امیرچخماق یزد میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی نبود

امیرچخماق یزد میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی نبود

 

مجموعه امیر چخماق امسال هم میزبان خوبی برای گردشگران نبود
ترقی نژاد ادامه داد: نه تنها این خیمه‌های بزرگ، بلکه بازارچه امیرچخماق به دلیل معضلاتی همچون جگرکی ها و برخی مغازه های کناری برای گردشگران تصاویری نازیبا به گردشگران ارائه داده است.
او گفت که در همه مجموعه های تاریخی کشور سعی می شود که بازارچه فرهنگی و صنایع دستی در معرض دید گردشگران ارائه شود ولی در مجموعه امیرچخماق که رتبه اول و بالایی را از نظر بازدید توریست ها دارد باید جگرگی و برخی مغازهای مسئله دار را دید!
مجموعه امیر چقماق که در تاریخ‌های یزد به نام مسجد جامع نو و یا مسجد دهوک نیز خوانده شده‌است در دوره تیموری به همت امیرجلال‌الدین چقماق شامی حاکم یزد از امراء و سرداران و مقرب درگاه شاهرخ و همسرش ستی فاطمه خاتون احداث شده‌است.

این اثر با شمارهٔ ثبت 247 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد از دید گردشگران پنهان ماند، امسال به دلیل همزمانی ایام فاطمیه با ایام نوروز، خیمه بزرگی درمحوطه مجموعه برپا شده بود که به کلی امکان دیدن مجموعه امیرچخماق را محدود می‌کرد.

مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد در ایام نوروز میزبان خوبی برای گردشگران نبود. امسال به دلیل همزمانی ایام فاطمیه با ایام نوروز، خیمه بزرگی درمحوطه مجموعه برپا شده بود که به کلی دید مجموعه امیرچخماق را از دید گردشگران پنهان می‌کرد.
امیرترقی نژاد، یکی از دوستداران میراث فرهنگی در یزد درگفت‌ و گو با chn با اشاره به اینکه این مجموعه تاریخی همه ساله یکی از پربازدیدترین ممجوعه تاریخی از سوی گردشگران به شمار می‌رود، گفت:امسال به دلیل همزمانی ایام فاطمیه از سوی یکی از نهادها خیمه بزرگی در محوطه مجموعه برپا شده بود که به کلی دید مجموعه امیرچخماق برای گردشگران پنهان ماند.
به گفته او، دست اندرکارن بهتر بود که این برنامه مذهبی را با توجه به حرمتی که ایام فاطمیه دارد در کنار یکی از مساجد و حسینیه هایی که درهمجواری امیرچخماق است برپا می کردند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …