با افزایش وتنوع دستگاههای واقعیت مجازی همانند Oculus Rift و یا هدست سامسونگ VR ناظران پیش بینی میکنند که صنعت گردشگری و سفر درکنار بخشهای دیگری از اقتصاد مدرن طی سالهای آینده دستخوش تحولات جدی شود.
به گزارش CNBC با ورود انواع مختلفی از دستگاههای واقعیت مجازی وبهره گیری از فناوریهای نوین در مشاهده مناظر ومرایا بخشهایی مهمی از اقتصاد وصنایع مرتبط با جلوههای بصری، همانند صنعت گیم و بازی، صنعت سینما و همچنین گردشگری دستخوش تحولات گسترده٬ای میشوند.
«شان کالینز »مدیر عامل شرکت گروه تحقیقات بصری CCS میگوید:«واقعیت مجازی که تصور میکنم روشهای جاری در انجام بسیاری از کارها و فعالیتهای کنونی ما را تغییر میدهد تاثیراتی بسیار مهم و دگرگون کنندهای بر برخی صنایع همانند گردشگری خواهند داشت.
محققان در موسسه تحقیقات Phocuswright نیز اعلام کردهاند که استفاده از فناوریهای VR دربازار های گردشگری به مشتریان کالاهای مسافرتی و تعطیلات فرصت بهتری برای تصمیم گیری در انتخاب مقصد مورد نظر میدهند.»
«داگلاس کوینبی» معاون مدیرکل تحقیقات در موسسه Phocuswright میگوید:« فناوریهای نوین بصری به ویژه درزمینه شناخت بهتر مقصدهای جذاب دارای انواع جاذبه های فرهنگی و طبیعی که در عین حال در میان حجم بالای تبلیغات گوناگون اسم و عنوان شان ثبت نشده می تواند بسیار ارزشمند باشد. زیرا به مسافران و گردشگران این امکان را میدهد که خودشان کشف کنند که یک مقصد ارزش سفر کردن دارد یا نه.»
نمونه سادهای از این امکانات که اکنون به صورت تورهای مجازی ارایه میشود به مسافران امکان میدهد که قبل از ثبت نام ورزو جا مقصد مورد نظر خود را به صورت مجازی مشاهده و تجربه کنند. به عنوان مثال یک شرکت تورگردانی فعال در افریقا به نام Matoke Tours هفته گذشته با استفاده از همین تجهیزات نوین توانست اپلیکیشینی را با ویژگی ویدیوهای با قابلیت ۳۶۰ درجه به مخاطبان ارایه دهد که به مسافران امکان تجربه رویارویی نزدیک با یک گوریل ویا بالا رفتن با یک بالن هوای گرم را در اوگاندا داده است.
«ویم کوک» یکی از مدیران این شرکت تورگردانی میگوید :«روشن است که این قبیل اپلیکیشینها مسافران را قادرمیکند که احساساتی را با شدت حضور واقعی در محل پیش از سفر واقعی و حتی پیش از این که سفر را آغاز کنند، چشم انداز روشنی از مقصد مورد نظر خود بدست آورند و پیش از رزو جا راحتتر تصمیم بگیرند.»
این قبیل دستگاهها معمولا با چند اپلیکیشین تجربههای متنوع و مختلفی را به کاربران میدهند. مثلا Ascape اپلیکیشینی رایگان برای آیفونهاست که امکان مشاهد ویدیوهایی با قابلیت ۳۶۰ درجه و تورهای مجازی در موقعیتهای مختلف جغرافیایی از سان فرانسیسکو گرفته تا برلین و بوتسوانا را به کاربر میدهد.
امروزه بسیاری از آژانسهای مسافرتی با شعار “try-before-you-fly «قبل از پرواز امتحان کن» سود سرشاری از این دستگاهها بردهاند.
در ٰژآنویه ۲۰۱۵ شرکت مسافرتی« توماس کوک »درهمکاری با سامسونگ و فیملسازان واقعیت مجازی مجموعه ای از فیلمهای کوتاه از چند مقصد گردشگری خود را برای مشتریان تهیه و ارایه کرد. مشتریانی که به شعبات این شرکت در انگلستان، آلمان و بلژیک مراجعه میکردند، میتوانستند از این امکانات آزمون پیش از تجربه سفر با استفاده از هدستهای VR سامسونگ بهرهمند شوند.
درسه ماه نخست ۲۰۱۵ این کمپین موفق شد در ثبت نام و رزو هتل و پروازهای خود ۱۷.۵۰۰ هزار دلار در بریتانیا و آلمان درآمد کسب کند و نیزسطح سرمایه گذاری ها را به ۴۰ درصد افزایش دهد.
شرکت هتلداری ماریوت نیز با استفاده از VR Headset سامسونگ کیت ویژه واقعیت مجاری اتاق VRoom خود را به مشتریان ارایه دهد. دراین میان اپراتورهای هتلداری نیز با استفاده از این تجهیزات تجربه های بیشتری به مهمانان خود ارایه داد. در سپتامبر هتل ماریوت سرویس Vroom سرویس خود را با توضیحات گسترده ای درباره مقصدهایی در شیلی، روندا و پکن به کاربران مختلف جهان ارایه داد.
«متی کارول» از مدیران هتل های زنجیرهای ماریوت میگوید که سفر سبب گسترش ذهن و تخیل ما میشود و VRoom تجربهای از داستان سرایی و نوآوری همزمان است که دوعنصر مهم در گفتگو با نسل آینده مسافران است.
سود بالقوهای که از ارایه فناوریهای VRoom عاید میشود بسته به سرعت تجهیزاتی که کاربران از آن استفاده میکنند متفاوت است. درسال ۲۰۱۶ هدست های VR با کیفیت بالاهمانند Oculus Rift درانطباق با هفت میلیون دستگاه درسطح جهانی راه اندازی شد.
طبق نظر تحلیل گران بازار فناوریهای IHS پیش بینی شده است که تا پایان ۲۰۲۰ بیش از ۳۷ میلیون هدست به طور فعال دراین زمینه به کار گرفته شود وارزش بازار VR نیز تا آن زمان از مرز ۲.۶ میلیارد دلار بگذرد.