ماسک جزو جدایی ناپذیر مسافران

آخرین گزارش سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) میزان خسارت واردشده به صنعت گردشگری در طول پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ را حدود ۳۲۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. وضعیت گردشگری به قدری بحرانی شده که دبیرکل سازمان ملل اخیرا نسبت به افت آن ابراز نگرانی کرده است. شیوع ویروس کرونا از زمستان گذشته باعث شده زندگی و معاش ۱۲۰ میلیون نفر در بخش گردشگری به خطر بیفتد. در بسیاری از کشورها برخی از شرکت‌های توریستی و هواپیمایی یا اعلام ورشکستگی کرده‌اند یا به ناچار نیروهای متخصص خود را اخراج کرده و یا به مرخصی طولانی فرستاده‌اند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل این وضعیت را دردناک توصیف کرده و گفته که ضروری است بخش گردشگری احیا و بازسازی شود.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی هم به تازگی در بیانیه‌ای خسارت واردشده به صنعت گردشگری را در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ سه برابر بزرگتر از رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ دانسته است. او خطاب به رهبران جهان گفته است: در چنین دوران سختی مردم در سراسر جهان به پشت‌گرمی و پیام‌های شفاف، قدرتمند و مداوم نیاز دارند. آن‌ها به جنبش‌های سیاسی که وحدت انسان‌ها را نادیده می‌گیرد نیازی ندارند، بلکه نیازمند این حقیقت هستند که ما انسان‌ها در کنار هم قدرتمندتر هستیم و قادر خواهیم بود بر کرونا غلبه کنیم. در نتیجه کسانی که در جایگاه‌های مدیریتی هستند در گام اول بر اهمیت گردشگری در مشاغل و اعتمادسازی واقف شوند. آن‌ها باید هرکاری انجام بدهند تا بتوانند مردم را ترغیب به سفر با رعایت همه پروتکل‌هایی کنند که اکنون بخشی جدید از واقعیت‌های زندگی بشر هستند. دولت‌ها وظیفه دارند سلامت شهروندان‌شان را در اولویت قرار دهند ضمن آن‌که باید از مشاغل و معیشت مردم حفاظت کنند. برنامه‌های یک‌جانبه و کوته‌بینانه در بلندمدت عواقب وخیمی دارد.
دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی گفته است: آزمایش سریع و سخت‌گیرانه در بنادر و فرودگاه‌ها و نرم‌افزارهای ردیابی می‌توانند چرخ گردشگری را دوباره به حرکت درآورند.
شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) که تشکلی خصوصی است نیز در شرایطی که بسیاری از کشورها به سمت بازگشایی مرزها رفته‌اند، از همه مسافران خواسته از ماسک برای محافظت از خود استفاده کنند. این شورا معتقد است: استفاده از ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت به بازگشت سفرهای ایمن کمک می‌کند. در عین حال از مسافران و اطرافیان آن‌ها محافظت خواهد کرد.
WTTC این تاکید خود را برگرفته از تجربه کشورهایی می‌داند که با انجام یک‌سری از اقدامات سریع‌تر بهبود یافته و از موج دوم کووید ۱۹ جلوگیری کرده‌اند. این کشورها استفاده از ماسک را به صورت گسترده اجرا کردند. شورای جهانی سفر و گردشگری همچنین از دولت‌ها خواسته پوشیدن ماسک را برای مسافران الزامی کنند و از حمایت‌های بخش خصوصی بهره بگیرند تا مسافران را نسبت به اجرای تعهداتی در زمینه محافظت از سلامتی خود و سایر مسافران تشویق کنند.
استفاده از ماسک، پیش از آن‌که چنین درخواستی مطرح شود در بسیاری از کشورهای توریست‌پذیر اجرا می‌شد، در ایتالیا و فرانسه حتی جریمه‌های نقدی برای گردشگرانی که از این قانون سرپیچی کنند، درنظر گرفته شده است. هرچند گزارش‌هایی از فرانسه منتشر شده که نشان می‌دهد توریست‌ها نسبت به اجرای این قانون در مراکز گردشگری این کشور دچار سردرگمی شده‌اند و محدوده‌های اجرای این دستور و جریمه‌های مالی تعیین‌شده برای آن‌ها دقیق معلوم نیست و این موضوع گردشگران را به دردسر انداخته است.
در ایران نیز طرح اجباری استفاده از ماسک به اجرا گذاشته شده است. سازمان هواپیمایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که حضور مسافران بدون ماسک در پروازها ممنوع است. با این وجود هنوز در بسیاری از اماکن عمومی از جمله وسایل حمل و نقل و موزه‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز تفریحی اهرم جدی برای جلوگیری از حضور افراد بدون ماسک وجود ندارد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …