بیمه بیکاری هنرمندان را پیگیری می کنیم/حمایت از بیماران خاص

 علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی عصر شنبه ۲۲ فروردین در دیدار نوروزی با اهالی خانه سینما گفت: از نظر من نسبت بین خانه سینما و وزارت کار می تواند از دو وجه مورد بررسی قرار گیرد. فکر می کنم نه تنها در منطقه بلکه در بخش هایی در کل جهان، ایران مزیت های زیادی در حوزه هنر دارد که ریشه در تاریخ و فرهنگمان دارد. علاوه بر آن هنرمندان و دانشمندان معاصر ایران در بین جهانیان بخصوص در رشته های ادبیات، موسیقی، معماری، هنرهای نمایشی و سینما جایگاه متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: هر چند سینما خیلی دیر به ایران وارد شد و شاه به عنوان یک شخصیت حکومتی اولین دوربین های سینمایی را به کشور وارد کرد اما سینما تا حدود زیادی متکی به بخش خصوصی شد این در حالی است که تلویزیون از همان ابتدا به سمت دولت رفت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اگر در منطقه همه چیز را از ما بگیرند هنرمان همچنان حرف اول را می زند و رونق اقتصاد فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نباید فراموش کرد که سرانه تولید ملی در ایران پایین است و تولید در بخش فرهنگ می تواند به افزایش سرانه تولید ملی در جامعه کمک کند. ما با کمک رونق اقتصاد سینما می توانیم به سمت بهتر شدن اقتصاد جامعه برویم. سینما می توان حلقه پیوند بین انواع هنر، صنعت و اقتصاد باشد و اینها زنجیره ای را تشکیل می دهند که باعث ایجاد استقلال می شود.

وی با اشاره به اینکه باید سینما و قدرت نرم را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: کشورهای صاحب سینما مولد قدرت نرم هستند و آمریکا جزو قوی ترین کشورها در صنعت سینما به شمار می رود و امروز شاهد آن هستیم علاوه بر آمریکا، کشورهایی در منطقه چگونه با استفاده از هنر سینما مولد قدرت نرم می شوند. در واقع این امر راهی برای ارتقا و گسترش فرهنگ در جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید واردات و صادرات متوازن در اقتصاد و فرهنگ رخ دهد و واردات و صادرات هم تراز می تواند به رشد کشور کمک کند. واردات بی رویه ما را دچار مشکلات بسیاری کرده است مانند قاچاق بی رویه لوازم مختلف در جامعه که باعث شده است اقتصاد لباس و کفش در کشور ما دچار مشکل شود. این اتفاق نیز در محصولات فرهنگی با ورود محصولات فرهنگی خارجی دیده می شود به همین دلیل باید فعالیت های فرهنگی را در کشور اقتصادی کنیم چرا که ما می توانیم صادرکننده سینما و موسیقی به جهان باشیم.

ربیعی با مقایسه سریال‌هایی مانند سربداران، موسی و شبان، هزاردستان، امام علی (ع) با سریال ترکیه‌ای «فاطما گل» که این روزها بیننده زیادی در ماهواره دارد، گفت: چهار سریال ترکیه ای را تحلیل کردیم و مشخص شد که این آثار نه ارزش فرهنگی و فکری دارند و نه سرگرم‌ کننده هستند.

ربیعی درباره سوژه هایی که سینماگران باید به آنها توجه کنند، عنوان کرد: یکی از مسایل جدی که باید در سینما مورد توجه قرار گیرد آسیب های اجتماعی است و سینما با وجوه متعالی زیادی که دارد و با توجه به بخش سرگرمی آن می تواند آسیب های اجتماعی را کمتر کند. ما به آثاری نیاز داریم که نشاط اجتماعی را افزایش دهد همچنین رونق سینما می تواند به بهبود آسیب های اجتماعی کمک کند و ما با همدلی و همزبانی با استفاده از سینما می توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

ربیعی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در وزارت کار در عرصه حل مشکلات سینماگران فعالیت کنیم. من از تعدادی از مدیران خود خواستم در این جلسه حضور داشته باشند تا مسایل را بررسی کنیم همچنین طبق برنامه ای که با وزارت مسکن داریم امیدواریم بتوانیم تعاونی هایی را ایجاد کنیم تا برخی از مسایل و مشکلات در حوزه سینما برطرف شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر خانه سینما هیچ کاری نکند و تنها همدلی کند کافی است. مهمترین کار شما سینماگران این است که در خانه سینما به گفتگوهای اجتماعی خود بپردازیم.

وی با اشاره به مدرسه ملی سینما گفت: تمام امکانات سازمان فنی و حرفه ای ما در خدمت شما است که می توان مدارک مهارتی مورد قبولی را از طریق این مدرسه برای هنرجویان صادر شود.

ربیعی تصریح کرد: درباره صندوق بیمه بیکاری هنرمندان با وزیر فرهنگ صحبت هایی خواهیم داشت: شما سینماگران، کارگران فکری هستید و امیدوارم ما بتوانیم در کنار دیگر کارگران جامعه صندوق بیمه بیکاری را برای شما ایجاد کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: نباید فراموش کنید که اگر شما را امروز می شناسند به این خاطر است که مردم شما را دیده اند و فراموش نکنید که بخشی از این مردم به کمک نیاز دارند. ما نیاز داریم که دست به دست هم دهیم و به جامعه کمک کنیم. اگر به دنبال جامعه توسعه یافته هستیم باید یاد بگیریم که خوب و درست کار کنیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: از خانه سینما می خواهم که یک «ان جی او» خیریه و جمعی تشکیل دهد و کمک هنری و فکری به جامعه نیازمند و به ویژه به کودکانی که پدر و مادر ندارند، بدهد. با این کار می توانیم به هموطنان خود کمک کنیم و جامعه شادتر داشته باشیم. ما هم برای صندوق تعاون بیمه بیکاری با آقای جنتی گفتگو خواهیم کرد، ضمن اینکه از تمامی هنرمندانی که بیماری خاص دارند حمایت می کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …