روایت انقلاب و جنگ در چهار فصل/ انتظامی از فردا “حماسه و اقتدار” را می نوازد

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری ویژه برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همچنین برگزاری کنسرت “حماسه و اقتدار” به رهبری مجید انتظامی صبح امروز چهارشنبه 27 شهریور ماه با حضور مجید انتظامی و سردار جواد خضرایی مدیرعامل موزه دفاع مقدس برگزار شد. در این نشست مجید انتظامی درباره مراحل ساخت و برگزاری سمفونی “حماسه و اقتدار” صحبت کرد.

 

در ابتدای این نشست انتظامی با تشکر از مسئولان صدا و سیما و باغ موزه دفاع مقدس که در اجرای این کنسرت با وی همکاری داشته‌اند، عنوان کرد: امیدوارم با آمدن مسئولان جدید در حوزه هنری و همچنین عرصه موسیقی شاهد اتفاقات خوبی در زمینه موسیقی کشور باشیم.

 

این آهنگساز اشاره کرد: ابتدا قرار بود این سمفونی در مکان دیگری برگزار شود اما متاسفانه به دلیل کمبود زمان و پر بودن سالن ها تصمیم گرفتیم کار را در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار کنیم. زمانی که فضای موزه را دیدم برایم بسیار جالب توجه بود چون علاقه مندان می توانند شاهد روایت همه اتفاقات انقلاب و دستاوردهای جنگ در این موزه باشند.

 

وی افزود: ابتدا قرار بود نام سمفونی را “تابلوهای نمایشگاه” بگذارم اما سپس این نام به “حماسه و اقتدار” تغییر کرد. همچنین قرار بر این بود که این سمفونی در هفت فصل شروع انقلاب تا واقعه مسجد جامع خرمشهر را روایت کند اما سرانجام این سمفونی به دلیل محدودیت زمان در چهار فصل عرضه خواهد شد.

 

انتظامی یادآور شد: تلاش کردم تمام وقایع انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را در این چهار فصل بگنجانم. اجرای این اثر کار بسیار سختی است و چون من به اجرای این کنسرت در فضای باز فکر کرده بودم سازهای کوبه ای در اجرا نقش بسیار مهمی دارند اما متاسفانه در نهایت به این دلیل که قرار است در فضای بسته کار را اجرا کنیم مجبور شده ام از تعداد سازهای کوبه ای و همچنین حرکت های نوازندگان کم کنم. در اجرای این ارکستر سمفونی گروهی ارکستر پاپ و گروه کر ما را همراهی می کنند. یکی دیگر از شاخصه های کار این است که ساز چنگ در قسمت های مختلف اجرا به صورت تکنوازی فضای روحانی را به سمفونی القا می کند.

 

آهنگساز “از کرخه تا راین” با اشاره به این که کار هنوز پخته نشده است، متذکر شد: متاسفانه هنوز نوازنده ها قطعه هایشان را بلد نیستند بنابراین فرصت نکردیم برای هر قسمت نامی انتخاب کنیم. حداقل 25 جلسه برای آماده سازی گروه زمان احتیاج است اما ما با شرایط موجود و به دلیل این که نتوانستیم نوازنده ها را هماهنگ کنیم با پنج، شش جلسه تمرین قرار است کار را اجرا کنیم. بنابراین از نظر من 50 درصد کار هم آماده نیست.

 

وی درباره خواننده این اجرا توضیح داد: این کنسرت با شعر عبدالجبار کاکایی و خوانندگی نیما مسیحا و محمد عبدالحسینی اجرا می شود. ابتدا قرار بود سالار عقیلی هم به عنوان خواننده در کار حضور داشته باشد اما در آخرین لحظات متوجه شدیم خودش 4  مهرماه کنسرتی در این باره دارد.

 

انتظامی درباره دلایل پیشنهاد شدن اجرای این کنسرت به وی گفت: من خودم دنبال کار نمی روم و معمولا از کار هم فرار می کنم اما شاید خواست خدا بوده که ساخت این مجموعه به من پیشنهاد شده است. فکر نکنید من خوشحال می شوم که مدام به من کاری پیشنهاد شود چون این کار اینقدر استرس و فشار روحی و عصبی و جسمی به من وارد می آورد که ترجیح می دهم کمتر کار کنم. اما از آنجا که شغل من نوشتن موسیقی است اگر کاری را به من سفارش دهند ابتدا سعی می کنم از زیرش در بروم اما زمانی که قبول کردم همه تلاشم را می کنم خواسته سفارش دهنده را عملی کنم.

 

 

این آهنگساز با اشاره به ساختارشکنی که در اجرای این کنسرت صورت می گیرد گفت: اجرای این سمفونی کمی غیرعادی آغاز می شود به دلیل این که قرار است ما وقایع انقلاب را از ابتدا روایت کنیم و هرج و مرج ابتدایی روزهای اول انقلاب را به تصویر بکشیم در اجرا بر اخلاف روال معمول ابتدا رهبر ارکستر روی صحنه می آید و به نوازنده ها اشاره می کند که هر چه می خواهند بنوازند اما بعد از مدتی گروه با هم هماهنگ می شوند و هارمونی لازم شکل می گیرد.

 

وی متذکر شد: در قسمت آخر این سمفونی که مربوط به مسجد جامع خرمشهر است موسیقی کاملا جنوبی می شود اما متاسفانه چون این سالن ظرفیت اجرای کنسرت به این بزرگی را ندارد ما از حرکت هایی که طراحی کرده بودیم کاسته ایم. متاسفانه این سالن گنجایش 50 یا 60 نفر را دارد اما ما مجبوریم 140 یا 150 نوازنده را در این مکان فشرده بگنجانیم.

 

در ادامه مجید انتظامی به دلیل فشردگی کاری و تمرین اجرای این کنسرت نشست خبری را ترک کرد اما بعد از رفتن وی سردار خضرایی به جمع خبرنگاران پیوست و به تشریح برنامه های باغ موزه دفاع مقدس پرداخت.

 

خضرایی در ابتدای صحبت هایش با اشاره به این که در تاریخ کشور ما این اولین بار است که جنگی اتفاق می افتد اما حتی یک وجب از خاک کشور جدا نمی شود گفت: تلاش ما این است که در هفته دفاع مقدس کارکردهای رفتاری و اخلاقی رزمندگان در دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشیم تا اینکه تنها به روایت اتفاقات روی داده در جنگ و کارکردهای دفاع مقدس پردازیم. چون نیاز واقعی جامعه امروز کارکردهای تاریخ ساز و تمدن ساز دفاع مقدس است. در واقع قصد ما این است که با تبیین الگوهای آموزشی و ارزشی اعتبار رزمندگان را به درستی نمایش دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس از 28 شهریور ماه به مدت 10 روز در باغ موزه هنر برگزار می شود یادآور شد: امیدوارم در ماه محرم و صفر بتوانیم سمفونی”حماسه و اقتدار” را در مکان گسترده تری اجرا کنیم. برنامه های متنوعی در هفته دفاع مقدس قرار است در باغ موزه هنر برگزار شود که از جمله آنها می توانم به برگزاری گالری نقاشی توسط هنرمند نقاش رجبعلی قهرمانی و تجلیل از حماسه سازان و جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی با حضور فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی و تقدیر از خانواده های شهدای نیروی دریایی اشاره کنم.

 

خضرایی ادامه داد: همچنین تقدیر از ناشرین و مولفان حوزه دفاع مقدس و ترجمه 5 کتاب از زندگی نامه شهیدان به زبان اردو و انتشار آن بین مردم پاکستان و هندوستان از دیگر برنامه های باغ موزه هنر در هفته دفاع مقدس خواهد بود. قرار است در طول این هفته نیز از پیشکسوتان و مدافعات شکست حصر آبادان ، تقدیر از فعالان کاروان راهیان نور و معلم هایی که سابقه حضور و فعالیت در دفاع مقدس دارند نیز تجلیل شود.

 

علاقمندان می توانند در طول هفته دفاع مقدس هر روز از گالری و موزه این مکان بازدید کنند. این سمفونی از 28 شهریور تا سوم مهرماه اجرا می‌شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …