به گزارش ایرانگرد نیوز، شب اول حراج کرسیتیز شب گذشته، هفتم آبان ماه در دبی برگزار شد که نقاشى “فهر النسا زيد”، هنرمند تركيهاى – اردنى به سه ميليون دلار که قيمت پايه اثر بود، نرسيد تا “ديوار پرسپوليس” پرويز تناولى رکورددار خاورميانه بماند.
خبر مهم پانزدهين دوره حراج كريستيز حضور على مرادخانى، معاون هنرى و مرتضى كاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در سالن برپايى حراج بود.
شامگاه سه شنبه هفتم آبان ماه، در شبى كه نيمى از هشت اثر ايرانى حاضر در شب نخست حراج كريستيز دبی به فروش رسيد و نسخه دوم ديوار پرسپوليس تناولى با فروش ٩٤٠ هزار دلارى ركورد دوم اين شب را از آن ايران نمود، دو مقام وزارت ارشاد، وارد سالن گودفين هتل امارات تاورز دبی (محل برپايى حراج) شدند.
در اين شب نقاشى هنرمند فقيد ” فهر النيسا زيد” دو ميليون و ٧٠٠ هزار دلار چكش خورد تا هم حتى به قيمت پايه اثر نرسد و هم يكصد هزار دلار براى دستيابى به ركورد ايرانى خاورميانه كم آورد.
در ميان ٢٢ اثر خارجى ديگر “گريگوسيان” هنرمند فقيد لبنانى با فروش ٦٠٠ هزار دلارى و “قارم” عربستانى ٥٤٥ هزار دلارى سرآمد بودند، شش اثر عربها به فروش نرسيد و مابقى در مرز قيمت پايه خريدارى شد، اما در ميان آثار ايرانىها نقاشيخط عمودى سيد محمد احصايى با فروش ٣٤٠ هزار دلارى ركورد چهارم اين شب و اثر افقى وى با فروش ١٥٠ هزار دلارى ركورد نهم را از آن خود کرد. نقاشى “كامى يوسفزاده” ١٠٠ هزار دلار فروخته شد و دو اثر فرهاد مشيرى، يك مجسمه تناولى و نقاشى رضا درخشانى به فروش نرسيدند.
مرادخانى دقايقى پس از پايان شب نخست حراج در گفتگويى كوتاه با خبرنگاران درباره دلايل حضورش گفت: من شاهدم كه در اين چند سال كه حراج كريستيز دبی برپا مىشود چه در سطح رسانهاى و چه در جامعه هنرى موج و تكاپوى خاصى پديدار مىشود كه بسيار جالب توجه است، بايد اين پديده را به درستى شناخت و از نقاط مثبت آن بهره گرفت.
وى افزود: رونق اقتصاد هنر براى وضعيت فعلى جامعه هنرى ما يك امر حياتى است لذا بديهى است ما در جهت فرهنگسازى و توسعه آن از شناسايى الگوهاى موفق دريغ نخواهيم كرد.
مرادخانى در عين به تاثير مستقيم حراج كريستيز دبی بر بازار داخلى هنر ايران اشاره كرد و گفت : مدتهاست از طريق نخبگان هنريمان و نيز مديران محترم گالريها ضرورت حمايت هدفمند از چنين رويدادهاى بينالمللى را مىشنوم به حتم ما با حفظ استقلال بخش خصوصى برنامههاى مدونى در اين باره تدوين و اجرا مىكنيم اما پيش و بيش از هر چيزى خودباورى همه اركان بخش خصوصیمان از هنرمند گرفته تا گالرىدار و مجموعهدار الزامى است، اين باور كه ما بينالمللى هستيم و توان دستيابى به ركوردهاى بالا را داريم.
مرتضى كاظمى، مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد، دقايقى پس از حراج در گفتگويى كوتاه با خبرنگاران گفت: برپايى چهارده دوره كريستيز دبی تاثيرات مثبت متعددى براى هنر ايران به ارمغان آورد.
وی افزود: هنر ايران بر بلنداى اين سكوى موثق مورد اطمينان جهانى به دنيا معرفى شد، ثابت شد كه مىتوان بر روى آثار هنرمندان ايران سرمايهگذارى كرد و به موازات آن بازار داخلى هنر ايران پديد آمد، هچنين ارتقاى قيمت آثار هنرى، امكان امرار معاش از راه فروش آثار هنرى و اميد بخشى به نسل جوان هنرمند از ديگر دستاوردهاى اتخاذ اين رويكرد بود.
عليرضا سميع آذر، مدرس تاريخ هنر و مدير اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران، در حاشيه حراج كريستيز، خبر نخست اين دوره را حضور مقامات عالى رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دانست و آن را يك نويد بزرگ براى توانمندى هر چه بيشتر بخش خصوصى ارزيابى كرد. وى در عين حال تصريح كرد: به يقين اين حضور به بخش خصوصى اطمينان خاطر خواهد داد تا در زمينه اقتصاد هنر سرمايه گذارى گسترده ترى انجام دهد.
سميع آذر، تثبيت بازار هنر و جلب سرمايههاى تازه را دستاوردهاى بزرگ جامعه تجسمى ايران دانست و ابراز اميدوارى نمود که اين جریان در سايه يك برنامه كارشناسى شده به ساير بخشهاى هنر تسرى يابد.
وى خواهان برنامهريزى دولت براى ورود سرمايههاى بزرگ به بازار هنر شد تا از اين رهگذر سهم مبادلات ايران در ماركت بينالمللى رشد معنادارى يابد.