استاد فرشچیان حکیم هنرهای اسلامی است/ عدم تقابل هنرهای سنتی و مدرن

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم رونمایی از تابلو “معراج” اثر استاد محمود فرشچیان امروز سه شنبه 26 شهریور با حضور حجت‌الاسلام دعایی، محمد علی نجفی، حسین الهی قمشه ای، سهیل محمودی، ساعد باقری و جمعی از مسئولان فرهنگی هنری برگزار شد.

 

در این مراسم محمدعلی نجفی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: اینکه مراسم در محل موزه استاد فرشچیان برگزار می شود برای من بسیار جای خوشحالی دارد. تجربه تاسیس موزه های شخصی اگر چه کار جدیدی نیست اما می تواند تجربه جدیدی در کار میراث فرهنگی در کشور ما باشد. متاسفانه فعلا بنا به دلایل مختلف این نوع موزه ها کمتر در کشور ما وجود دارد در حالی که ما می توانیم با تاسیس این موزه های شخصی آثار بزرگانمان را در حوزه های مختلف فرهنگی هنری به نمایش بگذاریم تا از این طریق باعث توسعه و پیشرفت فرهنگ و هنر در کشور شویم.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی تجربه تاسیس موزه فرشچیان را تجربه ای 12 ساله عنوان کرد و افزود: اقبال عمومی به استاد فرشچیان و نام او و این حرکت می تواند الگویی موفق برای تجربه های دیگر باشد.

 

وی درباره ویژگی های استاد فرشچیان نیز بیان کرد: من در خودم این صلاحیت را نمی بینیم که بخواهم درباره استاد محمود فرشچیان صحبت کنم اما به حکم وظیفه باید بگویم که هم هنر استاد و هنر شخصیت وی الگویی بالا برای هنر و بسیاری از هنرمندان ایرانی است. هنر استاد، هنری میراثی و هویتی است و وی کاری کرد که هنر نگارگری از لابلای کتابها و آثار گذشتگان به میان مردم رسوخ کند.

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه فرشچیان معیاری برای هنر سنتی امروز است، گفت: البته ممکن است بعضی از کارشناسان هنری از واژه هنر سنتی چندان خرسند نباشند و از هنر اسلامی استفاده کنند. با این حال هنر سنتی در تقابل با هنر مدرن تلقی نمی شود و به همان میزان هنر اسلامی ما را نیز منعکس می کند.

 

نجفی، فرشچیان را حکیم هنرهای اسلامی خواند و اظهار کرد: حکیم بار معنایی بالایی دارد. ما حکیمانی مثل فردوسی و خیام داریم و من فکر می کنم فرشچیان هم ویژگی‌هایی دارد که می توان از او با نام یک حکیم یاد کرد. از جمله این ویژگی ها خلاقیت هنری استاد است که نشان داده هیچ گاه پیرو محض سنت گذشتگان نبوده است، دوم معرفت هنری است و اشرافی که فرشچیان به هنرهای سنتی و اسلامی دارد.

 

وی ادامه داد: فرشچیان از نوعی جامعیت هنری نسبت به همه شاخه های هنرهای اسلامی برخوردار است که اوج آن در مینیاتور شناخته می‌شود و ما در گذشته کارهای بزرگ او را در ساخت ضریح حریم مطهر حضرت سید الشهدا و شاه عبدالعظیم شاهد بودیم.

 

نجفی در پایان از اخلاق و فروتنی محمود فرشچیان و همچنین از خصوصیات دیگر وی اینگونه سخن گفت: وسواس و دقت از دیگر ویژگی‌های کار استاد است. همچنین استاد فرشچیان در مجامع علمی و فرهنگی هنری دنیا شخصیت پرآوازه و شناخته شده ای دارد.

 

در این مراسم سهیل محمودی یادداشت سید محمد خاتمی را قرائت کرد که در آن آمده بود: “عمر پربرکت استاد ارجمند جناب آقای فرشچیان دراز باد که خداوند رحمان و جمیل فیض زیبای خود را از جمله در آثاری که  برآمده از جان زیبایی است و خیال متعالی ایشان است بر خلایق جاری می گرداند. استاد را گرامی می داریم و از خداوند منان توفیق بهره گیری از فیض وجود ارزشمندشان را طلب می کنیم.”

 

در پایان این مراسم از تابلوی “معراج” استاد محمود فرشچیان به دست محمدعلی نجفی رونمایی شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …