“معراجی ها” بیش از آنکه سیاسی باشد اعتقادی است/ من خودم اخراجی بودم

مسعود ده نمکی که این روزها مشغول ساخت سریال تازه خود “معراجی‌ها” است  در پاسخ به اینکه شما در روز کلید خوردن سریال به دستمایه قرار گرفتن یک جنجال سیاسی در سریال اشاره کردید آیا پرداخت به این موضوع به غلظتی است که حواشی مشابه “اخراجی‌های 3” را دربر خواهد داشت؟ تصریح کرد: موضوع “معراجی‌ها” بیش از آنکه سیاسی باشد، اعتقادی است و به سوءتفاهماتی می‌پردازد که در خصوص دفن شهدای گمنام در دانشگاه ایجاد شده است. ما در این سریال می‌خواهیم منطقی به برخی از شبهات پاسخ دهیم.

 

باز شدن جعبه سیاه جنگ با اکران “اخراجی‌ها 1”
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا طبق آثار قبلتان سعی کردید نشان دهید افرادی که شاید در ظاهر بد باشند مثل یک لات یا دختر بدنام هم قابلیت خوب بودن دارند؟ افزود: اینجا هم همینطور است. اینجا ریا و تزویر دستمایه سریال قرار می‌گیرد. همانطور که بعد از “اخراجی‌ها” به قول معروف جعبه سیاه جنگ باز شد و خیلی‌ها حرف‌های ناگفته‌ای درباره سوزوکی‌ها زدند.
این فیلمساز در این باره که آیا بیشتر به سمت افرادی که ظاهرالصلاح نیستند تمایل دارد، تصریح کرد: من در “رسوایی” اتفاقی که بعضا برای بسیاری از علما و عرفای ما ایجاد شده را به تصویر کشیده‌ام. اینجا هم همان اتفاق است و اسمش عقب‌نشینی به سمت خاصی نیست.

 

همان آدم 20 سال پیش‌ام
ده نمکی با تأکید بر اینکه همان اعتقادات 20 سال پیش خود را دارد، یادآور شد: “کدام استقلال، کدام پیروزی” را من چه زمانی ساختم؟ “فقر و فحشا” چه تاریخی ساخته شد؟ آن زمان هم من به این حرف‌ها متهم بودم. برای مثال داستان “رسوایی” در کتابی که در مقدمه فقر و فحشا است، آورده شده است.
وی با بیان اینکه “اخراجی‌ها” نیز دسته و گروهانی بوده که خود او در آن حضور داشته است، ادامه داد: ما در جنگ چنین زندگی‌ای داشتیم و با چنین افرادی زندگی کردیم. “رسوایی” هم می‌خواهد بگوید فقط جنگ بستر تحمل این افراد متفاوت نیست بلکه امروز هم چنین وضعیتی داریم. در نسل امروز هم امثال افسانه (شخصیت اول فیلم رسوایی) وجود دارد.
آدم‌های مختلف هم نقاط مشترکی دارند

کارگردان “معراجی‌ها” در پایان تأکید کرد: در این سریال هم اتفاق دیگری را نشان می‌دهیم و می‌خواهیم بگوییم حتی کسانی که علی الظاهر اختلافات فراوانی دارند نیز می‌توانند با هم نقاط مشترکی داشته باشند. قرار است “معراجی‌ها” دومین سریال ده نمکی ابتدا در قالب یک فیلم سینمایی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال ساخته شود و نسخه مطول آن به عنوان سریال از شبکه یک روی آنتن برود. وی این سریال را سوم مهر ماه در پژوهشکده هواشناسی کلید زد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند. اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.
علی دارابی معاون سیما، سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، علی فرجی مدیر شبکه یک، رحمان سیفی آزاد مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک و اهالی رسانه در نخستین روز از تصویربرداری این سریال حضور داشتند.
رضا رویگری، امیر نوری، مهرداد ضیایی،‌ محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، کامران تفتی، علی صادقی، ورانداخت مهیمن، سمانه پاکدل، حدیثه تهرانی، فریبا نادری، مریم کاویانی و مریم سلطانی از جمله بازیگران این سریال هستند.
فرشاد گلسفیدی مدیر تصویربرداری، مرتضی اصلان زاده صدابردار، حمید شهیری طراخ صحنه و لباس، نورالدین گودرزی دستیار اول کارگردان و بابک برزویه عکاس “معراجی‌ها” است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …