جشنواره تئاتر “سوره ماه” به حمایت مالی از هنرمندان هم فکر کند

سولماز همت‌زاده درباره مشکلات اجرای نمایش “فنجان آبی” در روز جمعه 26 مهرماه در تماشاخانه ماه گفت: من به دلیل اینکه برای نمایشم به یک سالن بلک‌باکس نیاز داشتم مجبور شدم کارم را در تماشاخانه ماه اجرا کنم اما به دلیل ازدحام جمعیت و گرم بودن سالن، کارم با مشکلاتی مواجه شد و نتوانستم اجرای ایده آلی داشته باشم.

 
وی ادامه داد: من این نمایش را قبلا در همایش های منطقه ای در منطقه یاسوج اجرا کرده بودم و فکر می کنم اجرای ما در آن سالن موفق تر بود. ما نمی توانستیم نمایش را در قاب صحنه ای اجرا کنیم به همین دلیل به بلک باکس نیاز داشتیم اما فضای سالن با ابعاد دکور ما ناهماهنگ بود و این تاحدی به کار ما ضربه زد. با این حال من فیدبک های خوبی را از مخاطبان دریافت کردم و حتی استاد انتظامی که برای دیدن این کار آمده بود از نمایش رضایت داشت و آن را فوق العاده عنوان کرد.

 
این کارگردان درباره موضوع نمایشنامه که یکی از داستان های مجموعه کتاب “تو می‌گی من اونو کشتم” نوشته احمد غلامی گرفته شده است، اظهار کرد: این داستان نگاه متفاوتی به انقلاب و زندگی در آن زمان دارد. نمایش پنجره‌ای را باز می کند که جزییات و خرده فرهنگ های آن زمان را با محوریت یک ساواکی نشان دهد. این شخصیت از طریق فضای سیاسی حاکم و موقعیت‌هایی که دارد قدرت خود را بر اطرافیانش اعمال می کند و به راحتی با همه اخلاقیات کاراکترهای پیرامونی‌اش بازی می‌کند.

 

 
همت‌زاده درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه صورت گرفته است، بیان کرد: من وامدار این داستان بودم برای همین احمد غلامی را به عنوان نویسنده آوردم. داستان این کار برای تبدیل به نمایشنامه تغییراتی داشت اما من سعی کردم این تغییرات بیشتر در حد دراماتورژی باشد.

 
کارگردان “سه‌شنبه بود خوب یادمه” که برای سومین بار در جشنواره‌های تئاتر حوزه هنری شرکت می‌کند درباره ترکیب جشنواره‌های سوره و ماه و رسیدن به بیست و دومین دوره آن بیان کرد: این ترکیب باعث شد که جشنواره‌های قبلی که با نام سوره برگزار می‌شود با جشنواره‌هایی که با نام ماه برگزار می‌شد به هم بپیوندند و قدمت کار بالاتر رود.

 
وی افزود: من چندین سال بود که در این جشنواره ها که با عنوان تئاتر ماه برگزار می شد شرکت نمی‌کردم چون کیفیت آثار پایین آمده بود و بیشتر به کمیت آثار جشنواره اهمیت داده می شد. در واقع مسئولان می‌خواستند با بودجه کم گروه‌های زیادی را به جشنواره بیاورند و به این ترتیب نه برای آثار ارزشی قایل می شدند و نه خروجی مثبتی از جشنواره داشتیم اما از ابتدای شکل گیری این جشنواره که به تئاتر “سوره ماه” تغییر نام داد، احساس کردم که ضرورت و توجه بیشتری برای ارتقای کیفی آثار حاصل شده است.

 

 
وی اضافه کرد: این نگاه همزمان با همایش های منطقه ای سال گذشته شکل گرفت. داوران یکسانی برای ارزیابی آثار انتخاب شدند و این باعث شد نمایش ها با نگاه یکسانی داوری شوند. حالا امیدوارم جشنواره تئاتر سوره ماه به لحاظ اقتصادی هم بتواند از هنرمندان حمایت کند و قول هایی را که داده است عمل کند.

 
همت زاده در واکنش به ارزیابی سایر نمایش ها از فراهم نبودن این امکان که بتواند نمایش ها را ببیند انتقاد کرد و گفت: به خاطر در نظر گرفتن بودجه و مسایلی همچون استقرار گروه های شهرستان، ما مجبور شدیم روزهای میانی برگزاری جشنواره به تهران بیاییم و هنرمندان تهرانی در روزهای ابتدایی نمایش های خود را اجرا کردند بنابراین من نتوانستم کارها را ببینم. ما روز پنجشنبه وارد تهران شدیم و عصر آن روز هم بیشتر درگیر تمرین و هماهنگی برای اجرای نمایش خود شدیم اما خیلی بهتر بود که این امکان فراهم می شد تا ما هم بتوانیم هم از کارگاه های آموزشی و هم از نمایش های سایر هنرمندان استفاده می کردیم.

 
وی در پایان با انتقاد از نحوه برگزاری جلسات نقد و بررسی نمایش ها که قرار است روز بعد از اجرای نمایش ساعت 11 برگزار شود، بیان کرد: ما امروز شنبه 27 مهر تا ساعت 11:45 منتظر بهرام تشکر منتقد نمایش خود شدیم اما این جلسه اصلا برگزار نشد و او به این جلسه نیامد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …