طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد: نجفی از جام سیمین شيردال رونمایی کرد

 نجفی از جام سیمین شيردال رونمایی کرد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری از جام سیمین «شیردال» که به نشانه حسن نيت آمريكا به مسوولان ايراني اهداء شد،رونمایی کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري محمد علی نجفی در مراسم رونمایی از این شئ تاریخی کشورمان که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: روز پنجشنبه از سوي وزارت امور خارجه آمريكا با ما تماس گرفته و اعلام كردند هديه اي براي مردم ايران در نظر گرفتند.

او خاطر نشان کرد: به گفته مسئولان آمریکایی جام شیردال  در سال ۲۰۰۳ از سوي بخش مبارزه با قاچاق اشياء عتيقه توقيف شد و آمريكايي ها نگهداري كردند تا در روز مناسب در اختیار دولت ايران قرار دهند.

نجفي با بیان اینکه آمريكايي ها قدمت اين جام را مربوط به ۷۰۰ سال قبل از میلاد و دوران هخامنشی اعلام کرده اند تصریح کرد: جام شیردال توسط يك عتیقه چی عرب از کشور سوييس به آمريكا منتقل شد و برای اینکه موفق به عبور این شئ از گمرک شوند آن را به عنوان یک اثر سوریه ای به ثبت رسانده و سپس به قیمت 950هزار دلار به یک علاقمند عتیقه در آمریکا فروخته شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت آمریکا پس از اطلاع از این موضوع اثر را ضبط کرده و با انجام اقدامات کارشناسی اعلام کردند این اثر متعلق به ایران است كه 25 سال پیش در اكتشافات باستان شناسي از يك غار در منطقه پل دختر لرستان بدست آمده است.

نجفی گفت: به گفته مسوولان وزارت خارجه آمريكا اين شي به نشانه حسن نيت این دولت به ايران اهداء شده و  ملت آمريكا خوشحال است كه چنين هديه اي را به ملت ايران تقديم مي كند.

او در پایان خاطر نشان کرد:جام سیمین شیردال برای نگهداری و انجام مطالعات به منظور تعیین قدمت درست این اثر به موزه ملی ایران منتقل می شود.

شير دال موجودي افسانه اي است كه تركيبي از تن شير و سر عقاب است و در ايران باستان شير دال را داراي قدرت شفابخش و پاسباني از گنجينه ها مي دانستند. طرح اين موجود افسانه اي در بسياري از مجسمه ها و بناهاي باستاني ايران به كار رفته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …