سابقه ورود ترانه “تولدت مبارک” به ایران/ پیکان دوباره راه افتاد

به گزارش ایرانگرد نیوز، سفارش ساخت دو فیلم مستند “تولدت مبارک” و “خودرو پیکان” در سال 1349 از سوی برادران خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال و پیکان در ایران به کامران شیردل مستندساز داده شد و از این مستندساز خواسته شد که به مناسبت چهارمین سال تولد پیکان در ایران مستندی با محوریت پیکان؛ خودرو ملی بسازد که حاصل آن تولید این دو فیلم مستند بود.

 
این دو مستند پس از چهل و سه سال عصر دیروز در نمایشگاه حجم، چیدمان، فیگوراتیو، نقاشی و ویدئو آرت، با محوریت اتومبیل پیکان در گالری “آن” نمایش داده شد. کامران شیردل مستندساز درباره نمایش دو مستند “تولدت مبارک” و “خودرو پیکان” در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال 1349 برادران خیامی سفارش ساخت یک فیلم مستند را برای چهارمین سال تولد پیکان دادند.

 
وی افزود: برادران خیامی برای ساخت این فیلم مستند که مدت زمان آن سه دقیقه بود خواستند که آهنگ خارجی”happy birthday” را روی پلان های فیلم بگذارم اما من پیشنهاد یک کار جدید ایرانی را دادم و قرار شد متن این آهنگ به ایرانی تغییر کند.

 
این مستندساز در توضیح بیشتر تولید این مستند عنوان کرد: به دنبال قبول این پیشنهاد از سوی برادران خیامی، سراغ انوشیروان روحانی رفتم و ماجرا برای او تعریف کردم. این آهنگساز هم پیشنهاد ساخت ملودی معروف “تولد، تولد، تولدت مبارک” را داد و پس از ساخت آن، این ملودی را روی تصاویری که فیلمبرداری کرده بودم گذاشتم و حاصل آن ساخت یک مستند سه دقیقه ای بود.

 
این کارگردان مولف سینمای مستند در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که این فیلم مستند سه دقیقه‌ای در سینما قبل از شروع فیلم به نمایش گذاشته شد، گفت: در واقع این فیلم مستند یک تیزر تبلیغاتی برای پیکان بود که با ملودی ایرانی شده “happy birthday” پخش شد. نمایش این فیلم مستند در آن زمان اتفاق های خوبی را در برداشت چراکه ملودی تولدت مبارک به شکل ایرانی شده از طریق این فیلم مستند رفته رفته به خانه ها رفت و تا امروز در خانواده ها در مراسم های سالگرد تولد خوانده می شود.

 
شیردل در ادامه صحبت های خود افزود: نکته جالب این است که من این فیلم مستند را گم کرده بودم و دوسال پیش زمانی که انباری خانه ام را مرتب می کردم این فیلم را پیدا کردl و زمانی که نگارستان “آن” برگزاری نمایشگاهی با عنوان محوریت اتومبیل پیکان را مطرح کرد از من هم خواست که این دو فیلم را برای نمایش در اختیارشان قرار دهم.

 
وی در پایان افزود: من هم دو مستند “تولدت مبارک” و” خودرو پیکان” را ارائه کردم. نخستین نمایش این دو فیلم عصر دیروز بود و قرار است تا روز چهارشنبه 10 مهرماه در این نگارستان نمایش داده شود.

 
همچنین در این مراسم آثاری از فریدون آو، شاهین آرمین، امین آقایی، نازگل انصاری نیا، محمود بخشی،پرهام تقی اف، محسن جمالی نیک، سهند حسامیان، امیر صادقی کنجانی، درویش فخر، بهنام کامرانی،کوروش گلناری، افشین ناقونی، کاوه نجم آبادی نمایش داده شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …