نا‌آرامی‌های استانبول، «فاینانس توریسم» را به تهران می‌آورد؟

 درشرایطی که گردشگری ترکیه به دلیل بروز تنش‌های دیپلماتیک و نیز برخی ناآرامی‌های داخلی با مشکلات بی سابقه ای در ده سال گذشته تاریخ گردشگری این کشور رویاروی شده، مقامات و بازیگران کسب و کار دراین کشور خبر از ایجاد مرکز دارایی بین‌المللی یا IFC دراستانبول می دهند که قرار است ۱۱ میلیارد دلار بر ارزش مالی گردشگری این کشور بیفزاید.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که آبان ماه گذشته جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران دیگر بار پس از دو بار تلاش تاریخی ناکام درساخت این مرکز، اخیرا خبر از تدوین مدل و الگوی مرکز مالی بین‌المللی ایران داده و اعلام کرده است درصورت موافقت نهاد‌های مسئول دیگر، سازمان بورس آماده است مرکز مالی بین‌المللی را هرچه سریع‌تر تاسیس کند.

ایده ایجاد IFC یا مرکز دارایی بین‌المللی تهران سابقه‌ای ۷۰ ساله دارد که با وجود این پیشینه تاریخی و تلاش‌هایی که دیگر بار توسط مدیرعامی بورس تهران در سال ۱۳۸۷ صورت گرفت، همچنان در حد ایده وطرحی تاریخی باقی ماند.
اکنون خبرها حاکی از آن است که درکشور ترکیه نیز تلاش‌های مشابهی درجریان است که با توجه به محل احداث آن در استانبول، به این شهر به عنوان یک شهر توریستی، اهمیتی دوچندان خواهد داد.

به گزارش دیلی صباح همزمان با مذاکرات جاری درزمینه ایجاد مرکز مالی بین المللی استانبول IIFC – درمنطقه «آتاشهیر» دربخش آسیایی استانبول و تکمیل مناطق «لونت» و «مسلک» در بخش اروپایی آن مدیران عامل دوشرکت گروه «آقااوغلو »و گروه «اندر هالیش دمیر »پیش بینی کرده‌اند که اجرای کامل این طرح و آغاز به کار این مرکز مالی سبب شکل گیری و رونق «گردشگری مالی » دراستانبول خواهد شد که درنتیجه آن سود مالی افزوده ای بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار دیگر ازطریق صنعت گردشگری عاید اقتصاد ترکیه خواهد کرد. درحالی که اکنون ارزش مالی این بخش ۳۵ میلیار دلار است.

مدیرعامل «هالیش دمیر» درسخنرانی خود در نشست WTF درزمینه گردشگری فاینانس یا گردشگری دارایی finance tourism اعلام کرد که گردشگری فاینانس یا گردشگری دارایی درکنار بخش ساخت و ساز برای ایجاد یک اقتصاد پایدار بسیار مهم هستند. او با اشاره به مرکز دارایی بین‌المللی یا IFC فرانکفورت و سنگاپور و دبی به عنوان نمونه‌های موفقی از گردشگری دارایی یا گردشگری فاینانس تاکید کرد که بخش فاینانس سبب جذب خریداران می‌شود واز آنجا که گردش پول ابزاری درجهت هدایت افراد به مراکز مالی است، بنابراین گردشگری دربخش های وابسته به این مراکز نیز رشد می کند. این رشد ارزش افزوده بالایی را در بخش گردشگری کشورمیزبان درپی دارد.
او افزود که ایجاد تجهیزات و زیرساخت‌های مالی ، دبی را اکنون مبدل به یک بازیگر بین‌المللی کرده است. هدف ما – گروه تجاری« آقا اوغلو»نیز این است که از طریق ایجاد مرکز دارایی بین‌المللی استانبول در آتشهیر درمحوطه ای بالغ بر ۳٫۲ میلیون متر مربع چنین فرصتی را برای استانبول فراهم کنیم.

مرکز دارایی بین‌المللی (یا IFC) یک موسسه یکپارچه برای گسترش بازرگانی است که نقش مهم و موثری در اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند و درعین حال سهم بالایی در رشد اقتصاد و اعتبار تجاری کشورهایی داشته است که دارای این مراکز بوده‌اند. در حال حاضر مراکز مالی لندن، نیویورک، هنگ کنگ و سنگاپور بزرگ‌ترین مراکز مالی جهان محسوب می‌شوند.
مرکز مالی هنگ کنگ به عنوان نمونه در منطقه ویژه‌ای در جزیره هنگ‌کنگ قرار گرفته و دارای دو آسمان‌خراش،یک مرکز خرید و ساختمان ۵۵ طبقه هتل چهار فصل هنگ‌کنگ است. برج ۲، دومین برج بلند هنگ‌کنگ پس از برج مرکز بازرگانی بین‌المللی است.این برج، چهارمین برج بلند در منطقه چین بزرگ و هشتمین ساختمان اداری بلند جهان بحساب می‌آید.

به گفته مدیرعامل هالیش دمیر ایجاد این مرکز دارایی بین‌المللی در استانبول نیز سبب ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار نفر می‌شود و این شهر توریستی را نیز مبدل به یک بازیگر بین‌المللی خواهد کرد.
همچنین برآورد شده است که با ایجادIFC استانبول، حدود ۱۵۰۰ شرکت مالی در کشور فعال خواهند شد. این دستاورد خود منجر به تزریق دست کم ۱۱میلیارد دلار درآمد مالی می‌شود که از محل سفر تقریبا ۶ میلیون نفر با هدف‌های مالی تامین می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که منطقه آتاشهیر که قرار است مرکز دارایی بین المللی IIF استانبول باشد ، عنوان «منطقه آزاد مالی» اعلام شود.

به گفته وی موسسات بزرگ مالی ترکیه ازجمله بانک مرکزی جمهوری ترکیه ، آژانس قانونگذاری و نظارت بانکی ترکیه ، همچنین« زیارت بانک» ،« هالک بانک» و نیز دیگر نهادهای مالی غیر بانکی ترکیه به محض ایجاد IIF استانبول در اتاشهیر نقل مکان خواهند کرد.

اوایل سال ۹۳ «علی طیب نیا »وزیر امور اقتصادی و دارایی با یک دستور مستقیم، از سازمان بورس خواست عملیات مطالعاتی احداث مرکز مالی ایران را آغاز و در نهایت تا پایان سال ۹۳به اتمام برساند. اکنون نزدیک دوسال ازاین دستورگذشته ودرجریان طراحی الگوی مرکز مالی بین‌المللی ایران خبرها حاکی از ارایه یک مدل ایرانی برای تاسیس این مرکز است.
با توجه به تحولات اخیر دیپلماتیک در منطقه و ایجاد فرصت‌های برتر مالی و اقتصادی برای ایران بجاست که تلاش‌های جاری دراین زمینه درحد امکان تسریع شود و درکنار آن برآوردها و مطالعات لازم در زمینه بخش‌های وابسته به این فعالیت مالی همانند گردشگری نیز مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

درحال حاضر «بهادر بیژنی »جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از پایان یافتن مراحل مطالعاتی و استخراج یک مدل ایرانی برای تاسیس مرکز مالی ایران خبر داده است. به گفته وی با توجه به زیرساخت‌های موجود در مناطق آزاد ازجمله فعالیت بانک‌های خارجی و معافیت‌های مالیاتی این مناطق از بستر مناسب تری برای احداث مرکز مالی بین‌المللی ایران برخوردارند.

او خاطر نشان کرده است که  الگوی مرکز مالی بین‌المللی ایران از دل این طرح مطالعاتی استخراج شده و هم‌اکنون سازمان بورس آمادگی کامل برای تاسیس آن را دارد البته این طرح نیاز به همکاری با با سازمان‌های مختلف، نهاد‌های قانونگذاری، وزارتخانه‌ها و همچنین همکاری تنگاتنگ بازار سرمایه و بازار پول دارد.
دراین میان سخن از ایجاد KIFC یا« مرکز دارایی بین‌المللی کیش »نیز مطرح شده است .مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره تاسیس مرکز مالی بین‌المللی کیش گفته است که از ۲سال پیش طرحی به نام KIFC یا مرکز آزاد مالی کیش را پیگیری کرده‌ایم که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی این اتفاق در کیش به‌زودی محقق شود.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …