بی‌اطلاعی پایگاه و اداره میراث‌فرهنگی کرمان از آتش میمند

اداره میراث فرهنگی

گفته می‌شود همزمان با  طرح پرونده جهانی میمند و ثبت نشدن آن در سی‌وهفتمین اجلاس جهانی یونسکو، بخش‌هایی از محدوده و حریم تاریخی روستای میمند آتش گرفته است. این حریق که گفته می‌شود حتی به ‌گونه‌های گیاهی هم آسیب نرسانده اندک و به‌صورت پراکنده رخ داده است.

«حسن ابراهیمی» دهیار روستای میمند در این باره می‌گوید: 27 و 29 خردادماه درحالی دو آتش‌سوزی در حریم بافت تاریخی روستای میمند رخ داد که این حریق خارج از بافت تاریخی میمند بود.
به‌گفته ابراهیمی، شدت آتش‌سوزی به‌گونه‌ای نبود که گونه‌های گیاهی صدمه‌ای ببیند چراکه آتش‌سوزی خارج از باغات بوده و شدت آن‌ها زیاد و متمرکز بر منطقه نبود.
این درحالی است که شمس‌الدینی مدیر اداره میراث‌فرهنگی کرمان نیز از وقوع آتش‌سوزی کاملا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و معتقد است که تا این‌لحظه هیچ خبری مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در این ابعاد گسترده نشنیده است. از سوی دیگر اشرفی مدیر پایگاه وقوع آتش در وسعت 10 هکتار را جدی عنوان می‌کند و پایگاه میراث‌فرهنگی را ملزم به رسیدگی و پیگیری این موضوع دانست.
روستای میمند مهرماه 1385 به‌عنوان روستای نمونه‌ی ملی گردشگری معرفی شد و در سال‌های گذشته، کارشناسان میراث فرهنگی پرونده‌ی ثبت جهانی آن را تهیه کردند تا امسال در سی‌وهفتمین اجلاس جهانی یونسکو بررسی شود؛ ولی به‌دلیل وجود برخی ابهام‌ها در پرونده‌ی ثبت جهانی میمند، بررسی آن به سال آینده موکول شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …