برنامههای تبلیغاتی و اطلاعرسانی معاونت گردشگری در چند بخش برنامهریزی و اجرا میشود که راهاندازی نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران در خارج از کشور و برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از جمله این اقدامات است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتضی رحمانیموحد، معاون گردشگری با تشریح بخشی از برنامههای تبلیغاتی جاذبههای گردشگری و تاریخی کشور، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای عملیاتی شدن سیاست کلان توسعه این صنعت، برنامهریزیهای لازم را برای راهاندازی “نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران در خارج از کشور” به عمل آورده است.
معاون گردشگری در تشریح اهداف این نمایندگیها، تصریح کرد: هدف این نمایندگیها به عنوان مرکز ثقل ارتباطات دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای میزبان و نیز شناساندن و معرفی ظرفیتهای گردشگری، اطلاعرسانی، تبلیغات، بازاریابی بینالمللی گردشگری، ایجاد تعامل در کشور مقیم با طرفهای ذیربط گردشگری کشورهای خارجی، استفاده از امکانات، ارتباط با شرکتها و مقامات گردشگری، فراهم کردن تسهیلات لازم برای برگزاری رویدادهای گردشگری، مبادله سیاست رسانهای و تخصصی گردشگری و انعکاس جاذبههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی کشور و جلب مشارکت ایرانیان و هموطنان در خارج از کشور است.
رحمانیموحد با اشاره به اینکه چاپ اقلام تبلیغاتی و کتابچههای اطلاعرسانی برای توزیع در شبکه داخلی و خارجی با هماهنگی ۳۱ استان کشور در حال انجام است، یادآور شد: با توجه به تحول عظیم ارتباطات در عصر حاضر و ضرورت انجام تغییرات اساسی در نحوه اطلاعرسانی معاونت گردشگری، راهاندازی “پرتال جامع گردشگری کشور” در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این پرتال در اطلاعرسانی صحیح، جامع و به روز شده جاذبههای تارخی، فرهنگی و طبیعی به گردشگران داخلی و خارجی نقش مؤثری خواهد داشت و به طور قطع کارآیی آن از هزاران کتاب بیشتر خواهد بود.
معاون گردشگری همچنین از “برگزاری ۳ تور آشناسازی” متشکل از اصحاب رسانه ، تور اپراتورها و دستاندرکاران گردشگری کشورهای آلمان، سوئیس و چین در سال جاری خبر داد و افزود: این تورها به منظور انعکاس جاذبههای گردشگری ایران در رسانههای بینالمللی برگزار میشود.
رحمانیموحد گفت: برای برگزاری این تورها هماهنگیهای لازم با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استانها، مجریان تور و بخش خصوصی انجام شده است.
معاون گردشگری در ادامه با یادآوری ورود قطارهای گردشگری اروپایی در پاییز امسال، گفت: ورود این قطارها تأثیر بسزایی در ایجاد علاقه بین گردشگران خارجی داشته و حدود دوازده هزار نفر برای سفر به کشورمان ثبتنام کرده اند و طبق اعلام جامعه تورگردانان کشور مقرر است ۹ قطار گردشگری دیگر به کشورمان وارد شود.
وی همچنین به برگزاری هشتمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته اشاره کرد و ادامه داد: این نمایشگاه با هدف تجمیع تمامی دستاندرکاران صنعت گردشگری کشور زیر یک چتر واحد و به منظور عرضه بخش اعظمی از جاذبههای گردشگری و انعکاس ظرفیتها و جاذبههای گردشگری ایران برگزار میشود.
رحمانیموحد تصریح کرد: زمان برگزاری این نمایشگاه از ۲۶-۲۳ بهمن ماه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برنامهریزی شده است، همچنین در حاشیه این نمایشگاه، ۳ همایش جانبی با موضوعات سلامت- شیوههای نوین بازاریابی و توزیع متوازن سفر برگزار میشود.
معاون گردشگری همچنین به امضای تفاهمنامه بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال جاری اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه در راستای هماهنگی با رایزنیهای فرهنگی خارج از کشور به امضاء رسیده که بیتردید هماهنگیهای مورد اشاره در تفاهمنامه برای معرفی ایران در خارج از کشور نقش بسزایی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: تقویم برنامههای مشترک بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دست تهیه است.
رحمانیموحد در پایان از تشکیل “کمیته تخصصی بازار چین” خبر داد و گفت: این کمیته به منظور اجرائی کردن دستورات رئیس جمهور و دستیابی به راهکارهای موثر برای جذب گردشگران کشور چین و همچنین تهیه و تدوین برنامه عملی بازاریابی ۲۰۱۶ به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مولد گردشگر، انجام میشود که این مهم در ورود گردشگران چینی به ایران تأثیر بسیاری دارد.