پیوند حوزه و سینما با جشنواره “اشراق”/ طلاب سینماگر حرفه ای می شوند

مهدی بنکدار دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق” درباره ماهیت این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق” یک جشنواره تخصصی است که توسط مرکز فرهنگی – هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. یکی از اهداف این مرکز توجه به این نکته است که مبلغان دین اسلام با روش های مختلف تبلیغاتی آشنا شوند که یکی از این روش‌ها قطع به یقین صنعت سینماست به همین دلیل این جشنواره زمینه آشنایی طلاب با سینما را فراهم می کند.

 
وی با اشاره به اینکه جشنواره در نظر دارد فیلم طلبه‌هایی که برای نخستین‌بار فیلم تولید کرده‌اند به نمایش گذارد، عنوان کرد: همچنین آثار فیلمسازانی که در زمینه‌های دینی کار کرده‌اند مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع این جشنواره از منظر سینما یک رویداد تخصصی با موضوع روحانیت در حوزه های علوم دینی را پیگیری می کند اما نکته قابل اهمیت این است که جشنواره فیلم اشراق علوم دینی و اصولا تاریخ جامعه دینی را بررسی می کند.

 
جشنواره‌ای برای نشان دادن فعالیت حوزه علمیه

 
دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق” حوزه علمیه را نهادی مردمی دانست و گفت: حوزه علمیه از جمله نهادهای مردمی است که در بطن جامعه جا دارد. این نهاد بعد از انقلاب در زندگی مردم ریشه دوانید به همین دلیل وجود چنین جشنواره ای برای بازتاب فعالیت های انجام شده در حوزه و همچنین تبلیغ دین اسلام ضروری بود. ضمن اینکه در برگزاری این جشنواره نگاه اقتصادی را دنبال نمی کنیم بلکه به حوزه های نرم‌افزاری سینما توجه شده است.

 
بنکدار در توضیح صحبت های خود بیان کرد: منظور از بخش های نرم افزاری سینما فیلمنامه، فیلم‌شناسی، آشنایی با مبانی فیلم است. پس از سالها فعالیت در عرصه تبلیغات دینی به این نتیجه رسیدیم که نظریه پردازی و بیان مسائل دینی به شکل صرف نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم و مبلغان دین باشد از همین رو باید به شکل جدی وارد عرصه سینما شد تا از یک سو روحانیت با زبان سینما آشنا شوند و از سوی دیگر تبلیغ دین اسلام به شکل درست و کارشناسی از طریق زبان سینما منتقل شود.

 
وی در پاسخ به این سئوال که سینماگران تا چه اندازه از این جشنواره بهره می برند؟ گفت: موضوع روحانیت از جمله مسائلی است که در فیلم های سینمایی بسیار مطرح شده که در مواردی هم مورد انتقاد بوده است از همین رو جشنواره فیلم اشراق می تواند به شناخت سینماگرانی که می خواهند روحانیت را سوژه فیلم های خود قرار دهند کمک کند و به نوعی الگوی مناسب برای پرداخت به سوژه روحانیت فراهم می شود.

 
دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق” در ادامه متذکر شد: در واقع هدف این است که در عین حفظ قداست حوزه های علمیه و مسائل دینی به شکل واقع بینانه و چالشی در این عرصه حضور پیدا کنیم و خوشبختانه پس از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه اشراق اثرات این حضور را دیده ایم. از همین رو فیلم هایی که به دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رسیده است از جهت کیفی و کمی سطح بالایی دارند.

 
جشنواره دوسالانه می‌شود

 
بنکدار با اعلام اینکه جشنواره فیلم کوتاه اشراق پس از برگزاری دومین دوره به صورت دوسالانه برگزار می شود، گفت: اولین دوره این جشنواره در سال 1391 برگزار شد و دوره دوم هم امسال برگزار می شود اما پس از پایان این دوره از جشنواره تصمیم داریم که جشنواره فیلم کوتاه دینی را به صورت دوسالانه برگزار کنیم. در واقع برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه هم به ما کمک می کند تا شرایط بهتری برای برگزاری این جشنواره فراهم کنیم و هم به فیلمسازان کمک می کند تا ایده های ناب تری را در حوزه مسائل دینی مورد بررسی قرار دهند.

 
وی در ادامه با اشاره به تعداد آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره گفت: تعداد 386 اثر در بخش های مختلف فیلم داستانی، فیلم مستند، پویانمایی و فیلمنامه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و سعی کردیم که داوران جشنواره را از اساتید برجسته و متخصصان حوزه فیلم و سینما انتخاب کنیم تا آثار برگزیده با کیفیت و دقت نظر بیشتری انتخاب شوند و مجموعا سطح جشنواره در سطح مطلوبی قرار گیرد.

 
دبیر جشنواره اشراق در ادامه افزود: این جشنواره در دو بخش اصلی و تجربی به صورت رقابتی برگزار می شود. در بخش اصلی جشنواره آثار از جهت فنی کیفیت بالاتری دارند و فیلمسازانی در این بخش حضور دارند که آثاری در سینما حقیقت و رویش داشته اند، بخش تجربی هم متعلق به طلابی است که اولین تجربه فیلمسازی خود را کسب کرده اند و قرار است سه برگزیده در بخش اصلی و یک برگزیده و یک تقدیر در بخش تجربی داشته باشیم.

 
بنکدار با اشاره به برگزاری کارگاه های فیلمسازی در بخش جنبی جشنواره فیلم اشراق گفت: برای بالا بردن سطح کیفی و کمی مهارت فیلمسازان به خصوص طلابی که تجربه های تازه در این زمینه داشته اند اقدام به برگزاری کارگاه آموزش فیلمسازی کرده ایم. از همین رو تا کنون دو کارگاه انیمیشن با حضور بهرام عظیمی، کارگاه مستندسازی طی سه روز برگزار شد. در این کارگاه ها از حضور فعالان سینمای ایران چون محمد رحمانی در زمینه کارگردانی، حمید دغاغله در حوزه تدوین و پیروز کلانتری در حوزه ایده، طرح و فیلمنامه بهرمند شده ایم.

 
وی همچنین تصریح کرد: هدف از برگزاری این کارگاه این است که محملی برای آموزش فیلمسازان نیز فراهم شود و قرار نیست صرفا جشنواره فیلم دینی برگزار کنیم همچنین قرار است در دوره دوم این جشنواره، کارگاه فیلم کوتاه داستانی برگزار کنیم.

 
مهدی بنکدار دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق” در پایان با اشاره به زمان برگزاری این جشنواره گفت: دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی “اشراق”در تاریخ 7 و 8 آبان ماه برگزار می شود و 9 آبان ماه هم مراسم اختتامیه این جشنواره در قم برگزار می شود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …