موسیقی نواحی شاکله اصلی موسیقی‌هاست

داور و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ارزیابی آثار این دوره گفت: روال بنیادینی در ارسال آثار در دوره‌های مختلف وجود داشته است که با دارایی‌های موسیقی کشور در نواحیِ مختلف نسبت دارد. خود آن هم اجزای مهمی را تشکیل می‌دهد؛ مانند تاریخ، فرهنگ و زاد و ولد؛ معانی‌ای که در فرهنگ‌های زنده محتوم است.
حمیدرضا اردلان در راستای سخنان بالا می‌گوید: موسیقی نواحی ایران، علیرغم مسائل سلبی مانند کم‌شدن عرصه اجرا، هنوز شاکله اصلی موسیقی‌ها را تشکیل می دهد، قابل رجوع است و به حیات خود ادامه می‌دهد. بنابراین این موجود زنده، همواره تعدادی خواننده، نوازنده، ویرتوئوز و آثار بامعنا را برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان تأمین و تضمین کرده است.
وی افزود: دومین نکته، شناخته‌شدن جشنواره به‌عنوان محلی امن و صادق در نگاه به انواع موسیقی نواحی است. سومین مورد، تشکیل یک جریان روشنفکری متعهد و دوست‌دار موسیقی نواحی ایران است که در کادر مدیریتی و داوری موسیقی جوان دور هم جمع شده‌اند. چهارمین مطلب رسانه‌ها هستند؛ رسانه‌ها به فرآیند رو به جلو که در جشنواره موسیقی جوان وجود دارد کمک زیادی کرده‌اند.
اردلان در توصیه به شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: می‌توانم درباره مضمون صحبت کنم؛ مضمون، زمان، مکان و فضا گرد هم آمده است. اراده جامعه متخصص هم حضور دارد که به ذات و بُطُون فرهنگ ایران مرتبط است. این مجموعه برای لحظات پرخطر مثل یک منجی عمل می‌کند. هر سال بسیاری از موسیقیدان‌ها و متفکران ایران بدون هیچ چشم‌داشتی در جشنواره موسیقی جوان دور هم جمع می‌شوند تا از میراث فرهنگی کشور دفاع یا به حفظ آن کمک کنند. اهمیت دارد جوانی از تربت جام، مریوان، ایرانشهر و آبادان با انگیزه‌ و با امکانات مالی محدود ساعت‌های طولانی حرکت می‌کند و خودش را به تهران می‌رساند تا موسیقی‌اش را ارائه بدهد.
اردلان ادامه داد: به نیرویی اشاره دارم که فرهنگ‌ها در درون خودشان ذخیره دارند و هر جا لازم است آن را به ظهور می‌رسانند.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید جشنواره موسیقی جوان چقدر در آینده موسیقی و جوان‌ها تأثیرگذار است، گفت: در دوران جشنواره ده‌ها نفر تماس می‌گیرند و همین سؤال را از من می‌پرسند. همین که شما مرتب اخبار این جشنواره را دنبال و حمایت می‌کنید، نشان می‌دهد که جشنواره موسیقی جوان تأثیرگذار است. غیر از این جشنواره که به‌طور دائم و بی‌وقفه با آن همکاری می‌کنم، با هیچ جشنواره دیگری گفت‌وگوی مداوم ندارم. تصورم این است که داوران این جشنواره که همه آن‌ها متخصص هستند هم چنین احساسی دارند. این جشنواره توانسته یک انرژی فرهنگی تولید کند و افراد گوناگونی را دورش جمع کند و به حرکتش ادامه بدهد.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …