دست از تولید “آسمان خردلی” برنمی‌دارم/ لزوم توجه مدیران سینمایی به جانبازان


مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان سینما درباره روند تولید فیلم “آسمان خردلی” که به دلیل مسایل مالی دچار اختلال شده است به خبرنگار مهر گفت: به نظر می‌رسد موضوع بمب های شیمیایی و اثرات مخربی که بر جانبازان شیمیایی گذاشته دغدغه و مسئله مسئولان سینمایی دوره قبل نبود و با وجود هزینه‌های هنگفتی که برای تولید برخی از فیلم‌ها صرف می شد اما موضوعاتی از این دست مورد اهمیت واقع نمی‌شد.


وی افزود: من به اتفاق تهیه‌کننده تصمیم گرفتیم روند پیش‌تولید را فعلا متوقف کنیم و منتظر بمانیم تغییر و تحول ها در مدیریت سازمان سینمایی اتفاق بیافتد و بار دیگر کار را از سر بگیریم. بنابراین تولید این فیلم متوقف نشده است و کماکان دنبال تولید این پروژه سینمایی هستم.


کارگردان فیلم مستند “یاد و یادگار” با تاکید بر اینکه هرگز دست از تولید فیلم درباره جانبازان شیمیایی برنمی‌دارد، تصریح کرد: از نخستین فیلمسازانی هستم که در اتریش با جانبازان شیمیایی مواجه بودم و خود را مسئول می دانم تا درباره آنچه دیدم با همه وجود فیلم بسازم. من دست از تولید “آسمان خردلی” برنخواهم داشت و در مدیریت جدید سینما تولید این فیلم را دنبال خواهم کرد.


رزاق کریمی با اشاره به موضوع این فیلم سینمایی گفت: سه دهه از بمباران شیمیایی ایران توسط رژیم صدام گذشته است و جز ابراهیم حاتمی‌کیا که با فیلم “از کرخه تا راین” به این موضوع اشاره کرد کمتر فیلمی است که به صورت تاثیرگذار به جانبازان شیمیایی پرداخته باشد. چه بهتر است حالا که بحث بمب‌های شیمیایی در سوریه مطرح شده و دنیا در حال سرپوش گذاشتن روی این فاجعه انسانی است، ما در سینمای کشورمان دست به کار شویم.


این کارگردان سینما با ابراز تاسف از اینکه امروزه به سینمای جنگ در کشور ما بی‌توجهی می‌شود، متذکر شد: امیدوارم در دولت جدید با انتخاب هایی که از سوی وزیر انجام گرفته سینمای جنگ و به خصوص بحث انسان های شیمیایی شده باردیگر مورد اهمیت قرار گیرد.


کارگردان فیلم مستند “خاطراتی برای تمام فصول” با اشاره به استقبال نسل جدید از فیلم هایی با موضوعات جنگ گفت: زمانی که می خواستم مستند “خاطراتی برای تمام فصول” را کار کنم بسیاری از دوستان سینمایی به من می گفتند که روی این موضوع کار نکنم چون موضوعاتی از این دست از دغدغه های نسل سوم و چهارم انقلاب نیست اما من مخالف بودم و می گفتم چون روی سینمای جنگ درست کار نشده است باید این مستند را بسازم. خوشبختانه با توجه به بازخوردهایی که از نمایش این مستند داشتم متوجه شدم که نسل جوانان به فیلم هایی از این دست علاقه دارند و اتفاقا آنها فیلم‌های کلیشه‌ای که صداقت ندارند، پس می‌زنند.


رزاق کریمی افزود: پس از نمایش فیلم “خاطراتی برای تمام فصول” در جشنواره هیروشیما برخی از کشورهای اروپایی علاقه بسیاری به نمایش این فیلم در شبکه های تلویزیونی خود نشان دادند که در حال رایزنی های مختلف در این مورد هستیم.


این کارگردان در پایان صحبت های خود با اشاره به اتمام تدوین تله‌فیلم “یک دقیقه و یازده ثانیه” گفت: تدوین این تله‌فیلم به پایان رسیده و به تازگی به سیمافیلم تحویل داده شده است. در این فیلم تلویزیونی علیرضا شجاع نوری، شقایق فراهانی و …باری کرده اند.   


“خاطراتی برای تمام فصول” ساخته مصطفی رزاق کریمی است که ناگفته هایی از داستان درمان مصدومان شیمیایی ایرانی در کشور اتریش در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است. این مستند با توجه به خاطرات فیلمساز در مدت اقامتش در کشور اتریش و در کنار آلام جانبازان شیمیایی ایران ساخته شده است و روایت متفاوتی از معنای واقعی زندگی ارائه می کند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …