دانشگاه علامه طباطبایی کانون اصلی ارتباط سازمان با نظام آموزش عالی است

دانشگاه علامه طباطبایی کانون اصلی ارتباط سازمان با نظام آموزش عالی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از مقطع دکترای مدیریت جهانگردی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: دانشگاه علامه طباطبایی پس از این کانون اصلی ارتباط ما با نظام آموزش عالی در حوزه گردشگری خواهد بود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دکتر محمد علی نجفی با حضور در مراسم رونمایی از مقطع دکترای مدیرت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، از دانشگاه به عنوان کانون تولید علم یاد کرد و افزود: دانشگاه به عنوان کانون آزاداندیشی از جایگاه بالایی برخوردار است، این آزاداندیشی نباید فقط در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی مدنظر باشد بلکه باید از فرصتی که فضای آزاد دانشگاه برای مسئله یابی ایجاد می کند استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به اینکه یک دانشجو باید فارغ از تابوهایی که ممکن است در جامعه وجود داشته باشد به مسئله یابی بپردازد، تصریح کرد: اگر دانشجو اجازه این آزاداندیشی را نداشته باشد از مهمترین عملکرد خود فاصله می گیرد.

معاون رئیس جمهور از فضای ایجاد شده برای تعامل دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز خشنودی کرد و گفت: این فضای تعامل باید بیش از گذشته تقویت شود و مسائل مرتبط با گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه از عمق و ریشه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ارتباط بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه طی سال‌های گذشته بسیار ضعیف بوده در حالی که این ارتباط لازمه توسعه درون زا است، مکانی که در آن علم تولید می شود باید ارتباط عمیقی با دستگاه های اجرایی داشته باشد تا سیاست‌گذاری‌های آینده با برنامه ریزی دیقیق و علمی محاسبه شود.

نجفی با اشاره به اینکه مقصر اصلی این رابطه ضعیف دستگاه های اجرایی و دانشگاه‌ها هستند، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی خود را بی نیاز از دانشگاه ها می دانند و دانشگاه ها نیز در این رابطه با بی تفاوتی از کنار این مسائل می گذرند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حضور امروز ما در دانشگاه علامه طباطبایی باید مبنایی برای تقویت و افزایش رابطه بین دانشگاه و سازمان مییراث فرهنگی باشد، تمامی پیشنهاداتی که از این دانشگاه به ما ارائه شود بررسی و پیگیری  می شود و دانشگاه علامه طباطبایی پس از این کانون اصلی ارتباط ما با نظام آموزش عالی در حوزه گردشگری خواهد بود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان میراث فرهنگی در هفته گردشگری، اظهار داشت: در هفته‌یی که گذشت به مناسبت روز جهانی گردشگری، برنامه های و همایش های بسیاری برگزار شد و فضای مناسبی فراهم آمد تا داشته هایمان را برای مردم بازگو کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران از تنوع زیستی و طبیعی شگفت انگیری برخوردار است، افزود: ما در حوزه میراث فرهنگی یکی از نامدارترین کشورهای جهان و از نظر تنوع اقوام یکی از متنوع ترین کشورهای هستیم که اقوام مختلف در کنار یکدیگر همزیستی دارند، همچنین تنوع زبان و گویش در کشور ما بی نظیر و یا کم نظیر است.

نجفی استفاده از این داشته های بی بدیل را مهمترین دغدغه گردشگری دانست و گفت: مسئله ای که باید در گردشگری مورد توجه قرار گیرد، چگونگی معرفی این داشته هاست، تبدیل این قابلیت ها با فعلیت که موجب رشد و توسعه گردشگری می شود تاکنون به شکل درستی مدیریت نشده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با گردشگری را از عوامل اصلی پیشرفت این بخش معرفی کرد و افزود: بخش گردشگری در حال حاضر بخش کم سوادی است، افراد زیادی در رشته های مرتبط با گردشگری فارغ التحصیل شده اند اما از این افراد استفاده بهینه نمی شود.

نجفی با اشاره به اینکه گردشگری یک بخش کاملا تخصصی است، تصریح کرد: ورود یک گردشگر خارجی به کشور از فرودگاه تا زمان خروجش زنجیره ای از خدمات نیروی انسانی را می طلبد که اگر یکی از افراد این زنجیره دچار اشتباه شود تمامی آن دچار خدشه می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر استفاده از نیروهای متخصص در بخش گردشگری، اظهار داشت: با توجه به اینکه اساس مسئله گردشگری در بخش خصوصی جریان دارد، ظرف یک سال آینده تمامی بخش های قابل واگذاری، به بخش خصوصی واگذار می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به راهکارهای موجود برای جذب فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با گردشگری اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر دارد تا با ارائه تشویق و یا اجبار محدودیت هایی را برای فعالان بخش خصوصی گردشگری در به کارگیری نیروهای متخصص این رشته ایجاد کند، این برنامه بیش از اجبار بر اساس تشویق پایه ریزی شده و در حال حاضر با کمک اساتید دانشگاه اقدامات اولیه آن به انجام رسیده است.

وی یادآور شد: گردشگری در دنیای امروز از حالت تفنن خارج شده و به بخشی از زندگی اجتماعی مردم تبدیل شده است، بنا بر آنچه آمارهای جهانی نشان می دهند  در سال ۲۰۱۲، گردشگران بین المللی هزار و ۷۵ میلیارد دلار هزینه کرده اند، سهم کشور ما از این رقم، جایگاه قابل قبولی نیست، باید قبل از بیان مشکلات به راهکارهایی فکر کنیم که جایگاه مناسبی در بازار رقابت جهانی گردشگری بدست بیاوریم.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …