کشف و ضبط سکه هاي تاريخي دوره صفويه

کشف و ضبط سکه هاي تاريخي دوره صفويه

فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: 20 سکه تاريخي مربوط به دوره صفويه و يک کوزه تاريخي در استان فارس کشف و ضبط شد.

محمد کربلايي حريري در گفتگو با ميراث آريا(chtn) افزود: کشف يک کوزه و سکه هاي تاريخي در حين خاکبرداري معدن مخلوط شهرستان کوار، توسط مردم منطقه به اطلاع ماموران يگان حفاظت رسيد.

وي تصريح کرد: بر اساس هماهنگي هاي صورت گرفته، دستورات لازم از مراجع قضايي اخذ شد و با همکاري نيروي انتظامي منطقه افراد خاطي دستگير و اجناس کشف شده از آنها بازپس گرفته شد.

فرمانده يگان حفاظت اظهار داشت: اشياي کشف شده شامل 20 سکه فلوس رايج دوره صفويه از جنس مس و يک عدد کوزه متعلق به قرون متاخر اسلامي است که پس از سير مراحل قانوني به مراجع قضايي تحويل شد.

کربلايي همچنين از دستگيري سارقين منزل ثبتي و کشف دو عدد نقش برجسته سرباز هخامنشي خبر داد و گفت: با دريافت گزارش مامورين بافا تاريخي فرهنگي شيراز مبني بر احتمال سرقت برخي از منازل ثبتي استان فارس، نيروهاي يگان حفاظت با همکاري نيروي انتظامي به محل اعزام شدند.

وي افزود: با اقدام به موقع ماموران يگان و همکاري نيروي انتظامي سارقين دستگير و اموال مسروقه شامل دو عدد نقش برجسته سرباز هخامنشي متعلق به ديوار حاشيه منزل ثبتي ضياء الدين فيلي، ضبط شد.

فرمانده يگان حفاظت در پايان از کشف فلزياب، ادوات حفاري و دستگيري تعدادي حفار غيرمجاز در استان آذربايجان غربي خبر داد و يادآور شد: ماموران يگان حفاظت شهرستان ماکو بر اخبار واصله از مردم منطقه، از تلاش حفارين غيرمجاز در روستاي زنجيره مطلع شدند و پس از حضور در محل موفق به دستگيري افراد و کشف و ضبط ادوات حفاري و گنج ياب شدند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …