تشکیل کمیته ویژه در سازمان میراث فرهنگی برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری/پرهیز از آمارسازی کاذب در اعلام آمار سفر نوروز 93

ImageHandler.ashx

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نامگذاری مقام معظم رهبری برای سال 93 به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تصریح کرد: کمیته ویژه ای برای پیگیری و تحقق فرامین مقام معظم رهبری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین نشست رسانه‌ای خود که به منظور تشریح عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفر و با حضور اصحاب رسانه، صبح امروز برگزار شد، گفت: 2 ماه پیش از آغاز تعطیلات نوروز، ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، دادگستری، جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی و براساس مصوبه هیات وزیران تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه این ستاد با محوریت و مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمت رسانی به مسافران به ویژه مسافران نوروزی کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: با هماهنگی‌ها و تعاملاتی که با وزرا در زمان باقیمانده تا تعطیلات صورت گرفت، ستادهای استانی و شهرستانی تشکیل و جلسات هماهنگی برای ارائه خدمات مناسب‌تر در ستاد مرکزی و استانها برگزار شد.

معاون رئیس جمهور مبنای آمارگیری اقامت و سفر در ایام نوروز را براساس تعاریف سازمان بین المللی گردشگری دانست و تصریح کرد: بر اساس آمارگیری از کل ستادهای هماهنگی خدمات سفر استانها از 29/12/92 تا 15/1/93 تعداد افرادی که در مهمانپذیرها، هتلها، هتل آپارتمانها، کمپهای موقت ، مناطق استیجاری، خوابگاهای دانشجویی و سایر اماکنی که سازمان توان آمارگیری از آنها را داشت، 57 میلیون اقامت در شب ثبت شده است، این آمار در حالی است که بی شک اقامت و سفر بیش از این رقم بوده اما بخشی از این آمارگیری در توان ستاد و سازمان میراث فرهنگی نبوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بیشترین اقامت با 29درصد در چادرهای مسافرتی و 17 درصد درکمپ های موقتی بوده که توسط دستگاههای مختلف برپا شده بود، یادآور شد: 14درصد از مسافران در اماکن مربوط به آموزش و پرورش اقامت داشتند، مجموعه هتلها، هتل آپارتمانها و مهمانپذیرها 8 درصد از اقامت مسافرین را بر عهده داشتند، 17درصد از مسافرین در منازل استیجاری و 18 درصد در مراکز اقامتی خوابگاههای دانشجویی و سالنهای ورزشی اسکان یافتند.

سلطانی‌فر اجرای اقدامات نظارتی بر کلیه خدمات ستاد هماهنگی خدمات سفر را یکی دیگر از برنامه های سازمان دانست و افزود: از تاریخ 29/12 سال گذشته بیش از 35 هزار مورد نظارت با حضور بازرسین در مراکز اقامتی موقت، مراکز خدمات مسافرتی، رستورانها و مراکز پذیرایی و اماکن اقامتی صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نظارت و ساماندهی کار سنگینی بوده است که با حضور تیم های بازرسی در ایام نوروز انجام شده است، تصریح کرد: تیم های نظارت بر اساس تخلف های صورت گرفته مجازات های مختلفی را درنظر می گرفتند، در نوبت نخست تذکر شفاهی بعد تذکر کتبی و در صورت تکرار تخلف واحدهای متخلف موظف به پرداخت جریمه نقدی و در برخی موارد مراکز متخلف تعطیل می شدند.

وی ادامه داد: براساس اقدامات نظارتی بازرسین ما 101 مورد از بازرسیها منجر به تعطیلی مراکز و یا تعلیق فعالیت این مراکز شد که 81 مورد  مربوط به مراکز اقامتی، 16 مورد مراکز پذیرایی و 4 مورد مراکز خدمات مسافرتی را شامل می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرهیز از آمارسازی کاذب را یکی از رئوس برنامه های ستاد هماهنگی خدمات سفر در سال جاری دانست و افزود: آمارهای واقعی این امکان را به ما می دهد که مشکلات و معضلات را احصاء کرده و برای رفع آنها در آینده برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: تعداد بازدیدکنندگان از مراکز تاریخی و تفریحی که ثبت شده 30 میلیون و 9500 نفر بود، روزانه بین 5 تا 7 هزار نفر از کاخ گلستان، بالای 50 هزار نفر از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و 18 تا 22 هزار نفر از مجموعه تاریخی نیاوران در استان تهران بازدید کرده اند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که اطلاعاتی که در ایام تعطیلات نوروز به بازدیدکنندگان مجموعه های تاریخی ارائه می شود چندان قابل استفاده افراد قرار نمی گیرد، امیدواریم سال آینده برای ارائه اطلاعات مفیدتر و آگاهی بخشی به مسافران از امکانات سمعی و بصری استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری مقام معظم رهبری برای سال 93 به نام سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در هر سه حوزه می تواند توسعه فرهنگی و اقتصادی را به همراه داشته باشد با تشکیل کمیته ویژه در سازمان زمینه تحقق فرامین مقام معظم رهبری را در این مجموعه آماده کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: با توجه به ظرفیت هایی که سازمان میراث فرهنگی دارد و رویکرد جدید سازمان در راستای فعال کردن حوزه اقتصادی نگاه جدی مدیران این مجموعه به توسعه اقتصادی و فرهنگی مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور گفت: با آرامش و ثباتی که امروز در سازمان میراث فرهنگی حاکم شده است ساختاردرهم ریخته این مجموعه که از نیروهای متخصص و باتجربه خالی شده بود، هویت اصلی خود را بازخواهد یافت، ظرف 2 سال آینده تلاش می کنیم سازمان را به جایگاه اصلی نقش آفرینی در توسعه فرهنگی ، تعاملات فرهنگی و توسعه اقتصادی برگردانیم.

سلطانی فر در ادامه به راه اندازی بازارچه ها و نمایشگاههای صنایع دستی در استانهای مختلف اشاره کرد و افزود: در طول ایام نوروز گروههای هنری متعددی در تمامی استانها به اجرای برنامه پرداختند و لحظات به یادماندنی و جالبی را برای گردشگران رقم زدند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به ساماندهی خانه های استیجاری در استانهای مسافرپذیر اشاره کرد و گفت: تورهای گردشگری یک روزه و دو روزه که توسط اداره کل‌های میراث فرهنگی استانها و سایر دستگاه ها برگزار شد در معرفی جاذبه های کشور به مسافران نوروزی بسیار موثر بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ داد.

سلطانی فر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص زمان بازگرداندن الواح هخامنشی به کشور گفت: در سال 1316 براساس تواقفنامه‌ای که بین دولت وقت ایران و موسسه شرق شناسی شیکاگو به امضاء رسید، حدود 20 هزار قطعه از الواح هخامنشی شامل لوح کامل و قطعات کوچک برای بررسی به این مرکز منتقل شد، تعدادی از این الواح در سه مرحله به ایران بازگردانده شد، 179 قطعه از الواح در سال 1327، سال 1350 مقادیری از خرده الواح و سال 1383 تعداد 300 لوح کامل به کشور بازگردانده شد، اما بخش قابل توجهی از این میراث باستانی همچنان در موسسه شرق شناسی شیکاگو نگهداری می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تاکنون دو دادگاه برای بررسی پرونده الواح هخامنشی ایران تشکیل شده است افزود: در دادگاه اول  رای به نفع کشور ما صادر نشد اما در دادگاهی که 8 فرورین ماه سال جاری تشکیل شد حکم دادگاه بدوی مبنی بر حراج الواح هخامنشی و پرداخت غرامت شکایت کنندگان محل درآمد این حراج نقض شد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: براساس حکم دادگاه اولیه در آمریکا که براساس شکایت خانواده‌های قربانیان انفجار ناشی از بمبگذاری صادر شده بود، الواح هخامنشی ایران به نفع شاکیان حراج و به‌ عنوان غرامت در اختیار آنها قرار می‌گرفت که این رای 8 فروردین امسال شکسته شد و این الواح در حال حاضر در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو است و حتی اگر طرف مقابل تقاضای تجدیدنظر در رأی دادگاه را بدهند براساس استدلالهای تیم حقوقی باز هم دادگاه بعدی به نفع ما خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل تیم حقوقی و تخصصی در خصوص یافتن و بازگرداندن اشیای تاریخی کشور در تمامی کشورها، تصریح کرد: بسیاری از اشیاء تاریخی ایران در طول دهه‎های گذشته به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است اقدامات گسترده ای در حال انجام است  تا این اشیاء قاچاق شده به ایران برگردد به همین علت از همه هموطنان می خواهیم اگر اطلاعاتی در زمینه اشیاء تاریخی که از کشور خارج شده دارند از طریق پورتال سازمان برای ما ارسال کنند، تا ما با تشکیل تیم حقوقی برای طرح دعوی در محاکم بین المللی اقدام کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اتاق فکر سازمان تا یک ماه آینده راه اندازی می شود، افزود: با استفاده از خبرگان و دلسوزان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اتاق فکر سازمان را تا یکماه آینده راه‎اندازی می شود و جمعی از دلسوزان، صاحبنظران و تعدادی از نمایندگان مجلس در این اتاق فکر حضور خواهند داشت.

سلطانی فر ادامه داد: اماکن تاریخی و بناهای ثبت جهانی شده در آینده نزدیک به صورت هیات امنایی مدیریت می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص فعالیت های سال آینده پژوهشگاه گفت: در سازمان میراث فرهنگی خیلی چیزها نابود شده و یا خوابیده است، امیدواریم بتوانیم طی امسال و سال آینده این حوزه ها را احیاء کنیم، پژوهشگاه میراث فرهنگی از جمله بخش هایی است که در اثر بی مهری‌ها لطمات بسیاری به آن وارد شده که باید با دقت و سرعت مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات و موانع موجود رفع شود.

وی پیگیری موضوع سفرهای خارجی را یکی از مهمترین وظایف سازمان دانست و گفت: موضوع سفر به کشورهای همسایه یکی از چالش‌های مهم ما بوده است، میزان مسافران خروجی حدود 2 برابر گردشگران ورودی است و بر همین اساس تراز گردشگری کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه از ارائه پیشنهاد تعطیلات زمستانی به دولت خبر داد و تصریح کرد: باید زمان مسافرت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که همه بار سفر در یک دوره زمانی نباشد، به طور مثال ایجاد شرایط سفر برای بازنشستگان از جمله مواردی است که می تواند سفر را در طول سال توزیع کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش بلیط موزه‌ها افزود: ورودیه‌ی موزه‌های ایران در برابر موزه‌های دنیا، بسیار کم است، قیمت‌ بلیط موزه ها در بسیاری از کشورهای دنیا بیش از 40 برابر بلیط موزه های کشور ماست.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در مقابل مبلغ ورودی که از بازدیدکننگان دریافت می شود، هزینه‌ی نگهداری موزه‌ها چند برابر است. در حال حاضر پیگیری بازگرداندن کل درآمد سال گذشته‌ی موزه‌ها که به خزانه واریز شده است، در دستور کار است، البته همان هم پاسخگوی همه‌ی هزینه‌ها و تعمیرات موزه‌ها و آثار تاریخی نیست. باید فکری کرد که در آینده چگونه می‌توان هزینه‌ها را تأمین کرد، در سال 93 تلاش می‌کنیم بیش از 70 درصد درآمد موزه‌ها بازگردانده شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش به وجود یک میلیون سایت تاریخی در کشور اشاره کرد و گفت: از سال 1309 تاکنون فقط 31 هزار بنا شناسایی و ثبت ملی شده است، یعنی 3 درصد از کل این آثار، بنابراین حفظ میراث فرهنگی با این آهنگ قرن‌ها طول می‌کشد، ما بنا داریم خودمان را محدود به منابع دولتی نکنیم.

وی در ادامه براستفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احیاء، مرمت و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی با اجرای طرح‌های مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، نظارت و بازرسی ما و حفظ هویت و اصالت این بناها می تواند در حفظ و احیای این مواریث نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در حوزه گردشگری داخلی و خارجی و کمبود امکانات در این بخش تصریح کرد: امسال خیزش  بزرگی در زمینه ساخت هتل‌ها و ایجاد شبکه هتل‌های 2 و 3 ستاره انجام می شود.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …