنری، مرکز نشر ارزش های دفاع مقدس، مرکز موسیقی و بسیج سازمان و نمایندگان شبکه های سیما جلسه داشتیم، نشست هایی نیز با نمایندگان بسیج، سپاه، جهاد و تمام کسانی که نقشی در عرصه دفاع مقدس دارند برگزار شد تا به تعامل و هم افزایی برای تولید برنامه هایی در شان هفته دفاع مقدس برسیم.

 

طلوعی ادامه داد: ما گفتمان دفاع مقدس را در شش محور بنیادین ارزیابی کردیم که انعکاس شور مردمی در برپایی مراسم هفته دفاع مقدس، عدالت توزیعی در پرداخت حماسه آفرینان، پرداختن به سیره عملی شهدا، جانبازان و ایثارگران گمنام، برجسته سازی ادبیات و هنر دفاع مقدس، انعکاس نقش حماسی اقلیت های دینی، مذهبی و قومی و بیان نادیده ها و ناگفته های جنگ جزو این محورها بودند.

 

وی تاکید کرد: همچنین رویکردهای راهبردی ما، نمایش توانمندی های دفاعی کشور، انتقال فرهنگ دفاع، زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا، برجسته سازی آموزه های مقام معظم رهبری با عمل به شعار سال، تبیین آثار دفاع مقدس در شکوفایی استعدادها و پاسخ به شبهات و ابهامات جنگ در کنار ریشه یابی مفهوم انقلاب از جمله  رویکردهای ما بوده است.

 

مدیر شورای هماهنگی برگزاری هفته دفاع مقدس با بیان اینکه برای شبکه های سیما شرح وظیفه مشخص شده است یادآور شد: برای پرهیز از کار موازی در شبکه ها تلاش کردیم تا همه کسانی که نقشی در دفاع  مقدس داشتند در قاب تلویزیون دیده شوند. این هفته با روز ولادت امام رضا(ع) آغاز می شود و ما شبکه مجازی برای این مدت زمان در  نظر گرفته ایم و تلاش  کردیم در ساختارها و فرم های برنامه سازی که در آنها خلاء داشتیم فعالیت بیشتری داشته باشیم.

 

به گفته طلوعی ساختارهای پربیننده ای چون مستند، کلیپ، انیمیشن، موسیقی و نماهنگ مورد توجه قرار گرفته اند.

 

وی ادامه داد: در ساختار مستند، 44 برنامه در همه شبکه ها، 16 فیلم سینمایی، 10 سریال که 5 تای آنها تولیدی و برای اولین بار پخش می شوند مثل نوشدارو که در هفته دفاع مقدس به پایان می رسد، 4 انیمیشن از جمله “صفحه عقاب ها”، “بچه های شهر”، سه فیلم انیمیشن از جمله “شهدای همت” و “همسنگران” و 10 داستانک در ساختار جدید موشن گرافی، 7 کلیپ ویژه، 13 نماهنگ،  15 موسیقی بدون کلام، 8 موسیقی سمفونیک و 120 قطعه موسیقی طراحی شده است. همچنین 51 برنامه ترکیبی به صورت زنده و ضبطی خواهیم داشت.

 

طلوعی برگزاری چند جشنواره را از جمله نوآوری های سیما در هفته دفاع مقدس معرفی و اظهار کرد: فراخوان جشنواره عکس از این هفته منتشر می شود و 27 شهریور تا 10 مهرماه رزمندگان سال های جنگ می توانند عکس هایی از آلبوم خانوادگی خود را در مسابقه شرکت بدهند. در واقع ما سعی کردیم از دنیای عکاسان حرفه ای بیرون بیاییم و از طریق آلبوم های قدیمی گنجینه بی بدیلی از آثار جنگ به دست بیاوریم. برگزیده های این جشنواره 5 آذر روز بسیج معرفی می شوند.

 

وی ادامه داد: جشنواره فیلم های سینمایی در شبکه یک هر روز ساعت 16 به جز روزهای جمعه روی آنتن می رود و تا 6 مهرماه ادامه خواهد داشت. همچنین جشنواره مستند دفاع مقدس داریم که شبکه های 4 و  مستند متولی آن هستند به طور ویژه با برنامه هایی چون اردیبهشت، خانه محبت و آثاری از شبکه 2 به نقش زنان در 8 سال دفاع مقدس می پردازیم. سینمای دفاع مقدس را نیز در برنامه “ققنوس” شبکه 4 و “برنامه 7” شبکه 3 پوشش خواهیم داد.

 

مدیر شورای هماهنگی برگزاری هفته دفاع مقدس تاکید کرد: مجله تئاتر در این ایام به تئاتر دفاع مقدس، برنامه های کارنامه و چکامه و ادبیات دفاع مقدس و ویژه برنامه گام هشتم شبکه جهانی جام جم برای اولین بار به موسیقی دفاع مقدس می پردازند. نقد و بررسی و معرفی موسیقی را در برنامه هایی چون “دستان” و “رادیو 7” نیز ادامه خواهیم داد.

 

وی از جشنواره وبلاگ نویسی شبکه تهران و راه اندازی یک وبلاگ برای هر شهید خبر داد و گفت:  زندگی شهدای ورزشکار، نقش روحانیت در دفاع مقدس در شبکه های ورزش و قرآن و معارف مورد توجه قرار می گیرد. در مستند اولین ها شبکه 2 به اولین شهید نوجوان، اولین جمله و … می پردازیم و میان برنامه های حس مشترک نیز حضور هنرمندان به عنوان ایفاگران نقش های دفاع مقدسی در شبکه نمایش مرور می شود.

 

مدیر شبکه جام جم اذعان کرد: مستندهایی چون “سراج”، “نورالدین پسر ایران” و “سنگر تدارکات” از شبکه یک، “حماسه پروانه ها” با موضوع بازسازی عملیات های دفاع مقدس از شبکه تهران روی آنتن می رود و ما در تلاشیم در جریان سه ساله ای به تمام موضوعات پیرامون دفاع مقدس بپردازیم. امسال در مجموع 30 هزار دقیقه برابر 500 ساعت برنامه داریم که 77 درصد آنها تولیدی است.

 

طلوعی در پاسخ به این که تکلیف سریال های مرتبط با دفاع مقدس همچون “دولت مخفی” که تولید آنها متوقف شده چه می شود، تصریح کرد: سریال سازی دفاع مقدس بسیار پرهزینه است، در این زمینه دارابی تمهیداتی اندیشیده و در نشست هایی با سردار کارگر و دیگر متولیان دفاع مقدس به نتایج خوبی رسیده ایم . باید این را بدانیم صدا و سیما متولی تمام و کمال دفاع مقدس نیست و ما برای انجام این کارها به هم افزایی همه نهادهای متولی نیاز داریم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برای پرداختن به موضوع دفاع مقدس در تمام طول سال و پرهیز از مناسبتی کردن این مقوله مهم با رگبار بستن مخاطبان در طول یک هفته با 30 هزار دقیقه برنامه چه تمهیدی اندیشیده شده است اظهار داشت: ما در طول سال نیز به بحث دفاع مقدس به صورت ویژه می پردازیم، تمام شبکه ها و گروه های برنامه سازی گروه دفاع مقدس نیز دارند و ما برای آنها شرح وظیفه داشته ایم. از آن رو به صورت ویژه در هفته دفاع مقدس این موضوع را پررنگ می کنیم تا یادآوری روی آن داشته باشیم که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که این مناسبت را در تقویم قرار داده احترام بگذاریم بنابراین در طول سال نیز برنامه های دفاع مقدس قابل دفاع هستند.

 

طلوعی در پایان این نشست در این باره که نادیده ها و ناگتفه  های جنگ را در چه برنامه هایی مطرح کرده اند گفت:  در تمام کشورها به صورت معمول بعد از گذشت مدت زمانی از یک واقعه اسنادی رو می شود ما نیز در برنامه هایی چون “دیروز، امروز، فردا” و “شناسنامه” به ناگفته ها و نادیده ها می پردازیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …