هنوز قراردادی برای “سالتو” نبسته ام/ 35 روزه فیلم نمی سازم

علی رفیعی فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم سینمایی “سالتو” گفت: زمانی که اظهارات و نظریات جهانگیر کوثری در مطبوعات و تلویزیون درباره ساخت فیلم “سالتو” آغاز شد من حیرت می کردم که تهیه کننده ای چون کوثری با این سابقه و اعتبار در سینما چطور از آماده شدن شرایط تولید برای ساخت فیلم سخن می گوید در حالیکه هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 
وی در ادامه افزود: واقعیت این است که هیچ اقدام موثری در هیچ زمینه ای برای آغاز فیلمبرداری این اثر سینمایی انجام نشده است. یکی از کارهای اساسی که در این حوزه باید صورت می گرفت این بود که لوکیشن ها قطعی و در ادامه بازیگران کار نهایی می شد تا جلسات تمرین برگزار شود و در نهایت زیرساخت های آغاز یک فیلم خوب انجام شود اما تا کنون چنین نشده است.

 
به معنای واقعی لوکیشن ندیدم

 
این کارگردان تئاتر و سینما درباره این نکته از صحبت های کوثری که گفته بود لوکیشن ها در شمال کشور انتخاب شده است، گفت: یک روز صبح جوانی را دنبال من فرستادند که به شمال رویم تا لوکیشن های درنظر گرفته شده را ببنیم اما در طول راه متوجه شدم که این جوان بازیگر دوست دارد در یکی از نقش ها بازی کند و بیش از آنکه به دنبال کمک به من برای پیدا کردن لوکیشن ها باشد، سودای شکار نقش خود را داشت.

 
رفیعی در ادامه متذکر شد: این جوان به هیچ عنوان جوانی که من برای بازی می خواستم نبود. فرد موردنظر من یک جوان 19 ساله است و این راننده جوان 39 سال سن داشت و به کار من نمی آمد. وی وقتی فهمید بازیگر انتخابی من نخواهد بود به یکباره اعلام کرد که می خواهم برگردم. من فقط یک روز فرصت داشتم برخی از لوکیشن ها را ببینم و عکاسی کنم اما در نهایت از لنگرود برگشتم. بنابراین به معنای واقعی لوکیشن ندیدم.

 
کارگردان فیلم سینمایی”آقا یوسف” با اشاره به لوکیشین هایی که برای فیلمبرداری احتیاج دارد، گفت: تمام مراحل فیلمبرداری فیلم “سالتو” در تهران و شمال کشور می گذرد و من احتیاج به سالن کشتی دارم که بهترین فضا را به قصه دهد و یا به رستورانی روی تپه نیاز دارم که برای همه این لوکیشن ها باید دکور ساخته شود. ضمن اینکه هنوز بازیگران انتخاب نشدند و هیچ تمرینی صورت نگرفته است. حال با این اوصاف آیا فیلم به پاییز و در نهایت جشنواره فیلم فجر می رسد؟

 
خودم با معتمدآریا وارد مذاکره شدم

 
رفیعی در ادامه متذکر شد: من تنها با توجه به روابط شخصی که با برخی از اهالی سینما دارم به طور شخصی با آنها وارد مذاکره شده ام و آنها را دعوت به کار کردم. به عنوان مثال درباره بازی نقش اصلی “سالتو” با فاطمه معتمدآریا صحبت کرده ام که با رویی گشاده بازی در این فیلم را پذیرفت. داستان فیلم روی گرده شخصیت زنی می چرخد که معتمدآریا قول داده آن را بازی کند. داستان درباره مادری است که برای رهایی از فقر ناگزیر می شود برای قهرمان شدن پسرش او را وادار به دوپینگ کند اما بعد از دوپینگ و قهرمانی، پسر به کما می رود و داستان لو می رود و در نهایت زن از جامعه طرد می شود.

 
وی با تاکید بر اینکه با چنین درامی نمی توان بدون تمرین کافی فیلمبرداری را آغاز کرد، گفت: من با محمود کلاری برای فیلمبرداری این فیلم سینمایی صحبت کرده بودم و ایشان هم در نهایت پذیرفت اما من هرچه پیش رفتم کوثری هیچ پاسخی به من نداد در واقع هنوز با من به عنوان نویسنده فیلمنامه، کارگردان و طراح صحنه این فیلم سینمایی هیچ قراردادی نبسته و تنها از مصاحبه هایی که انجام داده است متوجه شدم می خواهد کار را شروع کند و سی و پنج روزه هم ببندد.

 
“سالتو” 35 روزه ساخته نمی شود

 
کارگردان فیلم سینمایی”ماهی ها عاشق می شوند” با اشاره به این مطلب که نمی توان این فیلم را سی و پنج روزه فیلمبرداری کرد، گفت: مسئله اول این است که من به عنوان کارگردان می دانم که این فیلم را کی و در چه زمانی باید جمع کنم. نکته دیگر اینکه من به هیچ عنوان این فیلم را سی و پنج روزه جمع نخواهم کرد. هنگام ساخت فیلم سینمایی “ماهی ها عاشق می شوند” برنامه ریزی کرده بودیم که 60 روزه فیلمبرداری انجام شود و در نهایت کل فیلمبرداری 51 روزه انجام شد. برای فیلمبرداری فیلم “آقا یوسف” هم 60 روز برنامه ریزی کرده بودیم که 54 روزه به پایان رسید.

 
این طراح صحنه و لباس در ادامه صحبت های خود افزود: حالا حساب کنید در شرایطی که نه بازیگر انتخاب شده و نه مدیر فیلمبرداری و نه تمرین های لازم انجام شده است چطور می توان فیلم را با عجله سی و پنج روزه به انجام رساند. حالا اگر همان زمان که پروانه ساخت دریافت شده بود پیش تولید نیز آغاز می شد شاید می توانستیم به رساندن فیلم به جشنواره سی و دو فیلم فجر فکر کنیم اما در شرایط فعلی به هیچ عنوان چنین کاری امکان پذیر نیست.

 
رفیعی همچنین بیان کرد: مجموع دیدارهای من و جهانگیر کوثری تنها سه بار بوده است. نمایش “یرما” 51 شب اجرا داشت و من در طول این مدت بی کار بودم یعنی زمانی که نمایشم روی صحنه هست دیگر کاری برای انجام ندارم و می توانستم به راحتی پای میز مذاکره و قرار و مدارها بنشینم. مسئله دیگر اینکه یکی از تهیه کننده های معتبر سینمای ایران پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد اما با وجود اینکه هیچ قراردادی بین من و کوثری بسته نشده بود نپذیرفتم که ساخت فیلم “سالتو” توسط تهیه کننده دیگری باشد زیرا این کار را اخلاقی ندانستم.

 
کارگردان فیلم “شکار روباه” درباره این مطلب که جهانگیر کوثری همیشه با احترام از او یاد می کند چرا به این اختلاف نظر رسیده اید؟ گفت: احترام بسیاری برای کوثری قائل هستم اما مسئله کار با ارتباط شخصی متفاوت است و من در این گفتگو از جهانگیر کوثری در مقام یک تهیه کننده صحبت می کنم. به خصوص اینکه 12 سال پیش با توجه به وعده ای که برای تولید فیلم “عشق میان بتون آرمه” را داده بود اما به وعده اش عمل نکرد و من ساخت این فیلم را از دست دادم. او کار را رها کرد و ادامه مسیر را به شریک کاری خود سپرد.

 
رفیعی در ادامه افزود: متاسفانه احساس می کنم برای ساخت”سالتو” هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و این مسائل به من لطمه می زند و مرا وازده و مایوس می کند. من پاییز را برای ساخت این فیلم از دست دادم و مقصر اصلی این ماجرا شخص کوثری است.

 
وی در پایان تاکید کردک در نهایت از جهانگیر کوثری می خواهم اگر قرار است “سالتو” را تولید کند به من ضمانت اجرایی بدهد و اگر از تولید “سالتو” منصرف شده است تقاضا دارم که اعلام انصراف کند تا فیلمنامه آزاد شود و من با تهیه کننده دیگری وارد مذاکره شوم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …