مشاور معاون صنایع‌دستی؛ توسعه صادرات صنایع دستی از برنامه های مهم کشور است

ImageHandler.ashx

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: توسعه صادرات صنایع دستی از برنامه های مهم و اساسی سازمان میراث فرهنگی در سال آینده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی محمدرضا رشید کردستانی، مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوردر آئین افتتاح دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در ارومیه، با اعلام این مطلب و ضمن قدردانی از زحمات کلیه دست اندر کاران برپایی این نمایشگاه، اظهار داشت: صنایع دستی و میراث فرهنگی جزو منابع تجدیدناپذیر کشور هستند که تنها عامل حفاظت کننده این دو اعتبارات است.

وی اضافه کرد: ما در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه و مدیرانی هستیم که بتوانند این اعتبارات را جذب کرده و به کارگیری کنند.

کردستانی با بیان این مطلب که از طرح های موجود در زمینه صنایع دستی حمایت می کنیم، گفت: آمادگی داریم تا بازارچه های صنایع دستی را ایجاد کنیم و طرح های خوبی نیز در زمینه صنایع دستی داریم که می توانند جایگزین کشاورزی به عنوان یک روش معیشت شوند.

مشاور معاون صنایع دستی کشور  ادامه داد: داشتن مدیری توانمند که در این حوزه توانایی و اشرافیت خاصی داشته باشد می تواند کمک شایسته ای به توسعه صنایع دستی و مشاغل حاصل از آن داشته باشد.

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیتهای خوب استان در حوزه صنایع دستی گفت: هنرمندان ذخایر فرهنگی استان بوده و نیازمند شناسایی و قدردانی هستند.
وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی مهجور مانده اند،  ادامه داد: نمایش هنر و صنعت هنرمندان یکی از راههای قدردانی و نیز معرفی آنان در سطح جامعه است.

وی  گفت: کل کارمندان استان 60 هزار نفر است در حالی که بخش صنایع دستی استان بدون اینکه باری بر دوش دولت بگذارد 20 هزار نفر را جذب و مشغول به کار کرده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به بحران حاصل از خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، صنایع دستی می تواند شغلی جایگزین برای کشاورزی باشد که از نظر اقتصادی برای روستاییان نیز بسیار مفید است.

وی  با اشاره به آموزشهای مرتبط با صنایع دستی در آذربایجان غربی گفت: برای خروج این صنعت از حالت رکود باید آموزشهای دانشگاهی در این زمینه توسعه یابد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز  در این مراسم با قدر دانی از همه دستگاههای مجری و نظارتی بویژه استانداری آذربایجان غربی  گفت : هم اکنون 20 هزار نفر در بخش صنایع دستی در استان در 30 رشته مشغول فعالیت هستند.

جلیل جباری اظهار کرد: یک هزار پروانه برای فعالان صنایع دستی استان صادر شده و از کل فعالان این حوزه دو هزار نفر در 20 رشته در زمینه مشاغل خانگی کار می کنند.

جباری  ادامه داد: میزان صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد: به خاطر تعطیلی برخی کارگاههای صنایع دستی در استان با تامین اعتبار 52 کارگاه برای دریافت اعتبارات به مبلغ 25 میلیارد ریال به بانکها معرفی شده اند.

وی گفت: اگر هم مشکلی در زمینه دریافت تسهیلات وجود دارد مربوط به سیستم بانکی است و باید بانکها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

گفتنی است در دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران در ارومیه نشان ملی مرغوبیت که هر دو سال یک بار در کشور اهدا می شود ، به 15 نفر از فعالان صنایع دستی در استان، اهدا شد.

در این نمایشگاه هنرهایی مانند سراجی سنتی، شیشه گری، صنایع چوب، تراش سنگهای قیمتی، سازسازی، معرق روی چوب، نقاشی سفال، نقاشی و کنده کاری روی شیشه، گلیم، چارق، تابلو های برجسته، صنایع چرم و غیره به نمایش گذاشته شده است.

لازم به ذکر است دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران دارای 150 غرفه بوده و با حضورهنرمندان صنایع دستی 27 استان از سراسر کشور  تا 30 شهریور ماه در محل سالن شماره 2 نمایشگاههای بین المللی ارومیه در پارک جنگلی این شهر برای بازدید عموم دایر است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …