بزرگان موسیقی نواحی در فستیوال “آینه دار”

به گزارش ایرانگرد نیوز، علی مغازه ای دبیر اجرایی این فستیوال درباره جزییات مراسم افتتاحیه با بیان اینکه قصد داریم با اجراهای متفاوتی حاضران در این مراسم را غافلگیر کنیم، گفت: نورمحمد درپور، محمد رحمدل خواه و عشق‌علی کوشا دهل‌نواز تربت جام، ذوالفقار عسگریان دوتار نواز و مرادعلی سالار استاد آواز منطقه خراسان از جمله اساتیدی هستند که نوع و سبک اجرایی منحصر به فردی دارند و در مراسم افتتاحیه اجرا خواهند داشت.
وی افزود: موسیقی نواحی ایران لایق معرفی شدن به تمام دنیا است و این هنرمندان انتظار دارند موسیقی شان بیش از اینها به هم وطنانشان معرفی شود.
دبیر اجرایی نخستین فستیوال “آینه‌دار” یادآور شد: بی تردید موسیقی نواحی ایران تنها در دو یا سه گروه شناخته شده خلاصه نمی شود و با توجه به اینکه امروزه بخش وسیعی از روایتگران منحصر بفرد موسیقی نواحی یا از دست رفته اند و یا در بستر بیماری هستند، تلاش کردیم تا روایتگران باقی مانده موسیقی نواحی را که اتفاقا از اساتید به نام این حوزه هم هستند به این مراسم دعوت کنیم.
مغازه‌ای درباره دیگر برنامه های این مراسم گفت: علاوه بر اجرای موسیقی، محمدرضا درویشی دبیر جشنواره درباره ماهیت و ویژگی های موسیقی ایران و البته تفاوت هایش با جشنواره موسیقی نواحی‌ای که تاکنون توسط بخش دولتی برگزار می شده، صحبت خواهد کرد.
نخستین فستیوال موسیقی نواحی “آینه دار” به همت خانه موسیقی ایران از 10 تا 12 مهرماه در خانه هنرمندان برگزار می شود که طبق برنامه گروه ها طی دو سئانس 16 و 18:30 به اجرا می پردازند.
برنامه روز اول
روز نخست فستیوال موسیقی نواحی “آینه دار” ساعت 16 چهارشنبه 10 مهرماه به برگزاری آیین افتتاح اختصاص دارد که با سخنرانی علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه خواهد بود. همچنین اجرای سرنا و دهل تربت جام، سخنرانی محمدرضا درویشی و احسان رسول اف و نوازندگی نورمحمد درپور در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران از دیگر برنامه های این مراسم افتتاحیه است.
در سئانس دوم روز نخست که از ساعت 18:30 آغاز می شود ابتدا ذوالفقار عسکری پور به همراه آواز غلامحسین غفاری و مرادعلی سالار احمدی دوتار می نوازد و سپس حسن سمندری با دوتار نوازی و آواز روی صحنه می رود.
برنامه روز دوم
برنامه های روز دوم از ساعت 10 صبح پنجشنبه 11 مهرماه با برگزاری کارگاه حمیدرضا اردلان درباره موسیقی تربت جام و تایباد همراه با اجرای زنده نمونه هایی از این موسیقی نواحی آغاز می شود.
سئانس اول این روز از ساعت 16 با اجرای سرنا و دهل سیستان توسط حبیب الله قادر آتشگر و علیم قادر آتشگر آغاز می شود. اجرای موسیقی سرحدی بلوچستان توسط ابراهیم حدیدی و امیر گرگیج مذکور و سپس دین محمد زنگ شاهی، حسین درویش و اسماعیل مهرایی از دیگر برنامه های این روز است.
همچنین در روز دوم فستیوال ابتدا موسیقی دروایش سراوان (کلپورگان) توسط امیر خسرو سیاهانی، فاروق رحمانی، محمد عارف دهواری و محمدجان سیاهی اجرا می شود. سپس خداداد شکل زهی نسب، حسین درویش و عیدوک رزمی، موسیقی حماسی (شائری) بلوچستان (مکران) را اجرا می کنند.
برنامه روز سوم
در روز سوم، محمد رضا درویشی درباره موسیقی سیستان و بلوچستان کارگاه برگزار می کند. این کارگاه که با اجرای زنده نمونه های موسیقی همراه است ساعت 10 جمعه 12 مهرماه آغاز می شود. در سئانس اول روز سوم از ساعت 16 محمد اسحاق بلوچ نسب، علی محمد بلوچ نسب و عیدوک رزمی به اجرای موسیقی حماسی (شائری) بلوچستان (مکران) می پردازند.
اجرای موسیقی سوتی بلوچستان (مکران) توسط خداداد شکل زهی نسب، حسین درویش و اسماعیل مهرایی برنامه بعدی است و پایان بخش برنامه های نوبت اول روز آخر اجرای موسیقی سوتی بلوچستان (مکران) توسط محمد اسحاق بلوچ نسب، علی محمد بلوچ، وحید بلوچ نسب، نسیم بلوچ و عیدوک رزمی خواهد بود.
در مراسم اختتامیه فستیوال موسیقی نواحی “آینه دار” که از ساعت 18:30 جمعه 12 مهر آغاز می شود ابتدا محمد رضا درویشی دبیر جشنواره، گزارشی از روند برگزاری این فستیوال ارائه می کند و سپس داریوش پیرنیاکان و حمیدرضا اردلان سخنرانی خواهند کرد.
همچنین خداداد شکل زهی، حسین درویش و اسماعیل مهرایی موسیقی گواتی بلوچستان را اجرا می کنند و در نهایت اجرای گروه “خلیفه” با هنرنمایی شهمیر بلوچ مالداری، علی محمد بلوچ، عیدوک رزمی، پیربخش برمه و علی برمه پایان بخش فستیوال موسیقی نواحی “آینه دار” خواهد بود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …