در هفت سین تاریخی تهران قدیم، هر سین معرف یکی از آثار بجای مانده از تهران قدیم است،اطلاعات این هفت سین با چاپ بروشورهایی به گردشگران معرفی می شود.
سردر باغ ملی به عنوان دروازه ، سنگلج نماد محلات ،سبزه میدان نماد میدان های شهر ، سپهسالار نماد مسجدها ، سقاخانه امام زاده یحیی به عنوان بناهای تاریخ، سی تیر نماد گذر های فرهنگی و تاریخی و در آخر سید اسماعیل به عنوان امام زاده های تاریخی شهر تهران معرفی می شوند.
مهدی وحیدی و الناز امینی ایده پردازان هفت سین تاریخی هستند. الناز امینی در باره این طرح گفت: گردآوری اطلاعات هر یک از سین های هفت سین تاریخی تهران قدیم به یکی از دانشجویان گردشگری واگذار شد تا ضمن گردآوری مستندات تاریخی اثر مسیر های دسترسی به آن را نیز مشخص کند.
امینی ادامه داد: یکی از راه هایی که می توان گردشگران داخلی را به بازدید از جاذبه های تاریخی ترغیب کرد ایجاد عنوان و برند و همچین معرفی چندین جاذبه تاریخی است که از نظر دسترسی در یک منطقه و یا محله قرار دارند. باید بازدید از این آثار نیازی به وسیله نقلیه نداشته و تنها با صرف چند ساعت زمان در منطقه 12 به عنوان قلب تاریخی شهر تهران بتوان از همه این آثار دیدن کرد.
او اضافه کرد: این طرح امسال به صورت بروشور توسط دانشجویان کارشناسی مدیریت گردشگری مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 37 تهیه و تنظیم شده که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد البته قرار است تا ماکت و کیک هفت سین تاریخی تهران در سال آینده ساخته شود.
کامیار رئیسی فر ، سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 37 نیز در این باره گفت:آنچه امروز در صنعت گردشگری به ویژه در ایام نوروز بیشتر مغفول مانده استفاده از ظرفیت های بخش دانشگاهی درمعرفی جاذبه ها تاریخی و فرهنگی به شهروندان تهرانی است.
او ادامه داد:امروز چه در كشورهاي توسعه يافته و چه در كشورهاي در حال رشد بزرگترين امتياز براي هر صنعت هر سازمان و هر فرد داشتن تفكر و خلاقيت براي كارآفريني است ایده های نو موجب اشتغال زايي، رفع بيكاري و كاهش ناهنجاري هاي اجتماعي مي شود حال با توجه به ظرفیت های عظیم در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی می توان از این ایده های خلاق برای توسعه صنعت گردشگری داخلی و در نهاد رشد اقتصاد ملی بهره برد به همین منظور در تلاش هستیم تا با بهره گیری از ایده های کارشناسان حوزه گردشگری ،ارتقاء سطح علمی و کارآفرینی دانشجویان مرکز را فراهم آوریم.
او گفت: يكي از شاخه هاي موثر در اشتغالزايي صنعت توريسم، است چرا كه گردشگران علاقمند به فرهنگ ملل، خودداري فرهنگ هاي مختلف، نيازها، سلايق، و خصوصياتي هستند كه كشور ميزبان باید براي ارائه خدمات توريستي و معرفي فرهنگ خويش به گونه اي خود را با فرهنگ ميهمانش مطابقت دهد كه جذابيت، حلاوت و اصالت فرهنگ خود را به صورت واقعي كامل و هنرمندانه به گردشگری علاقمند منتقل كنند. هيچ گاه نمي توان براي رسيدن به اين مقصود با تعداد معدودي از افراد جامعه به اين سمت حركت کرد. بلكه باید از ظرفیت های بخش آموزشی نیز در توسعه صنعت توریسم استفاده کرد.
Check Also
رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …