اوپک: سهم سوخت های پاک در سبد انرژی جهان ۹ درصد تا سال ۲۰۴۰ افزایش می یابد

اوپک در گزارش چشم انداز جهان انرژی ۲۰۴۰ پیش بینی کرد، سهم انرژی های پاک در سبد انرژی جهان از ۳۰٫۳ در سال ۲۰۱۵ به ۳۹٫۷ افزایش و در مقابل سهم نفت و زغالسنگ کاهش می یابد.

بر اساس گزارش پیش بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ساعاتی پیش منتشر شد، سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان از ۲۱٫۵ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۵٫۱ درصد در سال ۲۰۴۰ می رسد.
بنا به این پیش بینی، سهم انرژی هسته ای از ۴٫۹ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۶٫۴ درصد در سال ۲۰۴۰ می رسد و سهم انرژی آبی و سایر انرژی های تجدیدپذیر نیز به ترتیب از ۲٫۵ و ۱٫۴ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲٫۸ و ۵٫۴ درصد افزایش می یابد.
در مقابل سهم نفت در سبد انرژی جهان از ۳۱٫۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۷٫۱ درصد در سال ۲۰۴۰ کاهش خواهد یافت و سهم زغالسنگ و انرژی حاصل از سوزاندن چوب و سایر محصولات ارگانیک نیز به ترتیب از ۲۸٫۳ و ۱۰٫۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۳٫۲ و ۱۰ درصد در سال ۲۰۴۰ افت می کند.
اوپک همچنین پیش بینی کرد، تقاضای جهانی نفت از ۹۵٫۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ با ۱۵٫۸ درصد رشد به ۱۱۱٫۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید، در حالی که تولید نفت خام و گاز طبیعی غیراوپک از ۴۹٫۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ با ۴٫۲درصد کاهش به ۴۸٫۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ می رسد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …