اعتراض یک نویسنده به زندگی کوپنی

جواد روشن که در حال آماده‌سازی نمایش “کوپن” برای حضور در جشنواره تئاتر فجر است  گفت: تمرین‌های نمایش را از آغاز هفته در اداره برنامه‌های تئاتر شروع کرده‌ایم. حضور چهار بازیگر اصلی نمایش قطعی شده و سه بازیگر نقش مکمل هم به زودی مشخص می شوند.

 
وی ادامه داد: تا امروز حضور مسعود میرطاهری، خیام وقار کاشانی، فهیمه امن زاده و سوسن مقصودلو در این نمایش قطعی شده است. چون متن قرار است بازنویسی شود بقیه بازیگران را بعدا انتخاب می کنم. نمایش “کوپن” اثری کمدی فانتزی است که بر اساس یکی از داستان های مارسل امه داستان نویس فرانسوی به نام “کارت” که ترجمه اصغر نوری است، اجرا می‌شود.

 
این کارگردان درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش داستان شهری را روایت می کند که به خاطر برخی مشکلات زندگی در آن به شکل کوپنی درآمده است. به این ترتیب که افراد بر اساس مشاغلی که دارند به آنها کوپن تعلق می گیرد. به عنوان نمونه فردی که نویسنده است فقط 5 روز در ماه کوپن دریافت می کند و حق زندگی دارد اما این نویسنده به وضع موجود اعتراض می کند و در ادامه اتفاقاتی روی می‌دهد. در واقع آدم‌های نمایش به همان تعدادی که کوپن دریافت می کنند حق زندگی در یک ماه را دارند و بقیه روزها دچار مرگ دوره‌ای می شوند.

 
روشن یادآور شد: این داستان لایه های فلسفی و انتقادی – اجتماعی پنهانی دارد و در واقع یک کمدی تلخ است. چون اتفاقاتی که می افتد مخاطب را به تفکر وا می دارد. در این نمایش حتی زندگی افرادی هم روایت می شود که برای زندگی بهتر حاضر می‌شوند کوپن های زندگی شان را بفروشند.

 
کارگردان “قتل آقای کاف” در پایان گفت: نام شخصیت‌های نمایش به دلیل فرانسوی‌بودن مارسل امه فرانسوی است اما در کل نمایش دارای داستان و زمان خاصی نیست و می تواند در هر کشوری اتفاق بیفتد. در حال حاضر هفته ای سه روز تمرین داریم و خودمان را برای بازبینی اول آماده می کنیم. فعلا حضور سیاوش خادم الحسینی به عنوان دستیار کارگردان و مهدی ذاکر حسینی به عنوان مدیر صحنه در نمایش قطعی شده است.

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …