تبیین اهمیت و ضرورت مقابله با قاچاق اموال تاریخی

تبیین اهمیت و ضرورت مقابله با قاچاق اموال تاریخی

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد از برگزاری سمینار نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال تاریخی خبر داد و گفت: این سمینار با هدف ارتقای آموزه‌ها، دانش و آگاهی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی در زمینه مبارزه با جرایم مربوط به اموال تاریخی و فرهنگی است.

مرتضی رمضانی افزود: دو دسته از عوامل همواره محرک اصلی افراد برای وقوع پدیده قاچاق اشیاء عتیقه است، علل داخلی و عوامل خارجی که خارج از مرزهای کشور وجود دارند و تاثیرات آنها باعث وقوع یا تشدید حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق اشیاء تاریخی می‌شود.

وی با اشاره به علل خارجی تشدید یا وقوع قاچاق اشیاء تاریخی، تصریح کرد: وجود بازارهای مشتاق آثار فرهنگی ایران در خارج از کشور و راهیابی آسان باندهای قاچاق به کشور، آزادی معاملات اموال فرهنگی خارجی در حقوق ملی کشورها که میل به جمع‌آوری عتیقه از هر طریق را ایجاد می‌کند، وجود موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی در جهان که خریدار آثار کهن شرق از جمله ایران هستند، از مهمترین عوامل خارجی در بروز این پدیده است.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: از جمله عوامل داخلی که به وقوع جرایم مربوط به میراث فرهنگی منجر می‌شود می‌توان به ضعف اقتصادی مردم مناطقی که بیشترین آمار سرقت و حفاری‌های غیرمجاز مربوط به آنها است اشاره کرد.
رمضانی تصریح کرد: سودآوری تجارت این اموال، ضعف آگاهی عمومی از ارزش‌های میراث‌فرهنگی و اینکه نابودی هر اثر فرهنگی به شکلی صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به هویت ملی کشور وارد می‌کند از دیگر عوامل داخلی دخیل در این وقایع است.
وی یادآور شد: گستردگی منابع غنی فرهنگی تاریخی در کشور و کمبود نیروی انسانی و منابع مالی منجر به ناشناخته باقی‌ماندن بسیاری از این اماکن و سودجویی قاچاقچیان شده است.

مدیرکل دفتر امور مجامع افزود: استفاده از توانمندی‌های تشکل‌های مردم‌نهاد در ساماندهی و آموزش افراد برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق عتیقه‌جات و اموال تاریخی به عنوان نیروهای مردمی، یکی از برنامه‌های جدی سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور مجامع است.

رمضانی با اعلام خبر برگزاری سمینار نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال تاریخی، گفت: این سمینار با همکاری مرکز مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد(UNODC) برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری این سمینار ارتقای آموزه‌ها، دانش و آگاهی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی در زمینه مبارزه با جرایم مربوط به اموال تاریخی و فرهنگی است.

مدیرکل دفتر امور مجامع افزود: ارتقای توانمندی‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها با ارائه آموزش‌های کاربردی، آگاهی افزایی و فرهنگ‌سازی در حوزه مبارزه با جرایم مربوط به اموال تاریخی از اهداف خاص این سمینار است.

رمضانی با بیان اینکه سمینار نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال تاریخی در قالب سه پنل آموزشی برگزار خواهد شد، تاکید کرد: اهمیت و ضرورت مقابله با قاچاق اموال تاریخی، نقش سمن‌ها در مقابله با قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی و بررسی چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با مقابله با قاچاق کالا و بازپس‌گیری اموال تاریخی، سه پنل تخصصی آموزشی در این سمینار است.

وی از حضور 80 نفر از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی در این سمینار خبر داد و افزود: استر لاراش مدیر هماهنگی دفتر یونسکو در تهران،لیک بون وات مدیر(UNODC) در تهران، الیزابت بیسک استاد دانشگاه در حوزه میراث فرهنگی و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی در این سمینار حضور خواهند داشت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …