وزارت ارشاد پیش از این اراده‌ای برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نداشت


به گزارش ایرانگرد نیوز، این نشست خبری با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمدرضا درویشی دبیر نخستین جشنواره موسیقی نواحی خصوصی و مغازه‌ای دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جنوب ایران برگزار شد. نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست خبری گفت: این جشنواره دارای ویژگیهای فراوانی است که بارزترین آن میزبانی بخش خصوصی در یک رویداد هنری و حضور محمدرضا درویشی به عنوان دبیر آن است.


وی ادامه داد: خانه موسیقی ایران در اولین سال از برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی نواحی که بخش خصوصی برگزار کننده آن است به عنوان یک حامی معنوی حضور پررنگی خواهد داشت. که به طور حتم در اولین تجربه دارای نواقصی خواهد بود اما امیدواریم این تجربه اتفاق مثبتی برای برگزاری چنین رویدادی در سالهای بعد باشد.



اگر درویشی نبود حرفی از موسیقی نواحی هم نبود


نوربخش با اشاره به حضور درویشی به عنوان دبیر اولین جشنواره موسیقی نواحی بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بدون تردید نام محمدرضا درویشی با موسیقی نواحی ایرانی گره خورده است. به نوعی می توان گفت وی در طول این سه دهه بعد انقلاب اسلامی آغازگر حرکت های پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی بودند که اگر امثال درویشی ها نبود شاید همین موسیقی نواحی که از میراث داران این حوزه باقی مانده هم در کشور وجود نداشت.


مدیرعامل خانه موسیقی ضمن ابراز تأسف از اینکه طی دوره ای جشنواره موسیقی نواحی زیر نظر دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار نشد، یادآور شد: اصولا اراده ای هم برای برگزاری چنین رویداد مهمی وجود نداشت. این در حالی است که متاسفانه طی این سالها بخشی از روایت گران موسیقی نواحی یا از دنیا رفتند یا هم اکنون در بستر بیماری هستند که باید بیش از اینها به این هنرمندان توجه کنیم.



دلایل انصراف درویشی از دبیری جشنواره موسیقی نواحی وزارت ارشاد


محمدرضا درویشی دبیر اولین جشنواره موسیقی نواحی بخش خصوصی که در اولین دوره آن را با عنوان جشنواره “آیینه دار” ویژه موسیقی جنوب شرق ایران طی روزهای 10، 11 و 12 مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می کند، از حمایت های معنوی خانه موسیقی در برگزاری این فستیوال تقدیر کرد. وی به روند تاریخی برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی در کشورمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه قبل از انقلاب غیر برگزاری چند برنامه محدود در جشن هنر شیراز و تلاش های فوزیه مجد در این عرصه کار خاص دیگری انجام نگرفت و ما به غیر از کارهای فردی که این بانوی هنرمند در عرصه موسیقی نواحی داشت جشنواره مستقلی با موضع موسیقی نواحی نداشتیم.


درویشی با بیان اینکه فوزیه مجد پیش قراول تحقیقات میدانی موسیقی نواحی قبل از انقلاب بوده است ، ادامه داد: با پیروزی انقلاب و به تبع آن برگزاری جشنواره موسیقی فجر موسیقی نواحی نیز سهم کوچکی در بخشی از این جشنواره پیدا کرد که بعدها با حضور علی مرادخانی در مرکز موسیقی وزارت ارشاد این گونه موسیقایی علاوه بر حضور در جشنواره صاحب یک جشنواره مستقل موسیقایی شد. این امر با این هدف انجام گرفت که موسیقی نواحی از بار سیاسی جشنواره موسیقی فجر بیرون بیاید ضمن اینکه زمان جشنواره هم از بهمن ماه به پاییز تغییر پیدا کرد تا هیچ نزدیکی با جشنواره موسیقی فجر نداشته باشد.


این پژوهشگر موسیقی نواحی با اشاره به 4 دوره دبیری خود در جشنواره موسیقی نواحی گفت: البته در سالهایی که محمدعلی زم به عنوان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کرد دبیری 3 جشنواره بزرگ “هفت اورنگ” در سال 70، “آیینه و آواز” در سال 73 و “موسیقی حماسی” در سال 76 را به عهده داشت که به گواه بسیاری از کارشناسان موسیقی تاثیرات زیادی در حفظ، ضبط و اشاعه موسیقی نواحی داشت.


درویشی افزود: چندی پیش و بعد از وقفه ای که برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی وزارت ارشاد پیش آمده بود از سوی حمید شاه آبادی حکم دبیری جشنواره موسیقی نواحی را اواخر سال 91 دریافت کردم. این در حالی است که من با این پیش شرط حکم دبیری را پذیرفتم که 5 سال به طور متناوب به عنوان دبیر فعالیت کنم چراکه من برای هر سال برگزاری جشنواره برنامه ریزی جهانی را طراحی کرده بودم و لازم بود در یک پروسه 5 ساله این کار را ادامه دهم. با این حال وقتی بهمن ماه حکم را گرفتم تا اردیبهشت ماه 91 هیچ تماسی با من گرفت نشد تا اینکه علیرضا پاشایی با من تماس گرفت و از من خواست کارهای جشنواره را انجام دهم و از آنجا که من همواره برای فراهم کردن مقدمات جشنواره ای با عنوان موسیقی نواحی یک وقت یکساله لازم دارم این موضوع را نپذیرفتم و دوستان به فرد دیگری دبیری جشنواره را سپردند که شما بهتر از نحوه برگزاری آن اطلاع دارید.



این مدرس صاحب نام موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه جشنواره موسیقی “آیینه دار” در اولین دوره برگزاری خود تصمیم به دعوت از همه گروههای موسیقی نواحی کشور را ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این جشنواره توسط بخش خصوصی برگزار می شود و ما امکانات بخش دولتی را نداریم بنابراین در این دوره تصمیم گرفتیم میزبان 30 هنرمند نوازنده از مطقه تربت جام تا سیستان و بلوچستان باشیم. ضمن اینکه متاسفانه بسیاری از شاخه های موسیقی نواحی در منطقه خراسان وجود دارد که یا نابود شده اند و با در شرف نابودی هستند. به همین جهت ما مجبور شدیم تا بخش اعظمی از موسیقی منطقه جنوب خراسان را از این دوره جشنواره حذف کنیم.


وی در تشریح برنامه های این دوره از جشنواره گفت: طبق جدول این جشنواره روزهای 11 و 12 مهرماه در تالارهای استاد جلیل شهناز و استاد فریدون ناصری خانه هنرمندان، میزبان هنرمندان و علاقه مندان موسیقی نواحی است که طبق برنامه، روز اول اختصاص به موسیقی تربت جام و روز دوم به موسیقی سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. البته صبح هر دو روز جشنواره کارگاههای آموزشی با حضور حمیدرضا اردلان و من برگزار می شود که به اعتقاد من می تواند برای علاقه مندان موسیقی جذاب باشد.


درویشی با اعلام این خبر که در مراسم اختتامیه جشنواره از 7 هنرمند موسیقی نواحی تجلیل می شود، گفت: تمامی آثار جشنواره توسط موسسه گالری محسن ثبت و ضبط صوتی و تصویری خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه هدف ما در این جشنواره به هیچ عنوان مادی نیست تصمیم گرفتیم با ارزان قیمت ترین شرایط ممکن بلیت این فستیوال را به فروش برسانیم. براین اساس قیمت اصلی بلیت این برنامه ها 10 هزار تومان بوده که برای دانشجویان رشته های هنری با تخفیف 50 درصدی ارائه خواهد شد. البته به تمامی هنرمندان شرکت کننده جشنواره هم مبالغ خوبی به عنوان کمک هزینه اهدا خواهد شد که نسبت به جشنواره های دولتی رقم خوبی است.


این موسیقیدان در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد: با توجه به روحیاتی که از علی مرادخانی سراغ دارم حتم دارم که وی از برگزاری این جشنواره نه تنها ناراحت نمی شود بلکه از وارد شدن بخش خصوصی به برگزاری چنین رویدادی هم استقبال می کند. این در حالی است که من در مراسم اختتامیه حتما از او دعوت می کنم که به عنوان سخنران حضور داشته باشد. البته باید به این مساله هم اشاره کنم که در این کشور وقتی کاری را در حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهیم ایجاد شائبه می کند بنابراین زیاد به این موضوعات توجه نمی کنم چرا که هدف من اینها نیست. من کار درست را با کمک دوستانم در ستاد اجرایی جشنواره انجام می دهم و نگران هیچ چیزی هم نیستم.



انگیزه های بخش خصوصی برای حضور در موسیقی نواحی


مغازه ای دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جنوب شرق ایران هم در این نشست خبری با تقدیر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این جشنواره و ابراز خرسندی از حضور محمدرضا درویشی در این جشنواره گفت: این جشنواره ایده ای بود که چندی پیش توسط همکاران من در گالری محسن به ریاست احسان رسول اف شکل گرفت و با هدف حمایت از آیینه داران موسیقی نواحی ایران وارد مرحله اجرایی شد. البته در این بین نمی توان از مشاوره ها و دانش استاد محمدرضا درویشی صرف نظر کرد که از همان ابتدای کار با ما همراه بودند و انگیزه ای را ایجاد کردند که این جشنواره با سرمایه گذاری بخش خصوصی برگزار شود.


وی تصریح کرد: هنرمندانی که در این دوره از جشنواره حضور دارند به نوعی نمادی از فرهنگ و هنر سرزمین ما هستند که باید بیش از اینها به فکر صیانت از آنها بود. نماد جشنواره ما همانطور که در پوستر درخت سرو است و درخت سرو هم در فرهنگ ایرانی دارای معانی فرهنگی زیبایی است که ما به آن توجه کرده ایم و امیدورایم در این چند روزی که میزبان این هنرمندان هستیم بتوانیم میزبان شایسته ای برای موسیقی نواحی ایران باشیم.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …