«Familiarization Trip» که به اختصار FAM Trip خوانده میشود گونهای از سفر است که در آن فعالان حوزه گردشگری به مقصدی سفر میکنند تا جاذبههای گردشگری آن مقصد را معرفی کنند.
در این تورها معمولاً از بلاگرها، مدیران آژانس، تورلیدرها، خبرنگاران و عکاسان و … دعوت میشود. در ایران نیز از چند سال پیش همیشه موضوع فمتورها مطرح بوده است.
در حقیقت برگزاری چنین برنامهای یک نوع تبلیغ و بازاریابی برای آن مقصد و یا هدف گردشگری است. فعالان گردشگری در بخش خصوصی هم هر از گاهی چنین توری را برای فعالان و تاثیرگذاران گردشگری داخلی و خارجی برگزار میکنند.
زمانی این موضوع رنگ بیشتری به خود گرفت که یکی از بلاگرها سال گذشته چنین فمتوری را برای عدهای بلاگر خارجی برگزار کرد و آنها توانستند در صفحات مجازی خود تصاویری زیبا از ایران منتشر کنند.
چند وقت پیش در ایران موضوع برگزاری فم تور توسط وزارت میراث فرهنگی به همه ادارههای کل میراث فرهنگی استانها در کشور ابلاغ شد تا هر استانی بتواند بار دیگر جاذبههای گردشگری کشورش را به گردشگران ایرانی با تولید محتوای جدید معرفی کند.
مشکلات فم تریپ در ایران
مشکل اول از مجری قراردادن ادارههای میراث فرهنگی در استانهاست. اگر اجرای این برنامه به دست بخش خصوصی و یا انجمنهای راهنمایان و یا دفاتر مسافرتی گذاشته شود، با کیفیت بهتری اجرا خواهد شد نمونه آن هم اجرای فمتور توسط کانون راهنمایان استان کرمانشاه است.
ولی مشکل اساسی در انتخاب افراد برای حضور در این فمتورهاست. برای این منظور هر استانی اعلام میکند که متقاضیان در یک سایت ثبت نام کرده و مشخصات خود را وارد کنند.
زمانی که مجری برگزار کننده تصمیم به اجرای یک تور میکند فرم ثبت نامی را در اختیار متقاضیان قرارداده و نسبت به فراخوان عمومی اقدام میکند. متقاضیان نیز رزومه خود را در آن فرم نوشته تا مجری از میان تعداد زیاد ثبت نام کنندگان انتخاب کند.
اما این انتخابها چگونه انجام میگیرد؟ برخی از استانها اصرار دارند تا از هر استانی حداقل یک نفر حضور داشته باشد تا به مرکز وزارتخانه اعلام کنند که تنوع از گردشگران شهرهای مختلف چه استانهای هدف و چه دورتر وجود دارد.
از طرفی اعلام کنند که تنوع در انتخاب افراد نیز وجود دارد از جمله عکاس، تورلیدر، اینفلوئنسر، بلاگر و …. اما تجربه برگزاری چندین تور آشناسازی نشان داده که استانها در انتخاب افراد چندان هم موفق نبوده اند بعضاً دیده شده افرادی در این تورها شرکت میکنند که یا تنها میخواهند سفر کنند و در صفحات مجازی تصویری از خود به جای بگذارند و یا اینکه سفری رفته باشند.
اما اگر مجریان برگزاری این برنامهها از شرکتکنندگان تولید محتوای ارائه شده و یا فعالیتهای دیگرشان را طلب کنند و یا به بررسی آن بپردازند به طور حتم در تورهای آشناسازی بعدی روند بهتری در انتخاب افراد اصلحتر پیش خواهند گرفت.
در تورهای آشناسازی قرار نیست شرکت کنندگان را اجبار به تولید محتوا و یا فعالیت در زمینه جذب گردشگر کرد اما نمیتوان گفت که از آنها هیچ توقعی برای فعالیت هم وجود ندارد به هر حال حتی اگر وزارت میراث فرهنگی کمک هزینهای برای اجرای این برنامهها کند اما هتلها و یا مراکز دیگر نیز برای پشتیبانی از این تور بالاخره متحمل هزینه میشوند بنابراین باید این هزینهکردها فایدهای داشته باشد.
میتوان برای اینکه افراد انگیزه بیشتری برای تولید محتوا داشته باشند و یا اینکه خروجی بیشتری از آنها دریافت کرد مسابقهای و یا رقابتی میان شرکت کنندگان ایجاد کرد.
همچنین اجرای این تورها را به نهادها و یا انجمنهایی سپرد که در این زمینه تخصص دارند مانند راهنمایان گردشگری و یا دفاتر مسافرتی. نه آنکه ادارههای میراث فرهنگی تنها بر حسب انجام وظیفه یک تور را برگزار کنند.
یکی از نکاتی که میبایست هنگام انتخاب افراد مورد توجه قرار گیرد میزان اثرگذاری و عمر طولانی تولید محتوای آنهاست. این اتفاق بهتری نسبت به یک فضاسازی برای صفحات مجازی تنها برای چند روز است.
از سویی اکنون که گویا تنها هدف از برگزاری تورهای آشناسازی، تبلیغ و تولید محتواست چه بهتر که بخش خصوصی و یا دولتی اجرا کننده، تولیدات شرکت کنندگان را جمع آوری و حداقل با رعایت حق کپی رایت در سایتهای اداره کل میراث فرهنگی آن استان بارگذاری کنند.
نپرداختن به غذاهای محلی یکی از مشکلات تورهای گردشگری از جمله تورهای آشناسازی است.متأسفانه برخی از مجریان تصور میکنند که غذای محلی شاید به مذاق گردشگران خوش نیاید به همین دلیل از همان جوجه کباب و کوبیده معمولی که در همه شهرها یافت میشود از مهمانان خود پذیرایی میکنند.
کم اهمیت جلوه دادن صنایع دستی نیز از اقدامات دیگر است در برخی از تورها آشنایی با جاذبههای تاریخی و فرهنگی بیشتر مد نظر است و به همین دلیل معرفی کارگاهها و صنایع دستی و هنرهای سنتی در درجه بی اهمیت ترین موضوعات قرار داده میشود.
معمولاً در این سفرها مقصد جدید مطرح نیست و همیشه حتی اگر ده بار دیگر این برنامهها اجرا شود، باز هم به سراغ سایتهای گردشگری و یا تاریخی تکراری خواهند رفت درحالی که میبایست حتی اگر قرار است برای چندمین بار تخت جمشید معرفی شود این بار نگاه دیگری به آن داشته باشیم یا بخش جدیدی از آن روایت شود.