ایرانیان در طول تاریخ پیرو و حامی اهل بیت بوده‌اند

۳__MG_0222 ۱۲__MG_0260

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال گفت: ایرانیان در طول تاریخ پیرو و حامی اهل بیت و نهضت‌های ظلم ستیز آنان بوده‌اند.

به گزارش ایرانگرد نیوز مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صبح امروز، جمعه ۱۱ مهرماه از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال رونمایی کرد.

معاون رئیس‌جمهور در این مراسم که با حضور استر لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، حسن افتخار عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی منش استاندار قم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، معاونین سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولین محلی برگزار شد، آیین سنتی قالیشویان مشهد اردهال را یک آیین شکوهمند دانست و گفت: مردمان ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، انسانهایی بزرگ بودند که در طول تاریخ حماسه‌های عظیم را خلق کرده‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع عزاداران مراسم قالیشویان با تاکید بر اینکه ایرانیان در طول تاریخ پیرو و حامی اهل بیت و نهضت‌های ظلم ستیز آنان بوده‌اند، یادآور شد: اسلام با فرهنگ، ادب، تجارت و آزاداندیشی ایرانیان در سطح جهان معرفی شد.

سلطانی‌فر ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قابل توجه مراسم قالیشویان امسال، قرین شدن اجرای این آیین با تاریخ شمسی شهادت حضرت سلطان علی ابن محمد باقر در دومین جمعه مهرماه ۱۳۰۰ سال قبل است.

معاون رئیس جمهور افزود: ویژگی دیگر مراسم امسال، همزمانی آن با سالروز شهادت پدر بزرگوار ایشان حضرت امام محمد باقر (ع) است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: عظمت، پویایی و وفاق اجتماعی این مراسم موجب شد، سازمان فرهنگی یونسکو این آیین سنتی و مذهبی را به عنوان میراث ناملموس بشریت در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی ۱۳۰۰ ساله آیین قالیشویان مشهد اردهال، اضافه کرد: این آیین هرسال پویاتر و منسجم‌تر برگزار می‌شود، ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال، این دارایی فرهنگی، نعمتی است که حضرت سلطان علی ابن محمد باقر نه فقط به مردم کاشان بلکه به تمامی ایرانیان اعطا کرده است.

سلطانی‌فر در ادامه از دست‌اندرکاران تهیه پرونده ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال و افرادی که در ثبت جهانی این آیین نقش داشته‌اند تقدیر کرد و گفت: مردم منطقه اردهال و کاشان، دارالمومنین و دوستدار اهل بیت بوده‌اند و خون‌خواهی مردم فین و کاشان از قاتلین حضرت، دلیلی بر این مدعاست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …