بابابزرگ مهربان سینمای کودک به خانه ابدی تشییع شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محرم خدایی‌بسیم بازیگر 97 ساله تئاتر و سینما و نوازنده قدیمی ساز تار در حالی برگزار شد که جمعیت کمی از دوست‌‌دارانش به تالار وحدت آمده بودند. در ابتدای این مراسم رجب بهلولی، هنرمند عرصه بازيگري، عكاس و تصويربرداری گفت: محرم بسیم بی‌شک مسن‌ترین هنرمندی بود که داشتیم. او سابقه‌ای درخشان داشت ولی مظلومانه از بین ما رفت.

 

وی افزود: قرار بود در اینجا که مراسم تشییع پیکر وی برگزار می‌شود بلندگویی نصب شود ولی متاسفانه هماهنگی‌های لازم نشد و اکنون ما اینجا هستیم تا بسیم را به سمت آرامگاه ابدیش بدرقه کنیم.

 

این بازیگر تلویزیون ضمن اظهار تاسف برای کسانی که می‌توانستند برای او کاری بکنند ولی نکردند، یادآور شد: او پس از 97 سال خدمت در سینما، تئاتر و موسیقی از دنیا رفت. خدمتی که یاد او را تا همیشه در اذهان نگه می‌دارد.

 

 

بهلولی با بیان اینکه بسیم در دوران شور و نشاط و جوانی‌اش در تئاتر خوش می‌درخشید، گفت: او از بهترین تارزن‌هایی بود که تا آخر عمر هم از سازش که عشق‌اش بود دور نشد. او پیش و بعد از انقلاب در عرصه بازیگری هم خوش درخشید و در آثار بسیاری بازی کرد.

 

این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی یکی از ویژگی‌های شخصیتی بسیم را دورنماندن وی از تمام محافل دانست و افزود:‌ دوستان اشتباه نکنید، محرم بسیم نمرده است زیرا هنرمندانی که آثار هنری داشته باشند همیشه زنده خواهند بود.

 

وی در پایان سخنان خود گفت: اگر امروز یک چهره محبوب مرده بود در تالار وحدت جای سوزن انداختن نبود ولی برای این هنرمند مردمی که سال‌ها برای فرهنگ و هنر کشور زحمت کشیده‌بود فقط 20 نفر آمده‌اند.

 

 

احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد فارابی نیز که ساعتی بعد از شروع مراسم آمده بود، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: خاطرم هست که سال‌ها قبل از دوستان تئاتری می‌شنیدم که مهم نیست نقشی که بازی می‌کنید چقدر بزرگ یا کوچک باشد بلکه مهم این است که نقش درست بازی شود. زنده‌یاد بسیم نقش خود را به خوبی بازی کرد.

 

وی افزود: چند روز پیش به همراه یکی از تهیه‌کنندگان سینما به منزل این بزرگوار رفتیم تا سلام تمام کودکان و نوجوانان کشور را به آنها برسیم و وی را به جشنواره دعوت کنیم. او در فقر دوستی به سر می‌برد نه فقر مالی. او همواره می‌نالید که کسی به یاد او نیست.

 

میرعلایی به نقل از زنده‌یاد بسیم گفت که وی به شدت از برخوردی که دوستان سینمایی در حق‌اش می‌کنند ناراحت بود.

 

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان با یادآوری انسانیتی که هنرمندان باید داشته باشند، ادامه داد: هنرمندی که انسانیت نداشته باشد حافظ و سعدی و فردوسی نمی‌شود.

 

 

میرعلایی در پایان سخنان خود ضمن رساندن سلام حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضار از همگان خواست که به یاد پیشکسوتان هنر باشند و آنها را تنها نگذارند.

 

محرم بسیم که بیش از 50 فیلم و سریال را در کارنامه بازیگری خود داشت در فیلمهایی مانند “گلنار”، “افسانه دو خواهر”، “میلاد” و “دونفر و نصفی” بازی کرده است و در بسیاری از سریالهای تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخته است. وی که اصلیت باکویی داشت و از مهاجرین آذربایجانی قبل از انقلاب به تهران بود از بنیانگذاران تئاتر آذرى در تهران بوده که مهارت در نواختن تار و فعالیت در تلویزیون قبل از انقلاب را نیز در پرونده کاری خود داشت.او متولد 1299 بود و فعالیت هنری خود را در سینما از سال 1317 در سینما آغاز کرد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …