جشنواره آیینی سنتی به پایان رسید/ نگرانی معاون هنری و نماینده مجلس برای برج آزادی

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی شامگاه شنبه 30 شهریورماه در فضای باز تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده اردشیر صالح پور بود، داود فتحعلی بیگی دبیر این دوره از جشنواره به ارائه گزارشی از نحوه برگزاری جشنواره شانزدهم پرداخت.

 

 
وی از علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی تشکر کرد و یادآور شد: یک هفته قبل از برگزاری جشنواره معاون هنری با توجهی که داشت بودجه را به دست ما رساند و اگر استقامت مدیرکل هنرهای نمایشی نبود ما مجبور می شدیم جشنواره را با لباس تمرین برگزار کنیم.

 
این هنرمند عرصه نمایش های آیینی و سنتی در ادامه سخنان خود به نبود سازمانی که موظف به حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی باشد اشاره کرد و عملکرد جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی را در این زمینه مناسب دانست.
فتحعلی‌بیگی تأکید کرد: برگزاری جشنواره به تنهایی کافی نیست زیرا با درگذشت پیشکسوتان نمایش های آیینی و سنتی امکان انتقال سینه به سینه دانسته ها میسر نمی شود. ما نیازمند دایر کردن رشته نمایش های آیینی و سنتی در دانشگاه ها و راه اندازی پژوهشکده هنرهای آیینی و سنتی هستیم. همچنین با ساخت سالنی برای این عرصه از هنرهای نمایشی امکان اجرای عمومی برای این آثار نیز فراهم می شود.

 

 
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم نمایش های آیینی و سنتی با پخش تصاویری از صادق همایونی، خلیل رضایی، مجید فروغی، رحمت اسکندری، سعدی افشار، محمود استادمحمد و مرشد ولی الله ترابی یاد این هنرمندان فقید عرصه نمایش های ایرانی که طی دو سال گذشته چشم از جهان فرو بستند گرامی داشته شد.
سپس قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی کوتاه جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی را رویدادی دانست که با هویت ایرانی و اسلامی گروه خورده و مبین این هویت است.
وی تأکید کرد: این جشنواره در دنیای بی هویت کنونی به اصالت فرهنگ ایران زمین کمک می کند.

 

 
یکی از برنامه ویژه مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم نمایش های آیینی و سنتی برگزاری مراسم خرقه پوشی برای داود معینی کیا نقال و پرده خوان جوان بود که با حضور محیط طباطبایی، انوشیروان ارجمند، داود فتحعلی بیگی و فرزند زنده یاد ولی الله ترابی انجام شد.
در این بخش فرزند مرشد ترابی یادآور شد: پدرم قبل از مرگ خود در بیمارستان وصیت کرد که خرقه نقالی اش را به داود معینی کیا اهدا کنیم که به همراه مرشد محسن میرزاعلی همواره در کنار مرشد ترابی بود.

 

 
همچنین در این بخش از شیرین امامی و محسن میرزاعلی به عنوان دو مرشد جوان و فعال تقدیر به عمل آمد.
سپس علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه سخنانی پرداخت و اظهار امیدواری کرد تا در سال های آتی جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از دغدغه دریافت اعتبارات در لحظه های آخر باقیمانده به برگزاری رها شود.

 

 
وی یادآور شد: آنقدر دغدغه بودجه برای برگزارکنندگان جشنواره زیاد می شود که این عزیزان از اصل قضیه که محتوای جشنواره است، دور می شوند. باید از حالا به فکر جشنواره بین المللی فجر نیز باشیم که برگزارکنندگان آن کمتر درگیر معضل بودجه باشند و به محتوا توجه کنند.
این مدیر فرهنگی و هنری جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی را جشنواره ای دانست که در عین سادگی بسیار دقیق حرف خود را به مخاطب می گوید و به همین دلیل با فوج عظیمی از مخاطبان مواجه است.
مرادخانی طرح راه اندازی پژوهشکده هنرهای آیینی و سنتی را مثبت دانست و افزود: فقط دوستان و هنرمندان با سابقه باید مشاوره های لازم را در این زمینه با ما داشته باشند تا در آینده بر سر بودن این پژوهشکده با اظهار نظرهای متفاوت مواجه نشویم.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انجام پیگیری لازم برای اجرای عمومی نمایش های شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی، از موافقت خود با نگرانی نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت برج آزادی سخن گفت.
وی یادآور شد: تمام مجموعه ها ما نیاز اساسی به بازنگری دارند. امیدوارم بتوانیم با توجهی که دولت محترم دارد امکاناتی را برای ساخت و بازسازی زیرساخت ها فراهم کنیم. وضعیت تئاتر شهر وضعیت مناسبی نیست که به طور حتم به آن خواهیم پرداخت. امیدوارم مجوعه این معضلات و مشکلات به زودی مرتفع شوند.
بخش دیگری از مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به تجلیل از مجید افشار، حاج عبدالله بابامرادی، محمدرضا رجب زاده، سیدعلی اکبر رزم آرا و جواد انصافی داشت که با حضور علی مرادخانی، قادر آشنا، محمود عزیزی، داود فتحعلی بیگی و علی نصیریان انجام شد.

 

 
در ادامه نصیریان به ارائه سخنانی پرداخت و گفت: سهمیه اعتباری فرهنگ و هنری همیشه کم بوده است. البته برای هنرمندان مال مهم نیست بلکه توجه و عنایت است که اهمیت دارد.
وی یادآور شد: نمایش های عامیانه دارای این ویژگی هستند که به صورت خودجوش بروز و ظهور کرده اند و از فرهنگ عامیانه نشأت گرفته اند و تنها روایت می کنند و به دنبال شخصیت پردازی نبوده اند.
این هنرمند با سابقه عرصه نمایش های ایرانی با اشاره به شکل گیری جریانی تئاتر در پیش از انقلاب اسلامی تأکید کرد: با وجود اینکه شاهد تولید و اجرای آثار درخشانی در تئاتر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم اما متأسفانه بعد از انقلاب جریانی تئاتری شکل نگرفت.
در بخش پایانی این مراسم با حضور جعفر والی، اسماعیل خلج، ولی الله شیراندامی، داریوش مؤدبیان، رضا صابری، محمدحسین ناصربخت و هنگامه مفید برندگان مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره شانزدهم نمایش های آیینی و سنتی معرفی شدند.

 

 
طبق نظر هیأت داوران مسابقه نمایشنامه نویسی این جشنواره رتبه سوم به طور مشترک از آن سه نمایشنامه “آن سم‌ها سرگذشتمان نبشت” نوشته خسرو امیری، ” ناز کنیز” نوشته محمدرضا مختاری آزادفرد و “هزار شلاق” نوشته ناصر حبیبیان شد.
همچنین دو نمایشنامه “غزال و سیاه” نوشته ابوالفضل حاجی‌علیخانی و “راست پنجگاه”  نوشته محمد مساوات به طور مشترک جایزه دوم این مسابقه را دریافت کردند. علی شمس نیز با نمایشنامه “شبی از شب های تهران مسافری” جایزه اول مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را از آن خود کرد.

 

 
سپس با حضور پری صابری، هادی مرزبان، سیاوش تهمورث، داریوش اسدزاده و جواد انصافی مراسم خرقه پوشی برای علی هاشمی، هادی شیرمحمدی و امیرحسین انصافی به عنوان سه جوان فعال در عرصه سیاه بازی انجام شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …