معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: فعالان بخش خصوصی و دولتی باید در تصمیم های بخش گردشگری کشور مشارکت جدی و فعال داشته باشند و زمینه اجرای برنامه های این بخش را فراهم کنند.
به گزارش ایرنگرد نیوز مرتضی رحمانی موحد در نشست منطقه ای هم اندیشی توسعه گردشگری کشور در شیراز بیان کرد: از برنامه هایی که بخش خصوصی می تواند در آن حضور موثر داشته باشد تعریف و تدوین بسته های متنوع و جدید گردشگری با هدف توسعه گردشگری در کشور است که در این بخش نیازمند تحول در کشور هستیم.
وی افزود:تاکنون ایجاد تورهای جدید در کشور در تهران انجام شده که استان ها نیز باید تورها و بسته های جدید گردشگری و سفر را متناسب با سلیقه گردشگران تعریف و اجرا کنند.
رحمانی موحد بابیان اینکه تعریف تورهای گردشگری برای گردشگران داخل و خارج از کشور گامی مهم در صنعت گردشگری کشورمان است اظهارداشت:متاسفانه ما دربخش تبلیغات و معرفی بخش گردشگری ضعیف عمل کرده ایم به طوری که امروز بسیاری از ظرفیت ها و مزیت های گردشگری موجود در استان ها برای مردم داخل کشور نیز ناشناخته است.
وی اضافه کرد:درتعریف بسته های جدید گردشگری باید علاوه بر ترویج نگاه های جدید در این بخش، شاخصه ها و بخش های گردشگری نوین و جدید در هر منطقه را معرفی کرد زیرا این مهم در بهبود وضعیت کنونی گردشگری و ایرانگردی کشور مؤثر است.
او بااشاره به نشست منطقه ای هم اندیشی توسعه گردشگری پنج استان کشور در شیراز ادامه داد:دراین نشست چهار سرفصل اصلی کلیدی زیارت، طبیعت، فرهنگی تاریخی، آداب و رسوم در تدوین تقویم و بسته های جدید برای پنج استان فارس، اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و به صورت منطقه ای تعریف می شود.
رحمانی موحد عنوان داشت:اقلیم وجه مشترک این پنج استان است که در تمام بسته های گردشگری این مناطق باید درنظر گرفته شود و این درحالی است که تورهای گردشگری این استان ها باید طوری طراحی شود که توزیع مناسب سفر در طول سال را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: تعریف محورهای مختلف، متنوع و دارای جاذبه های متعدد در تدوین بسته های گردشگری ضروری است زیرا طولانی بودن محورها بدون داشتن جاذبه های گردشگری سبب خسته شدن گردشگران می شود و باید محورهای گردشگری به گونه ای تعریف شود که در هر محور جاذبه های مختلفی پیش بینی شود.
او گفت: استان ها باید جاذبه های گردشگری خود را با استفاده از تبلیغات مناسب شهری و محیطی در قالب بیلبورد و بنر در دیگر استان های کشور معرفی کنند که بخشی از این تبلیغات نیز می تواند در سایت های میراث فرهنگی انجام شود.
*** دولت تدبیر و امید عزم جدی برای توسعه گردشگری دارد
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور نیز دراین نشست گفت: توسعه گردشگری یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید است که فعالیت ها در این بخش با جدیت دنبال می شود.
علی باقر نعمتی بیان کرد:برای ارتقا و توسعه گردشگری در کشور برنامه هایی تدوین شده است که تلاش می کنیم با تقسیم بندی استان های برخوردار و کم برخوردار باهم، هماهنگی و همدلی در بخش گردشگری کشور ایجاد شود.
وی بااشاره به نشست منطقه ای هم اندیشی توسعه گردشگری پنج استان کشور در شیراز اظهارداشت: استان های فارس، یزد و اصفهان به دلیل برخورداری از ظرفیت های گردشگری عنوان استان های برخوردار در این بخش در کشور تلقی می شوند و استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری استان های پر استعداد در این بخش هستند که در کنار هم قرار گرفتن این پنج استان موجب تحول در بخش گردشگری کشور می شود.
او اضافه کرد: باید سیاست و برنامه جامعی که این پنج استان بتوانند با معرفی ظرفیت های گردشگری یکدیگر به عنوان مکمل هم در بخش گردشگری فعالیت کنند.
نعمتی ادامه داد:باید طوری برنامه ریزی شود که تورهای داخلی در قالب بسته های گردشگری با درنظرگرفتن محورهای گردشگری ازاین پنج استان طراحی و اجرا شود که تورهای ورودی داخلی و خارجی از ظرفیت های گردشگری این پنج استان دیدن کنند.
وی عنوان داشت:رضایت گردشگر هدف نهایی ما از برنامه ریزی دراین بخش است.
نشست منطقه ای هم اندیشی توسعه گردشگری کشور با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور؛ مدیران، معاونان و کارشناسان ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس و فعالان بخش خصوصی و دولتی صنعت گردشگری استان فارس در شیراز برگزار شد.
مدیریت هدفمند مسیرهای گردشگری بین این استان ها، بررسی بسته های گردشگری این استان ها، بررسی نقاط ضعف و قوت صنعت گردشگری این استان ها، بهبود و تسهیل سفر گردشگران خارجی و داخلی ، شناسایی کمبودها و مرتفع کردن آنها از جمله اهداف برپایی این نشست تخصصی یک روزه عنوان شده است.