استودان صخره ای کرخنگان خاتم نمادی از تمدن دیرینه در استان یزد

استودان صخره ای روستای تاریخی کرخنگان خاتم استان یزد نماد و جلوه ای زیبا از تمدن دیرینه و فرهنگ و تاریخ کهن این استان به شمار می رود.

این استودان صخره ای به خاطرمنحصر به فرد بودن دراستان یزد، زیبایی ، جلوه و قدمت تاریخی آن همواره مورد توجه دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی بوده و نظر هر بینننده ای را به خود جلب می کند.

این استودان صخره ای که به صورت اتاقکی ایجاد شده دردل کوههای کرخنگان بخش مروست از توابع شهرستان خاتم واقع شده از چنان جذابیتی برخوردار بوده که انسان با دیدن آن به حیرت و شگفتی می افتد.

اثر یاد شده که در نزد مردم محلی به عنوان غار دیوبری معروف شده روزانه مورد بازدید جمع زیادی از دوستداران میراث فرهنگی قرار می گیرد.

استودان مخفف استخوان دان، اتاقکی ایجاد شده در دل کوه است که ایرانیان باستان در زمان قدیم پس از گذاشتن جسد مردگان خود در قبرهای روباز، استخوان آنها را به این محل حمل و از آن نگهداری می نمودند.

با کشف این استودان که دو سال پیش به همت میراث فرهنگی انجام شد سابقه زندگی در کرخنگان خاتم به 2500 سال پیش یعنی دوره هخامنشیان

می رسد.

شهرستان خاتم دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که همواره مورد بازدید دوستداران آثار میراث فرهنگی قرار می گیرد.

غار بابا زاهد ، چنارهای کهنسال کر کرخنگان، قلعه محمد باقری ، قلعه مروست، گنبدی مروست ، کله پریده چاهک و بادگیرهای هرابرجان از دیگر آثار تاریخی این شهرستان هستند.

تاکنون 17 استودان صخره ای در کل کشور به ثبت رسیده و استودان صخره ای کرخنگان نیز که به عنوان نخستین استودان صخره ای در استان یزد شناخته می شود برای ثبت آثار ملی ایران پیشنهاد شده است.

استودان های نقش خشایارشاه و رستم در استان فارس و استودان های بوشهر از معروف ترین استودان های کشور محسوب می شوند .

خاتم با جمعیتی افزون بر 40 هزار نفر در جنوب شهر یزد واقع شده است

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …