سومین جشنواره انگور روستای هزاوه در استان مرکزی برگزارشد

سومین جشنواره انگور روستای هزاوه در استان مرکزی برگزارشد

سومین جشنواره انگور هزاوه  با حضور مردم و مسئولین استانی صبح امروز آغاز شد تا بار دیگر انگور هزاوه محصولی از روستای غنی و جذاب هزاوه روایتی تازه را خلق کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي گفت: در اين جشنواره روش‌هاي تهيه فرآورده‌هاي خوراکي از انگور به نمايش درآمد و برنامه‌هاي موسيقي محلي، بازي‌هاي بومي استان مرکزي، تجليل از توليدکنندگان برتر انگور و نمايشگاهي از محصولات کشاورزي و لبني از ديگر برنامه‌هاي آن بود.

سید محسن رحمتی گفت :ده  روستاي اين استان به دليل ويژگي هاي خاص به عنوان روستاهاي هدف گردشگري استان مركزي تعريف شده كه هزاوه در اين گروه جاي دارد.

معماري خاص، خرده فرهنگ جذاب و غني ، بهره مندي از جلوه هاي خاص تاريخي ، فرهنگي ، مذهبي و سياسي بويژه بارگاه حضرت امامزاده سلطان سيد احمد(ع)جد مقام معظم رهبري، وجود خانه قديمي و زادگاه اميركبير و قابليتهاي كشاورزي از جمله تاكستانهاي وسيع به اين منطقه منزلتي خاص بخشيده است.

اين روستا به عنوان يكي از مناطق نمونه گردشگري استان مركزي هدفگذاري شده و از توانمنديهاي بسياري براي توسعه گردشگري برخودار است.

رحمتی افزود: روستاي هزاوه به عنوان يكي از ۳۴ منطقه نمونه گردشگري استان مركزي مورد حمايت قرار گرفته و برنامه ها و نيازهاي زيرساختي توسعه گردشگري آن براي مشاركت سرمايه گذاران بخش خصوصي تدوين شده است.

وي اظهار كرد: ثبت آيين علم گرداني هزاوه در فهرست آثار معنوي كشور و مرمت بناي امامزاده سلطان سيد احمد (ع) و منزل پدري اميركبير درچندين مرحله از ديگر اقداماتي بوده كه در اين روستا انجام شده است.

وي عنوان كرد: در سالهاي اخير مطالعات امكان سنجي و طرح هاي زيربنايي براي اين روستا در حوزه رفاهي، اقتصادي، فرهنگي و اقامتي تهيه شده و آماده متقاضيان حوزه خصوصي است كه با حمايت اين سازمان وضعيت گردشگري هزاوه را متحول كنند.

رحمتي بيان كرد: خروج از اقتصاد متكي به نفت با توسعه هدفمند صنعت گردشگري و استفاده از قابليت هاي خاص اين حوزه گره خورده و روستاي هزاوه با مزيت هاي بالقوه و پتاسيل هاي ملي مي تواند دراين خصوص پيشرو باشد.

وی خاطر نشان کرد: قطعا برگزاری جشنواره هایی از این دست در سطح استان جنبه های اقتصادی، گردشگری و مردم شناسی دارد. همچنین توجه به استفاده از ظرفیت های بالای صنایع پایین دستی و تبدیلی استان برای فرآوری و صادرات محصولات جانبی می تواند زمینه اشتغال زایی را فراهم آورد و جنبه های درآمدزایی بیشتر از قبل را داشته باشد.

مهدی میهن دوست بخشداری مرکزی  اراک با بیان اینکه هزاوه یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان انگور در استان مرکزی است، افزود: در درجه اول اولویت برگزاری این جشنواره تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح استان مرکزی است، گرچه نگاهی به تبلیغات ملی هم داریم .

وی ادامه داد: جشنواره انگور هزاوه جشنواره ایست که قابلیت های فراوان برای تبدیل شدن به جشنواره کشوری را دارد و با توجه به ظرفیت های موجود می تواند در صورت تامین بودجه جایگاه خود را تثبیت کند.

میهن دوست با اشاره به جاذبه های توریستی روستای هزاوه اظهار کرد: وجود مقبره شاهزاده احمد بر روی بلندترین نقطه این روستا، خانه امیرکبیر، مسجد شبستان‌ دار، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی در هزاوه به عنوان جاذبه های گردشگری این روستا می تواند در کنار آب و هوای مساعد مکمل این جشنواره باشد.

روستاي هزاوه در فاصله ‎ 18کيلومتري شمال غربي شهرستان اراک واقع شده و قدمت آن به قرن پنجم هجري مي‌رسد و ساکنان آن با بهره‌گيري از شيوه‌هاي سنتي، ابزار و ادوات بومي در پرورش انگور فعاليت دارند.

انگور، کشمش، مويز، شيره، ترخينه شيره، باسلق، شربت رب انگور، سرکه، سرکه شيره و ساير فرآورده‌هاي توليدي از اين محصول از سوغات‌هاي استان مرکزي است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …