ایرانگرد نیوز

آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای مشارکت در پروژه های یونسکو

37_m.lotfollahi (12)
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)صبح امروز با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر در دیدار با ایرینا بوکووا گفت: ایران مجموعه ای از نفیس ترین آثار و بناهای تاریخی است و ما مصمم هستیم از این آثار حفاظت کنیم.وی کاوش و حفظ و احیای بناهای باستانی و تاریخی را از سیاستهای دولت جدید در بخش میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود:در راستای توسعه تعامل فرهنگی با کشورهای دیگر در تلاش هستیم تا زمینه بازدید گردشگران خارجی از این آثار را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه روند ورود گردشگران خارجی به ایران و تمایل آنها برای بازدید از آثار تاریخی کشورمان رشد کرده است خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساماندهی این بازدیدها در کنار حفاظت از این آثار را وظیفه خود می داند.

سلطانی فر با اشاره به ارتباط موثر و مثبت سازمان میراث فرهنگی با پژوهشگران و مجموعه های پژوهشی افزود: در جهت انجام وظایف خود گروه خوبی از متخصصان، مدیران و پژوهشگران  را در سازمان ساماندهی کرده ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: با توجه به تعداد قابل توجه بناها و سایتهای تاریخی در کشور  وظایف سنگینی بر عهده این سازمان است و برای انجام آن  به منابع، تجهیزات و امکانات بیشتری نیاز داریم؛ در این راستا اراده ما توسعه همکاری با یونسکو و سایر سازمانهای مرتبط است.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه مهم یونسکو و ضرورت توسعه همکاریها با این سازمان بین المللی گفت: با توجه به توانمندی های متخصصان ایرانی آمادگی داریم همکاریهای علمی و آموزشی با یونسکو را توسعه بدهیم.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص هستندگفت: با تمام توان و اقتدار و با ابزارهای قانونی ای که داریم در جهت حفاظت از بناهای تاریخی تلاش خواهیم کرد.

وی همچنین در زمینه نقش آفرینی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشورهای همسایه از جمله سوریه اعلام آمادگی کرد و گفت: آماده ایم در تعامل با یونسکو برای حفظ و احیاء میراث فرهنگی این کشور تلاش کنیم.

وی رویکرد دولت جدید در عرصه های فرهنگی را عمیق توصیف کرد و گفت: دولت جدید این رسالت را برای خود قائل است که در راستای توسعه فرهنگی در منطقه نقش آفرینی کند.

سلطانی فر در پایان برای مشارکت و نقش آفرینی در همه پروژه های یونسکو در منطقه از جمله جاده ابریشم، موضوع سوریه و همکاریهای کارشناسی اعلام آمادگی کرد.

سفر به ایران یکی از خاطره انگیز ترین سفرهایم بود

ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و تشکر از برنامه ریزی های انجام  شده برای بازید از میراث  تاریخی و فرهنگی استانهای فارس، اصفهان و شهرستان بم، سفر به کشورمان را یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای خود اعلام کرد.

وی با اشاره به وقوع زلزله دلخراش شهرستان بم افزود: همه ما به خاطر اتفاقی که در بم افتاد آزرده شدیم اما به شما تبریک می گویم که توانستید این شهر را بازسازی کنید و خوشنود هستیم که یونسکو هم توانست در این خصوص به شما کمک کند.

وی در مورد سفر به استانهای فارس و اصفهان گفت: از شیراز و اصفهان بازدید کردم و ساعتها می توانم در مورد بازدید هایم صحبت کنم.

ایرینا بوکووا  دست اندر کاران سایتها، اماکن و بناهای  تاریخی  شهرهای مورد بازدید خود در کشورمان  را آگاه و متخصص توصیف کرد.

مدیرکل یونسکو با اشاره به بازدید جوانان، دانشجویان و دانش آموزان از این آثار باستانی تاکید کرد: براین باور هستیم که سایتهای باستانی باید زنده باشند از طرفی معتقدیم باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا  بازدید ها باعث آسیب به این سایتها  نشود.

وی خاطرنشان کرد: برای ما واضح است که گردشگران بسیاری به خاطر میراث فرهنگی غنی ایران به این کشور سفر می کنند.

بوکووا حرکت به سمت گردشگری پایدار را راهی برای حفظ رسالت آثار و بناهای تاریخی و برقراری  تعادل بین حفاظت از این آثار و توسعه آنها عنوان کرد و افزود:ما به دنبال توقف توسعه نیستیم و می دانیم که این موضوع به شکوفایی، اشتغال و بروز خلاقیت ها می انجامد.

مدیر کل یونسکو گفت: پیام ما این است که برای حفظ این آثار کوشش کنیم و همه تلاشمان را برای حفظ این آثار که متعلق به جهان است انجام بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به بازدید خود از میراث  جهانی تخت جمشید یادآور شد: تخت جمشید به عنوان اثری بی نظیر و بی همتا به دلیل قرار گرفتن در فضای باز و با توجه به شرایط آب و هوایی چالش بسیار بزرگی برای شما به همراه دارد.

وی افزود: پیشنهاد می کنم در کنار کارهای زیادی که انجام شده است تلاش کنیم فرسایش این میراث عظیم جهانی کاهش پیدا کند.

مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با بیان اینکه کاوشهای پارسه از مسائل دیگری  است که تخت جمشید را مهم می کند افزود: مسئله دیگری که توجه شما را به آن جلب می کنم این است که محدوده ثبت جهانی این اثر تاریخی توسعه یابد چرا که می تواند به ارزش این سایت فرهنگی کمک کند.

وی با مهم ارزیابی کردن تاکید دولت جدید بر روی میراث فرهنگی گفت: بسیار خشنودم که شما آمادگی همکاری با کشورهای منطقه و پروژه های مشترک برای صیانت از میراث فرهنگی را دارید.

دفتر میراث معنوی تهران دفتر منطقه ای است

بوکووا  با اذعان به وجود متخصصان توانمند کشورمان در حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: دفتر میراث معنوی برای ما حائز اهمیت است و می دانم این مرکز در تهران قرار است کارهای مهمی انجام دهد.

وی تاکید کرد: این یک دفتر برای ایران نیست بلکه دفتر منطقه ای به شمار می رود.

مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  با دعوت از مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای پیوستن به پروژه مشترک جاده ابریشم گفت: قصددارم با قدرت هرچه بیشتر پروژه جاده ابریشم را پیش ببرم.

حفاظت از میراث فرهنگی سوریه، وظیفه جدی یونسکو

وی همچنین از توجه مسئولان کشورمان به حفاظت از میراث فرهنگی سوریه در جریان جنگ داخلی این کشور تشکر کرد و افزود: در حال برنامه ریزی برای برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارشناسان میراث فرهنگی سوریه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش اقداماتی انجام دادیم و در این زمینه جلساتی با آقای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای حفاظت از میراث فرهنگی سوریه داشتیم؛ پروژه جدیدی را با اتحادیه اروپا آغاز کردیم و نقشه ای را برای مستند نگاری میراث فرهنگی سوریه در دست تهیه داریم که در راستای تهیه این نقشه از متخصصان سوری استفاده می کنیم.

وی حفاظت از میراث فرهنگی کشور سوریه را وظیفه جدی سازمان ملل دانست و از دولت ایران دعوت کرد تا در این پروژه مشارکت کند.

خروج از نسخه موبایل