“اسماءالحسنی” 9 ساله شد


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته نوزدهم تیرماه مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان جشنواره تایپوگرافی اسماءالحسنی نهم دوره برگزاری خود را با برگزاری افتتاحیه جشنواره در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) جشن گرفت.


در این مراسم که ساعتی قبل از افطار برگزار شد محمد علی رجبی، هنرمند نگارگر و پژوهشگر حوزه هنرهای تجسمی گفت: عنوان اسماءالله بهانه‌ای شد که در مورد اینکه اسم چیست؟ اسما الله چیست؟ اسماءالحسنی چیست؟ صحبت کنیم.



وی افزود: هر انچه که هست اسم دارد اما در بین اسم‌ها، اسم‌های هست که ‌زیباتر هستند. اسم به معنای حقیقت و باطن هرچیزی که وجود دارد هست ولی بنای توصیف ندارد. با شناخت اسم نمی‌توان به باطن جزئی هرچیزی شناخت پیدا کرد.


رجبی ادامه داد: اهالی دل می‌توانند با تفکر عمق و باطن یک اسم را پیدا کنند. با گردشی در این نمایشگاه اسماءالحسنی می‌بینیم که هنرمندان ما بدون اینکه بخواهند بحث فلسفی کنند این عمق و باطن اسمءالحسنی زا نشان داده‌اند.


وی با ذکر این جمله که انسان باید خودش را مظهر حقیقت کند تا همه حقایق را دریابد، اذعان داشت: ما دونوع علم و معرفت داریم که منتج به ظهور تمدن می‌شوند. نوع اول آنچه که در مقام دل‌آگاهی تمدن می‌‍سازد و ننوع دوم تمدنی است که برپایه و اساس عقل کوچک و جزئی ساخته می‌شود که نوع اول ماندگار و نوع دوم محکوم به نابودی است.



این پژوهشگر حوزه هنر در پایان گفت: مدرنیسم بهار تمدن غرب بود و پست‌مدرنیسم انتهای آن و فقط به این خاطر به پست‌مدرنیسم رسیدند که بر پایه عقل جزئی کار کردند در صورتیکه هنر اصیل هیچگاه به پایان نمی‌رسد.


در ادامه این برنامه بیانیه هیات داوران جشنواره نهم اسماءالحسنی قرائت شد که در آن امده است: ما چاره نداریم جز اینکه ذوق سلیم و دریافت صحیح و میل به زیبایی را در میان مردم احیا کنیم و از طریق هنر، هویت ایرانی و اسلامی‌مان را یادآور شویم. شوربختانه کم‌‎کاری و بی‌تجربگی و بی‌هنری بعضی از دست‌اندرکاران و حاشیه‌نشینی هنرمندان و نخبگان طی سالیان اخیر باعث شده تا روند تولید هنر و آموزش عمومی و خصوصی هرن با مشکلات عدیده روبرو شود و زشتی و بی‌هنری و  بدسلیقگی، جای زیبایی و هنر و ذوق و سلیقه را بگیرد.


در بخش دیگر این بیانیه آمده است: کسی که اثار راه‌یافته به نمایشگاه را می‌بیند خیلی زود به این نتیجه می‌رسد که دوستان جوان گرافیست در طراحی حروف و یافتن مابه‌ازای تصویری، آنچنان که در خور و شایسته اسم‌های باریتعالی است کار و تحقیق نرده‌اند که این ضعف از دید داوران پوشیده نمانده و اعلام می‌دارند که سهل‌انگاری آفت هنر است و نباید سادگی را با ساده‌انگاری یکی گرفت.



در پایان این برنامه به نفرات برتر این شجنواره هدایایی اهدا شد. برنده گان جوایز اصلی این دوره عبارتند از: نفر اول، علی‌اصغر شاهی‌نمین، نفر دوم، آیدا نایبان و نفر سوم علیرضا بیت‌اللهی.


همچنین محمد حسین کامیابی، ابوالفضل آقاوردی، مریم رشیدزاده، رضا اسعدی مهربانی و محمد صابر شیخ رضایی به عنوان برگزیده تقدیر شدند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …