نبود مدیریت هوشمند براساس مفاد قانونی

نبود مدیریت

با نگاهی خوش‌بینانه می‌توان امیدوار بود که دولت یازدهم به مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی توجه کرده و برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد.یکی از مسئولان بخش خصوصی معتقد است نبود مدیریت هوشمند براساس مفاد قانونی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود.»

“سید ابوالفضل بهره‌دار” رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ایران در گفت و گو با CHN، به توقعات این انجمن از رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «بررسی نشان می دهد چنانچه در افق 1404 سهم ریلی به 30 درصد در حمل بار برسد به قیمت های امروزی معادل 50 هزار میلیارد تومان در هزینه های جامعه (ناشی از مصرف انرژی، ایمنی و دیگر هزینه های اجتماعی) صرفه جویی می‌شود که معادل با کل سرمایه گذاری مورد نیاز در این بخش است.
به گفته وی، گسترش بخش مسافری ریلی علاوه بر منافع فوق بوده و سود خالص جامعه اضافه بر صرفه جویی فوق محسوب می‌شود.
وی به کاهش سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار اشاره کرد و ادامه داد: «سهم حمل و نقل ریلی از کل شیوه های حمل و نقل در بخش بار در سال های گذشته کاهشی بوده و هم اکنون به حدود 7.5 درصد و سهم حمل و نقل ریلی در حمل بارهای ترانزیت نیز کاهشی بوده و به حدود 7.5 درصد رسیده است.»
رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ایران  با بیان این که در بخش مسافر برای اولین بار پس از سال ها رشد مثبت در عملکرد، در سال 1391 رشد منفی عملکرد ثبت شد خاطر نشان کرد:« سهم حمل و نقل ریلی در حمل مسافر در حال حاضر حدود 13 درصد بر حسب تعریف شاخص طبق روش های معتبر بین المللی است.»
بهره‌دار با بیان این‌که باید سهم ریل تا پایان سال 1394 طبق ماده 162 قانون برنامه پنجم توسعه در حمل مسافر 18 درصد باشد یادآور شد:« باید طبق بند الف ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه وصول عوارض از جابه‌جایی کالا و مسافر در جاده‌های کشور داده شده و وزارت راه و ترابری به ایجاد بانک جامع حمل و نقل کشور و تصویب طرح جامع حمل و نقل کشور تا پایان سال سوم برنامه (1392 )، اقدام کند.
بهره دار با اشاره به این‌که طبق آئیننامه سهم بهینه راه آهن در سال 1388 مبنی بر واگذاری 18 فعالیت راه آهن، تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده که در ذیل به چند مورد اشاره می‌‌شود:
·                    مدیریت ترافیک و بهره برداری از شبکه خطوط ریلی
·                    واگذاری لکوموتیوها با مالیکت دولتی به بخش غیر دولتی
·                    ایستگاه های مسافری و باری
·                    مالکیت خطوط فرعی (صنعتی – تجاری)
·                    بهره برداری از گارهای مانوری
وی در ادامه به مشکلات این انجمن اشاره کرد و اذعان داشت:« از مهمترین مشکلات این بخش می‌توان به بهره وری کمتر از نصف از خطوط ریلی برون شهری در مقایسه با متوسط دنیا،پایین بودن نرخ بلیت قطارهای مسافری و کنترل دولت بر نرخ تعرفه حمل مسافر ریلی، عدم اختصاص وام های کم بهره با اقساط طولانی از سوی صندوق توسعه ملی، پایین بودن نرخ سود در سرمایه گذاری خرید ناوگان توسط بخش خصوصی، بالا بودن عمر متوسط ناوگان ریلی (واگن های مسافری و لکوموتیوها 30 سال و واگن های باری 20 سال)، اتمام اتصال راه آهن به همه مرکز استان ها از مهمترین مشکلاتی هستند که طی هشت سال گذشته اقدامی برای آنها نشده است.»

Check Also

پرداخت ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به هنرمندان صنایع‌دستی

با اشاره به جزئیات پرداخت تسهیلات کرونا به هنرمندان صنایع دستی ،افزود: تا پایان شش‌ماهه …